سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

دومین نمایشگاه استانی فرش دستباف و صنایع‌دستی در مهربان

شهردار مهربان گفت : همزمان با افتتاح و بهره‌برداری از ساختمان نمایشگاه دایمی فرش دستباف و صنایع‌دستی شهرداری مهربان با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی، دومین نمایشگاه استانی فرش دستباف و صنایع‌دستی مهربان – آذربایجان از 10 تا 13 مردادماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  سعید حیدری شهردار مهربان اذور از برگزاری دومین نمایشگاه فرش دستباف و صنایع‌دستی مهربان – آذربایجان در شهر مهربان از 10 تا 13 مرداد ماه 96 خبرداد و گفت: روز سه‌شنبه 10 مرداد ماه 96 شهر مهربان میزبان دکتر جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی و معاونان و مدیران ستادی استانداری، جمعی از مدیران اقتصادی و صنعتی استان، فعالان بخش خصوصی و اقتصادی از مجموعه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی،گردشگری و رفاهی استان همچنین مدیرانی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور خواهد بود.

وی افزود: در جریان حضور مقامات استانی،کشوری و مدیران ارشد شهرستان سراب در شهر مهربان، بهره‌برداری از ساختمان نمایشگاه دایمی فرش دستباف و مرکز مطالعات کیفی فرش دستباف و صنایع‌دستی مهربان شروع خواهد شد ضمن آنکه همزمان سالن مدیریت بحران شهید مهدی باکری شهرداری مهربان نیز افتتاح خواهد شد.

حیدری با اشاره به سابقه کهن‌شهر مهربان در زمینه تولید فرش دستباف و شهرت جهانی فرش دستباف مهربان افزود:در طول دوران مسؤولیتم در شهرداری مهربان، تلاش می‌کردم تا خدمتی ماندگار به هنرمندان شهر هنر، صنعت فرش دستباف مهربان ارائه کنیم و خوشحالم که با حمایت‌های دولتمردان در دولت و تدبیر در ایام پایانی شورای دوره چهارم موفق شدیم دین خود را به هنرمندان این شهر اداء کنیم و هدیه‌ای ارزنده در قالب نمایشگاه دایمی فرش دستباف و مرکز مطالعات کیفی فرش دستباف و صنایع‌دستی مهربان تقدیم آنها کنیم.

شهردار مهربان افزود: با هم‌فکری و همدلی مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر مهربان، در اولین روزهای سال 95 که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده بود، اولین نمایشگاه فرش دستباف مهربان را برگزار کردیم و در نیمه اول سال 96 نیز که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شد، مجموعه عظیم نمایشگاه دایمی فرش دستباف و صنایع‌دستی را تقدیم همشهریان مهربانی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: قطعاً ثمرات این مجموعه بی‌نظیرکه شاید از خاص‌ترین پروژه‌هایی اجرایی یک شهرداری در زمینه فرش دستباف در کل کشور باشد،در آینده نزدیک باعث رونق بازار فرش دستباف مهربان خواهد شد و همه خانوارهای مهربانی که در زمینه هنر، صنعت فرش دستباف فعالیت دارند از برکات آن برخوردار خواهند شد.

حیدری با تاکید بر این نکته که امروز بازار مطمئن فروش فرش دستباف به یک دغدغه برای تولیدکنندگان این عرصه تبدیل شده است، افزود: تلاش مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر مهربان بر آن بوده است تا تولیدات فرش دستباف مهربان راحت‌تر به دست مشتریان برسد و به نوعی حذف واسطه‌ها از بازار فرش دستباف و تثبیت و واقعی شدن قیمت فرش دستباف مهربان از طریق این مجموعه آماده افتتاح با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، میسر خواهد شد.

شهردار مهربان گفت: بی‌شک یکی از منابع مهم درآمدی خانوارهای مهربانی از محل تولید فرش دستباف صورت می‌گیرد و اگر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص استفاده از این مجموعه عظیم منقطع نشود علاوه بر بهبود وضعیت درآمدی خانوارها از محل فروش فرش دستباف، بی‌شک در عرض چند سال اول تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این مجموعه به شهرداری برگشت داده خواهد شد و در واقع این مجموعه از محل درآمدی خود به یک منبع درآمدی پایدار برای شهرداری مهربان تبدیل خواهد شد.

