سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

کاهش فاصله فقه باشریعت

فقه روابط اجتماعی و فقه انسان معاصردر حوزه‌های علمیه تاسیس شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان ازقم ؛ آیت‌الله  مبلغی در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاهی کشور لبنان با تأکید بر کم کردن فاصله فقه با شریعت گفت: انسان معاصر دارای نیازهایی است که باید با توجه به شریعت از توانایی فقه برای پاسخگویی به این نیازها بهره بگیریم.

وی افزود: انسان معاصر از مؤلفه‌هایی همچون پیچیدگی روابط پدیده‌های اجتماعی و مناسبات در جامعه، ظهور نیازهای جدید، بهره‌مندی از تکنولوژی و بهره‌گیری از آن در زندگی اجتماعی و دریافت پیام‌ها به‌صورت سریع تأثیر می‌پذیرد، از این‌ رو انسان معاصر نیازمند بهره‌مندی از فقه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:با بیان اینکه فاقد مطالعات علمی معطوف به حضور دین در جامعه هستیم  برای آنکه فاصله فقه با شریعت را کاهش دهیم نیازمند ایجاد و تأسیس دو رشته فقه روابط اجتماعی و فقه انسان معاصر در حوزه‌های علمیه هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه باید به‌جای ملامت مطالعات دین پژوهانه را عمق بخشید افزود: ملامت انسان معاصر به دلیل وقوع تحول در نوع و ابعاد زندگی کار اشتباهی است که برخی مرتکب آن می‌شوند و این کار به دلیل آن است که پیشرفت در علم سبب شده حضور دین در جامعه به‌مانند گذشته به‌آسانی انجام نگیرد.

مبلغی لازمه خلقت انسان را پیشرفت او بیان کرد و گفت: دلایل کم‌رنگ شدن دین در جامعه معاصر به این دلیل است که مطالعات علمی و تلاش برای حضور دین در جامعه، از حجم، کیفیت و جامعیت لازم برخوردار نیست و ما فاقد مطالعات علمی معطوف به ابعاد حضور دین در جامعه هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه فقه در جامعه تصریح کرد: ابواب انسان معاصر بسیار بیشتر از ابواب کنونی فقه است، از این‌ رو فقه نقشی اطمینان‌بخش و هماهنگ‌کننده ابعاد مختلف انسان دارد و توسعه فقه را ضروری می‌سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دین بدون باور در انسان شکل نمی‌گیرد، ادامه داد: اقناع انسان معاصر نسبت به دین، امری ضروری است، و باید برای اقناع انسان معاصر نسبت به دین به‌منظور پیدا کردن باور به دین تمرکز جدی داشت.

مبلغی بابیان اینکه فاقد مطالعات علمی معطوف به حضور دین در جامعه هستیم،خاطرنشان کرد: برای آنکه فاصله فقه با شریعت را کاهش دهیم نیازمند ایجاد و تأسیس دو رشته فقه روابط اجتماعی و فقه انسان معاصر در حوزه‌های علمیه هستیم.

انتهای پیام/ح

ضرورت توسعه فقه درجامعه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.