سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

کشت فراسرزمینی، جایگزین مناسبی برای نیازهای کشاورزی است

مسئول کارگروه ویژه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: محدودیت منابع از عمده مشکلات بخش تولید کشاورزی استان است و کشت فراسرزمینی، جایگزین مناسبی برای این کار محسوب می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احمدرضا همتی در 'نشست هم اندیشی کشت فراسرزمینی' در اصفهان افزود: برای کاهش واردات و حل مسائل عوامل تولید کشاورزی در داخل، کشاورزی فرا سرزمینی پیشنهاد می شود.
کشت فراسرزمینی به معنی بهره برداری از منابع، عوامل، ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید داخلی و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور است.

همتی یادآور شد: بر اساس آمار گمرک، بخش عمده واردات کشور را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد و دو ردیف اول اقلام عمده وارداتی، متعلق به این بخش است.

عضو اتاق بازرگانی اصفهان، میزان واردات دانه های روغنی را 96 درصد اعلام کرد.

وی مشکلات عمده در زمینه کشت فراسرزمینی را نبود ساز و کار اجرایی و نظارتی برای هدایت این نوع کشت، نبود هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و فنی ذیربط در وزارتخانه های مسوول،تجربه کم اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کشت فراسرزمینی و حرکت های انفرادی و بدون مطالعات دقیق عنوان کرد.

مسئول کارگروه ویژه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: برای اجرای کشت فراسرزمینی تاکنون با 17 کشور دنیا در مساحتی بیش از 2 میلیون هکتار تفاهم صورت گرفته است.

همتی یادآور شد: اُفت کمی و کیفی منابع آب همراه با بازده پایین انتقال و مصرف آب باعث پدید آمدن مشکلات در بخش کشاورزی ایران شده است.

همتی افزود: در حال حاضر از 609 دشت کشور، 499 دشت با اُفت شدید و نگران کننده سطح آب مواجه و وضعیت 291 دشت از نظر برداشت، ممنوعه و بحرانی اعلام شده است.

وی گفت: بسیاری از کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا هم اینک با کمبود منابع آب مواجهند و منابع خاک کافی ندارند ولی کشورهای آسیای میانه و آفریقا مرکزی و جنوبی از زمین و منابع آب مناسب برای کشاورزی برخوردارند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: وزارت جهاد کشاورزی محصولات دانه های روغنی شامل سویا، کلزا، آفتابگردان و ذرت را در اولویت کشت فراسرزمینی قرار داده است.
مسعود عبداللهی افزود: شکر، برنج، گندم و جو در رده های بعدی اولویت کشت فراسرزمینی قرار دارد.

وی به ظرفیت کشور اوکراین برای کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: این کشور از جلگه های مسطح، باتلاق، جنگل، استپ های فاقد درخت و نواحی مرزی کوهستانی تشکیل شده و 65 درصد از خاک آن را خاک سیاه پوشانده است.
عبداللهی، جو، سیب زمینی، سبزیجات، میوه، نیشکر و آفتابگردان را از محصولات کشاورزی کشور اوکراین بشمار می رود.

وی گفت: اوکراین جزو سرسبزترین کشورهای جهان، اولین صادرکننده گندم و دومین صادرکننده روغن آفتابگردان، دومین صادرکننده غلات، سومین صادر کننده ذرت و سومین صادر کننده مرغ در اروپا و هفتمین در سطح جهانی است.
عبداللهی تاکید کرد: محصولات هدف کشت فراسرزمینی استان اصفهان شامل آفتابگردان، سویا، ذرت و کلزا و محصولات زراعی قابل کشت در کشور اوکراین گندم، جو، پنبه، چغندر و سیب است.
 

نشست هم اندیشی کشت فراسرزمینی به همت کمیته بازرگانی و کشت فراسرزمینی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست باحضور جمعی از کشاورزان و فعالان این بخش درسالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.