سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

اعطای 8 هزار میلیارد تومانی تسهیلات اشتغالزایی به روستاهای کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: دولت 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به روستاها و عشایر کشور اختصاص داده‌است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید ابوالفضل رضوی، دیشب در نشست با بخشداران و دهياران روستاهای شهرستان کاشان در کاشان گفت: این وام با کارمزد 6 تا 8 درصدی از طریق بانک‌های عامل توسعه تعاون، کشاورزی، و صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

وی، با اشاره به پیگیری این معاونت برای اعطای تسهیلات اشتغالزایی از سال 94 افزود:  150 میلیارد تومان سهم هر استان در کشور  در نظرگرفته شده است تا رقابت بین روستاها و مسوولان در اختصاص این اعتبار با ارائه طرح‌های قابل دفاع و مثمر ثمر در درآمدزایی و اشتغالزایی افراد روستا اتفاق افتد.

به‌گفته‌وی،  5 هزار میلیارد تومان از کل مبلغ وام یک و نیم میلیارد دلاری است که آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور در آبان‌ماه 95در نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری ارائه کردند و سران قوای جمهوری اسلامی، وزرا و مسوولان مرتبط  نیز در یک جلسه شورای اجتماعی خدمت رهبری بحث حاشیه‌نشینی و اشتغال روستائیان را مطرح کردند.

رضوی، افزود: مقام معظم رهبری در این جلسه فرمودند طرحی که توسط دولت داده شده است طرح خوبی است اما باید از طریق قانون پیگیری شود و دولت با قید دوفوریت به مجلس دهد و مجلس هم تصویب کند و برای اجرا به دولت ابلاغ کند.

وی تصریح‌کرد: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بر اساس  این فرموده مقام معظم رهبری لایحه دوفوریتی تنظیم کرد و مجلس آن را با قید یک فوریت تصویب کرد و بعد هم در قانون برنامه ششم و قانون بودجه سال 96 آمد تا اینکه دو هفته قبل تصویب شد.

به‌گفته‌وی، الان در مرحله شورای نگهبان است که اگر این شورا  مشکلی برای آن نداشته باشد ما همه مقدمات آن از جمله پیش نویس آیین نامه آن را برای اجرا نوشتیم و مسائل آن را با دستگاه‌های مرتبط آماده کرده‌ایم که حداقل 8 هزار میلیارد تومان اعتبار در کل کشور را تامین خواهدکرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، با اشاره اینکه هم‌اکنون مبلغ 60 میلیارد تومان وام با کارمزد 8 درصد به همت رییس بنیاد مستضعفان از طریق بانک عامل سینا، 10 میلیارد تومان از محل بانک پارسیان و 5 میلیارد تومان از طریق بانک کشاورزی درنظرگرفته‌شده‌است.

رضوی، با تاکید صریح بر اینکه بانک بدون وثیقه وام نمی‌دهد گفت: روستائیانی که تمکن پرداخت وثیقه ندارند می‌توانند بصورت مشارکتی و از طریق گذاشتن کارت یارانه که برای هر نفر تا 10 میلیون تومان به‌عنوان مصوبه شورای اقتصاد و فرماندهی اقتصاد مقاومتی است  مشارکت و از مشکل وثیقه نجات کنند.

 

وی، با تاکید بر اینکه مقدمات ایجاد ناحیه‌های صنعتی  نیز در روستاها در حال انجام است گفت:2600 دهستان در کشور است که پیش‌بینی می‌شود همه دهستان‌ها تا پایان سال 97 دارای ناحیه صنعتی شوند.

به‌گفته‌وی، ایجاد مراکز و مجتمع‌های آموزشی، فرهنگی، درمانی و ورزشی در روستاها نیز از دیگر مباحث پیگیری است که در دستور کار قرارگرفته‌است تا سطح آموزش را در روستاها از وضعیت ضعیف آن نسبت‌ به شهرها ارتقادهد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، افزایش دانش، آموزش و اطلاع‌رسانی را در روستاها تاکیدکرد و گفت:همانطور که یک روستایی امروزه با ابزار و وسایل پیشرفته هوشمند از جمله گوشی موبایل سر  زمین می‌رود و با خانواده‌اش ارتباط دارد در شیوه آبیاری و کشت و کار نیز در جهت افزایش بهره‌وری  باید به روز و مکانیزه شود.

رضوی، تاکید بر آموزش به افراد روستاها را از دهیاران خواستارشد و اظهارداشت:وقتی روستاها اینترنت پرسرعت می‌‌خواهد ضروری است که این ظرفیت در خدمت اقتصاد و بازار مجازی روستا در عرضه محصولات آنها قراربگیرد.