حیدری افزود: یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در احداث این مجموعه، بالا بردن کیفیت تولیدات فرش دستباف و صنایع‌دستی مهربان است که برای این منظور مرکز مطالعات کیفی فرش دستباف و صنایع‌دستی در این مجموعه پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: اگر با راه‌اندازی این مرکز حتی 10 تا 20 درصد ارزش تولیدات فرش دستباف و صنایع‌دستی اضافه شود، شهرداری به هدف خود در احداث این مجموعه دست یافته است، حتی اگر سودی به دست نیاورده باشد چرا که هدف برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر مهربان ارائه خدمات مناسب به مردم و بهبود کسب و کار و وضعیت معیشتی شهروندان عزیز است.

شهردار مهربان تاکید کرد: شهرداری مهربان در تمام سال‌های اخیر هیچ‌وقت فعالیت خود را صرفاً در قالب پروژه‌های عمرانی خلاصه نکرد و تلاش کرد که در کنار سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های عمرانی، تفریحی،گردشگری،رفاهی و فرهنگی در سطح شهر از برنامه‌های اقتصادی مرتبط با معیشت مردم غافل نشود و احداث نمایشگاه دایمی و مرکز مطالعات کیفی فرش دستباف و صنایع‌دستی در این راستا بوده است.

حیدری با اشاره به همراهی مجموعه استانداری و به ویژه معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی و مدیرکل امور شهری استانداری از اجرای این پروژه تاکید کرد: اجرای این پروژه در فرصت زمانی یک ساله با توجه به زمستان و سرمای 5 تا 6 ماهه منطقه تحقق نمی‌یافت مگر با همراهی مجموعه استانداری همچنین پیگیری‌های مستمر و حمایت‌های فرماندار شهرستان سراب که به مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری مهربان در اجرای این پروژه دلگرمی می‌دادند .

شهردار مهربان با اشاره به نقش ارزنده و پشتیبانی مجموعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در اجرای سریع این پروژه اظهار کرد: بازدیدهای نماینده محترم شهرستان سراب و راهنمایی‌های امام جمعه مهربان و دلگرمی‌های مسؤولان بخش مهربان در کنار همکاری صمیمانه و تنگاتنگ مسؤولان شهرستانی باعث شد تا یک مجموعه عظیم با رعایت تمام شرایط و استانداردهای مقاوم‌سازی و ساختمان‌سازی در فرصت زمانی مناسب به بهره‌برداری برسد.

حیدری افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر مهربان مفتخر است که در کنار انجام وظایف ذاتی و قانونی خود، هدیه ماندگاری نیز تقدیم هنرمندان شهر هنر صنعت فرش دستباف، مهربان می‌کند و قطعاً با گذشت زمان اثرات و برکات این مجموعه در رونق بازار فرش دستباف و رونق اقتصاد خانوارها و جذب گردشگر بسیار موثر خواهد بود و یقین داریم که در سال‌های بعد برنامه‌ریزی‌ها در راستای ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگرانی خواهد بود که به خاطر این مجموعه چند روزی را میهمان مردم شهر مهربان خواهند بود.

شهردار مهربان در پایان از تمام اهالی مهربان، خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران،روحانیت همیشه در صحنه، اصناف،کسبه، بازاریان و اقشار مختلف مردم به ویژه قالیبافان منطقه برای حضور در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ساختمان نمایشگاه دایمی و مرکز مطالعات کیفی تولید فرش دستباف و صنایع‌دستی مهربان که روز سه‌شنبه 10 مرداد ماه 96 ساعت 12 تا 13 ظهر با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی و دیگر مدیران استانی، شهرستانی و کشوری در محل این مجموعه واقع در پارک ساحلی شهر صورت خواهد گرفت،دعوت به عمل آورد .

تولید قالی در مهربان اهمیت زیادی دارد و زیباترین قالی‌ها در این بخش بافته می‌شود. فرش مهربان شهرت جهانی دارد و نقشه‌های محلی مهربان به آبی‌گل، حاج‌محرم، افشان، صیاد و بیگلر معروف است.

بافندگان فرش دستباف در مهربان بیش از 5 هزار نفر است و تولید سالانه فرش دستباف در این منطقه نیز به 90 هزار مترمربع می‌رسد. فرش مهربان به کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا و اتریش همچنین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

 

 

انتهای پیام/ش

تولید 90 هزار مترمربع فرش توسط ۵ هزار نفر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.