به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کمپانی ژاپنی هوندا سیویک Si را در دو کلاس بدنه سدان و کوپه تولید می کند و پیشرانهی 4 سیلندری آن ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتونمتر گشتاور تولید خواهد کرد که البته هوندا سیویک نسل نهم Si از پیشرانهای ۲.۴ لیتری و چهار سیلندر از نوع تنفس طبیعی بهره گرفته بود بود که میتوانست ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند البته شایان ذکر استکه هوندا توسط پیشرانهای با حجم موتور کمتر از قبل، قدرت و گشتاور بیشتری تولید خواهد کرد؛ اما انتظار بیشتری از این خودروساز میرفت.
همچنین این خودرو اولین مدل از si بوده که به توربوشارژر مجهز شده و این بدان معنا است که حداکثر قدرت و گشتاور این خودرو در دور موتور بسیار پایینی در دسترس راننده خواهد بودهمچنین به علت وجود سیستم فرمان الکترونیکی فعال و دارای حالت اسپرت میتواند بسته به حالت های مختلف رانندگی تغییر کند سایر مشخصات استاندارد این خودرو شامل جعبهدندهی شش سرعته، سیستم تعلیق اسپرت به همراه کمک فنرهای فعال، دیفرانسیل لغزش محدود و رینگهای ۱۸ اینچی هستند.
هوندا سیویک Si، در مقایسه با نسل قبلی خود، تنها قدرت و گشتاور پیشرانه خود را افزایش بلکه سبک تر هم شده است همچنین داخل کابین آن نیز تغییراتی در مقایسه با مدل استاندارد وجود دارد که برخی از این تغییرات شامل تودوزی با دوخت قرمز، لوگوی Si، نمایشگر TFT در مقابل راننده با نورپردازی قرمز و پدالهای آلومینیومی اسپرت هستند؛ البته سایر امکانات رفاهی و ایمنی کاملترین مدلهای غیر Si سیویک نیز در این خودرو موجود هستند. روی کنسول مرکزی این خودرو یک نمایشگر ۷ اینچی قرار گرفته است که سیستم رهیاب ماهوارهای و اتصال به تلفن همراه از قابلیتهای آن هستند؛ ضمن اینکه سیستم صوتی خودرو دارای قدرتی ۴۵۰ کیلوواتی است.
یکی از ضعیفترین مدل های سیویک، مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی بوده که با استفاده از ۴ سیلندر خود میتواند قدرت ۱۵۸ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۸۷ نیوتونمتر گشتاور در دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. مدل بعدی دارای یک پیشرانهی چهار سیلندر خطی به حجم ۱.۵ لیتر است که میتواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت در ۶ هزار دور بر دقیقه و ۲۲۰ نیوتون متر گشتاور در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.
مدل si آن دارای موتوری چهار سیلندر خطی از نوع دو میل سوپاپ بوده که ۱.۵ لیتر حجم دارد و با کمک توربوشارژر میتواند ۲۰۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۱۳۰۰ دور بر دقیقه و ۲۶۰ نیوتونمتر گشتاور در دور موتور ۲۳۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. پرچم دار هوندا سیویک مدل Type R است که به پیشرانهی ۲ لیتری چهار سیلندر توربو از نوع VTEC مجهز شده است و میتواند در حداکثر کارایی خود ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتونمتر گشتاور، بهترتیب در دورهای موتور ۶۵۰۰ و ۷۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. ضمن اینکه همهی این مدلها دارای جعبهدندهی شش سرعتهی دستی هستند.
هوندا سیویک Type R مدل سال ۲۰۱۷ میلادی به ابزار و ادواتی با تکنولوژی مجهز شده از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی که به صورت استاندارد بر روی این خودرو نصب شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم کنترل پایداری الکتریکی (VSA)
سیستم کنترل کشش (Traction Control)
ترمز های ضد قفل (ABS)
دیسک های ترمز اسپرت ۱۳.۸ اینچی و با کیفیت بالای ساخت شرکت برمبو (Brembo)
سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم ترمز کمکی
دوربین کمکی بخش عقبی خودرو
سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها (TPMS)
چراغهای روشنایی در روز (Daytime Running Light) مجهز به لامپهای LED
کمربندهای ایمنی سه نقطهای
کیسههای هوای جلویی، جانبی و پردهای
سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
چراغهای جلویی اتوماتیک مجهز به لامپهای LED
از امکانات رفاهی موجود در کابین هوندا سیویک Type R می توان به موارد زیر اشاره نمود:
سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک نسل جدید (Dual Zone Climate Control)
ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
خروجی برق ۱۲ ولت در بخش جلوی کابین
اتصال به گوشیهای تلفن همراه هوشمند با استفاده از سیستم بدون سیم بلوتوث
قابلیت پخش فایلهای صوتی گوشیهای تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم بدون سیم بلوتوث
دو پورت USB در بخش جلویی و کنسول وسط کابین
سیستم صوتی حرفهای و قدرتمند با توان ۵۴۰ وات مجزه به ۱۲ بلندگوی جداگانه و ساب ووفر (Sub Woofer)
صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی رنگی با کیفیت ۸۰۰×۶۴۰ پیکسل
سیستم ارتباطی اختصاصی شرکت هوندا با نام HondaLink
پشتیبانی از نرمافزارهای Apple CarPlay و Android Auto
سیستم ناوبری ماهوارهای هوندا با پشتیبانی از اطلاعات ترافیکی ماهوارهای
انتهای پیام/