سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در اجلاس معاونان آموزشی مطرح کرد؛

رسیدن به مرجعیت علمی در منطقه نیازمند سند آموزشی 20 ساله است

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی گفت: برای رسیدن به مرجعیت علمی نیازمند سند آموزشی ۲۰ ساله است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر لاریجانی امروز در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به تاریخچه تحول و نوآوری در حوزه آموزش پزشکی گفت: آموزش پزشکی در ۲ سال اخیر با بسته‌های تحول و نوآوری دچار تحول و نوآوری شده و نشان از برداشتن گام‌های مهم در زمینه آموزش پزشکی را می‌دهد.

وی افزود: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی، ۹۰ واحد غیردولتی، ۲۵۰ هزار دانشجو، ۲۰ هزار عضو هیأت علمی و ۱۸۰ انجمن علمی تخصصی در علوم پزشکی وجود دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: ما در سال، ۲۴ آزمون برگزار می‌کنیم که هر کدام از آنها چالش‌های خاص خود را دارد، معاونت‌های آموزشی در ستاد و دانشگاه‌ها پرحجم‌ترین معاونت‌ها هستند، اما از فروردین ۹۴ که مقدمه تحول و نوآوری به راه افتاد، توانستند به خوبی این بسته‌ها را اجرا کنند.

لاریجانی گفت: ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تهیه سند بیماری‌های غیرواگیر، انجام دور دوم رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌ها و بازبینی برنامه آموزشی دندانپزشکی از جمله فعالیت‌های ویژه در حوزه آموزش پزشکی بوده است.

وی افزود: ما در شهریور ۹۴ حتی یک صفحه خارجی برای معرفی دانشگاه‌های خودمان نداشتیم، اما اکنون با راه‌اندازی سامانه خاص برنامه آموزشی به انگلیسی ترجمه شده که معرف پزشکی ایران به دنیا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در مهرماه ۹۴ گفت: دانشگاه‌ها از آن زمان نقش‌های ملی خود را ایفا کردند و با تشکیل کمیسیون ملی اعتباربخشی، هیچ دانشکده و دانشگاهی باقی نمانده که اعتباربخشی نشده باشد.

لاریجانی تصریح کرد: تمام بیمارستان‌های آموزشی مورد اعتباربخشی قرار گرفته‌اند و آمایش سرزمینی توانسته پتانسیل زیادی را برای اعتباربخشی و مأموریت دانشگاه‌ها ایجاد کند.

وی به برگزاری آزمون صلاحیت بالینی برای اولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: این آزمون تاکنون بدون چالش برگزار شده و توانسته‌ایم در تمام دانشگاه‌ها، مرکز مهارت بالینی (Skill Lab) ایجاد کنیم که همین زمینه موجب اجرای درست آزمون صلاحیت بالینی شده است.

لاریجانی با تاکید بر بین‌المللی سازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشگاهی است که در عراق شعبه تأسیس می‌کند و هم‌اکنون ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی در حال اعتباربخشی بین‌المللی هستند.

وی در ادامه با اشاره به میزان بودجه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در فروردین ماه ۹۵ مقرر شده بود که یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به حوزه آموزش اختصاص یابد و خواهش ما این است که این موضوع تغییر نکند و همچنین این بودجه برای حوزه آموزش ادامه یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد راه اندازی دانشگاه مجازی سخن گفت و افزود: کارشناسی ارشد مجازی ویژه اعضای هیأت علمی،تدوین و ابلاغ آئین‌نامه آموزش پرستاری با استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها و بازنگری ارزشیابی دانشگاه‌ها و مدارک دانش‌آموختگان خارج از کشور از اقداماتی است که در بسته تحول و نوآوری آموزش پزشکی اجرا شده است.

لاریجانی از تهیه راهبرد ملی مشارکت بخش خصوصی در آموزش پزشکی خبر داد و گفت: به زودی مراکزی که درخواست مشارکت کرده‌اند مورد بررسی قرار می دهیم.

وی گفت: برنامه درسی دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی و دندانپزشکی عمومی بازنگری شده است و در شورای عالی آموزشی برنامه‌ریزی در انتظار امضای وزیر است.

