ریسک توقف نماد و ممنوع شدن معاملات سهام شرکتها، در واقع دو جنبه متفاوت دارد که ابتدا توقف نماد میتواند تا حدودی حاکی از عدم کارآیی اطلاعرسانی بازار باشد، اما توقف معاملات سهام در هر بازار بینالمللی نیز میتواند، رخ دهد.
ما هم برای اطلاع بیشتر به سراغ دو تحلیل گر بورس رفتیم تا اطلاعات بیشتری دراین زمینه کسب کنیم.
علی موسوی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه با اشاره به توقف نمادهای بانک و خودرویی و نارضایتی سهامداران اظهار داشت: باید توجه داشت که بسیاری از نماد بانکها به مدت طولانی بسته بوده و همین امر عامل نگرانی سرمایه گذاران شده است.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه نقدشوندگی در بازار وجود دارد، به مراتب ریسک سرمایه گذاری هم بالا میرود، چراکه نرخ بهره هم بالا رفته و قطعاً نمیتواند به نفع سرمایه گذار باشد.
این تحلیل گر بازار سرمایه تصریح کرد: براساس گزارشهای منتشر شده چالشهایی بین سازمان بورس و سایپا وجود دارد و همین امر عاملی بسته شدن این نماد شرکت خودرویی شده است.
موسوی با بیان اینکه عملکرد نماد خودروییها نسبت به سال گذشته بهتر بوده، اما نسبت به صنایع دیگر هنوز دارای مشکل است، عنوان کرد: فلزات و صنایعی که با بازارهای جهانی مرتبط هستند، وضعیت بهتری نسبت به خودروییها دارند.
همایون دارابی تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه نیز در این باره اظهار داشت: دربازار یکسری مشکلات در بازگشایی و توقف نمادها وجود دارد که برای رفع آن دستور العملهایی صادر گردیده و امیدواریم راه حل مناسبی برای رفع توقف این نمادها ارائه شود.
این تحلیل گر بازار سرمایه افزود: در حال حاضرنماد بانک صادرات و بسیاری از بانکها یک سال است که متوقف هستند، که یکی از علل آن مشکلات در صورتهای مالی است.
دارابی اظهار داشت: مشخص است که یکسری معاملات درون گروهی ایجاد شده که زیانهایی را درپی داشته ، این درحالی است که سازمان حسابرسی باید اقدامات لازم را دراین زمینه داشته باشد.
براساس این گزارش، ریسک توقف نمادها، بستگی قابل توجهی به مدت زمان توقف دارد و هر چه دوره توقف معاملات به طول انجامد، فشارهای احتمالی بر سرمایهگذاران افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/