سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حدود ۱۵۰ هزار افغان به بیماری زردی در افغانستان مبتلا هستند

از روز جهانی مبارزه با بیماری زردی در وزارت صحت عامه گرامی داشت شد. معین این وزارت می گوید که افزایش بی پیشنه این بیماری سخت نگران کننده است .

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک صد و پنجاه هزارافغان به بیماری زردی درکشور مبتلا هستند واین بیماری یکی از چالش های کلان برای وزارت صحت است.
وزارت صحت عامه می گوید تا هنگامی که تعهدات جهانی برای مهار این بیماری در افغانستان به گونه راستین عملی نشود، دشوار خواهد بود تا این بیماری کاهش پیدا کند.
فدا محمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی وزرت صحت عامه میگوید: “اگر راهکار خوب و تعهدات وجود داشته باشد مبارزه با بیماری زردی کار دشوار نخواهد بود، زیرا سال گذشته حدود سی وشش هزار بیمار زردی سیاه راجستر شده بودند، اما متاسفانه امسال به گونه تخمینی یک و صد و پنجاه هزار تن بیماری زردی سیاه دارند که این موضوع نگران کننده است و وزارت صحت تلاش دارد”.
اما عوامل بروز بیماری زردی چه است و چه گونه مردم به این بیماری مبتلا میشوند و نیز شیوه های وقایه آن چه است که مردم آن را در نظر بگیرند.
مراد مموزی، سرطبیب بیمارستان انتانی میگوید: “زردی چند نوع است و نوع خطر ناک آن زردی سیاه است و این بیماری از طریق سرنج های استعمال شده و عدم بی توجهی درسلمانی ها و در نظر نگرفتن مسایل بهداشتی از عوامل بروز زردی است که متاسفانه در بسیاری موارد ازسوی مردم درنظر گرفته نمیشود”.
با این حال سازمان صحی جهان می گوید که میزان بیماری زردی در جهان رقم درشت را نشان میدهد و در سال های پسین بیش از سه صدو بیست و میلیون انسان مبتلا به بیماری زردی شده اند که شماری اندکی از آنان به خدمات صحی به گونه اساسی دسترسی دارند.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.