لاریجانی عنوان کرد: واقعیت این است که بحث آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی باید به صورت گفتمان مطرح شود و نقشه 20 ساله ای را داشته باشیم تا در کسب مرجعیت علمی بتوانیم جایگاه مناسبی را بدست آوریم که این مهم، الزامات سخت افزاری و نرم افزاری نیاز دارد و با استفاده از نظرات نخبگان حوزه پزشکی می توان به آن دست پیدا کرد.

وی تصریح کرد: دوره گذار ما به دانشگاه های نسل سوم موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و با نامگذاری امسال به سال اشتغال به نظر ما مسیر واقعی این موضوع در دانشگاه ها دقیقا از این راه می گذرد و در واقع هر استاد دانشگاه باید بتواند یک شرکت دانش بنیان داشته باشد و نقش موثری در اقتصاد دانشی کشور ایفا کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: زیرساخت های آموزش پزشکی نیاز به ارتقا دارد و به نظر می رسد یکی از موضوعاتی که باید در آموزش عالی مورد تاکید قرار گیرد، کمک به آزمایشگاه های علوم پایه است تا تحولی در خصوص آموزش در این رشته ها اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: درباره این موضوع رئیس جمهوری نیز مد نظر داشتند تا اعتباری از جایی که احتمالا صندوق توسعه است، قرض گرفته شود و جا دارد تا در دولت دوازدهم در این خصوص اقدام ویژه ای انجام شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: شناسایی نیازهای کشور، انطباق برنامه ها با نیازها و ترسیم مسیر آینده کشور متناسب با نیازها مهم است و این فرصت طلایی در حوزه آموزش پزشکی است که می توانیم نیازهای خودمان را درک کنیم و براساس آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

لاریجانی افزود: الگوی تربیت نیروی انسانی را باید سامان دهیم و با مناطق آمایشی، برنامه ها را نهایی کنیم و در حقیقت بگوییم در پنج سال آینده چه رشته هایی را می توان راه اندازی کرد و به چه رشته هایی در هر منطقه نیاز بیشتری داریم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: مسیر ماموریت گرایی کار بسیار مهمی است و دانشگاه ها را در صحنه کشور نگه می دارد بنابراین باید در آموزش های مهارتی، گسترش کیفی ایجاد کنیم.

وی به لزوم اخلاق حرفه ای در آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: نیاز کشور است که دانش آموختگان ما انسانیت و معنویت را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند و به آن بیش از پیش اهمیت بدهند .

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه بین االمللی سازی در آموزش پزشکی  را باید مد نظر قرار دهیم، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا خواستار همکاری و مجوز اخذ شعبه در ایران هستند تا بتوانند رشته هایی را در کشور راه اندازی کنند و از سویی دیگر هم بسیاری از نقاط دنیا آمادگی دارند تا دانشگاه های ایرانی در خارج از کشور شعبه داشته باشند که می توان باتوجه به تعادل بخشی در این زمینه مسیر را برای گسترش تعامل و ارتباطات ترسیم و پیش گیریم.


لاریجانی به برگزای آموزش های بین المللی اشاره کرد و افزود: بستر برگزاری آزمون های بین المللی در ایران کاملا فراهم است و در این زمینه تاکنون آزمون هایی برگزار شده است و آزمون های دیگری هم قرار است برگزار شود.

وی یادآور شد: امروز 30 درصد تولیدات علمی ما در زمینه آموزش عالی محصول دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و امیدواریم در آموزش نیز با قدم های استواری که برداشته می شود، تحولات بیشتری حاصل شود چرا که مصوبه آمایش و ماموریت گرایی و نگاهی که به آموزش پزشکی وجود دارد، نگاهی ساختارمند است.

گفتنی است، در این نشست، نرم افزار مجازی نوید و کتاب آموزش پزشکی در مسیر تحول و نوآوری توسط وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی رو نمایی شد.

انتهای پیام/

لزوم تدوین برنامه 20 ساله برای رسیدن به مرجعیت علمی 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.