سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

مبارزه با بیماری ذغالی بلوط در جنگل های بلوط شمال شرق کشور

هم اکنون مبارزه با بیماری قارچی ذغالی بلوط در منطقه جنگلی شهرستان مانه و سملقان درحال انجام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛،اصغر سمیعی رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری  گفت: اکنون مبارزه با این بیماری قارچی درجنگل های بلوط توسط یک پیمانکار در حال انجام است .

وی با بیان اینکه هنوز میزان سطح آلوده جنگل های بلوط استان به طور کامل مشخص نشده است،افزود:جنگل های بلوط استان از2 سال پیش با بیماری قارچی ذغالی بلوط درگیر و در این راستا عرصه های جنگلی بلوط در حوالی کانون های آلوده شناسایی شده پارسال دوباره دچار این بیماری شده است.

سمیعی اظهار کرد:این مناطق جنگلی در شهرستان مانه و سملقان،ذخایر ارزشمند به شمار می رود و به لحاظ اکولوژیکی ژنتیکی گردشگری از حساسیت زیادی برخوردار است.

وی تنها راه کنترل بیماری را معدوم سازی پایه ای آلوده برشمرد و گفت: بااین روش تلاش می شود تا بیماری به سایر نقاط جنگلی سرایت پیدا نکند.

سمیعی گفت: درختان بلوط در جنگل های استان درسال های گذشته در اثر خشک سالی و تنش های بی آبی دچار ضعف شده و در برابر بیماری ضعیف شده اند.

رئیس اداره حفاظت وحمایت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان افزود: پارسال 400 هکتار از جنگل های بلوط استان به بیماری قارچی ذغالی بلوط آلوده شد که مبارزه در سطح 50 هکتار به روش معدوم سازی پایه های آلوده انجام شد .

وی گفت:گونه های اصلی جنگل های هیرکانی استان شامل گونه هایی همچون بلوط، زبان گنجشک،افرا شیردار، کچف،داغ داغان،سیاه تلو،زرشک و چنار است.

گفتنی است:جنگل های هیرکانی خراسان شمالی با بیش از ۲۵ هزار هکتار وسعت،در مناطق جوزک، درکش و هاور قرار دارند که منطقه حدفاصل دو ناحیه رویشی خزری و ایران تورانی محسوب می شود.

انتهای پیام/ط

تهدید بیماری قارچی ذغالی بلوط درجنگل های مانه وسملقان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.