وی، با اشاره به اینکه روستاها با استفاده از اینترنت پرسرعت می‌توانند بازار مجازی را برای عرضه محصولاتشان فعال کنند گفت: ایجاد بازار مجازی و آموزش افزایش درآمد خانوار با استفاده از اینترنت پرسرعت در روستاها می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی را فراهم کند.

به‌گفته‌وی، دفن زباله در روستاهانیز تهدید بزرگ امنیت و سلامت در روستاها است چرا که خطر شیرابه زباله بیشتر از خود زباله نباشد کمتر نیست

رضوی، استفاده از پنل‌های خورشیدی در  روستاها را از دیگر موارد ضروری برای روستاها دانست و گفت: استفاده از پنل‌های خورشیدی و متصل کردن آن به شرکت برق علاوه بر تولید برق افزایش درآمدزایی را برای خانوارهای روستایی دارد که در حال حاضر خراسان جنوبی از این سیستم و ظرفیت بهره‌مند است.

وی،توجه به صنعت بومی روستاها را از دیگر نکات قابل توجه عنوان و تصریح‌کرد: توجه به صنعت بومی به شرطی که به روز باشد خوب است.

به‌گفته‌وی، مباحث آموزش، فرهنگ آموزش فنی‌حرفه‌ای، آموزش کیفیت  اوناع صنایع دستی  و تداوم گردشگری در روستا از دیگر مواردی است که دهیاران باید به آن توجه کافی داشته‌‎باشند و در این راستا باتمام توان خود از ظرفیت مه دستگاه‌های اجرایی استفاده و کمک بگیرند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، خودسانسوری را یکی از مشکلات کشور و خیانت به مردم برشمرد و گفت: دهیاران در دفاع از مردم خودسانسور نباشند چرا که انقلاب ضد خودسانسوری است.

رضوی، دهیاران را سازمانی در توسعه ملی و تولید ثروتی که مقام معظم رهبری خواهان آن است تاکیدکرد و گفت:توجه به ایجاد اشتغال از دیگر موارد قابل تامل و اهمیت در روستاها است.

وی،ایجاد موزه برای روستاها با استفاده از ابزار و وسایل قدیم در زندگی روستا بویژه در تجهیزات و شیوه‌های سنتی کشت و کار در بخش کشاورزی را محلی برای درآمدزایی ذکرکرد و گفت: دهیاران برای اینکه مردم را به سمت و سوی شغل  راحت، زحمت کمتر و  و پول بیشتر سوق دهند لازم است که آموزش و دانش مردم روستا را ارتقا دهند.

به‌گفته‌وی، روستاهای همین شهرستان کاشان با ظرفیت عظیم گلابگیری و تولید عرقیات گیاهی و گیاهان دارویی می‌تواند با استفاده از شیوه‌های نوین علاوه بر اینکه مرکز گلایگیری کشور است در تولید گیاهان دارویی نیز در کشور پیشتازشود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، با تاکید بر اینکه مشکل عمده روستاها، کم‌آبی و خشکسالی و مشکل بیشتر دهیاران در خواسته‌های آنها بحث آب است گفت: با صرفه‌جویی 5 تا 8 درصدی در مصرف آب مشکلی به نام آب وجود خواهدداشت رضوی، مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی، 5 درصدی در بخش صنعت و 3 درصدی در بخش آب شرب را تاکیدکرد و گفت:ترویج فرهنگ مصرف بهینه و صرفه‌جویی این تهدید و خطر جدی را برطرف می‌کند.

وی، دهیاران را سربازان گمنام توسعه روستایی دانست و گفت: دهیاران پیش‌ران‌های توسعه روستا و تولید ثروت در روستاها، پیام‌رسانان تکنولوژی جدید به مردم روستا و حلقه اتصال آنها به شهر و صاحبان دانش در غیر روستا و امیددهنده به آنها برای فردایی بهتر هستند.

به‌گفته‌وی، تلاش برای امنیت خاطر دهیاران و خانواده‌های آنها نیز از دیگر موارد قابل توجه است چرا که کشور برای رسیدن به توسعه متوازن، برقراری عدالت اجتماعی نیازمند توجه به دهیاران است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری،اصلی‌ترین مساله برای دهیاران روستاها و نقش آنها در روستاها را توجه به افزایش آموزش و بهره‎‌وری تاکیدکرد و گفت:دهیاران باید توجه کنند دستگاه‌های اجرایی به چه مزان و چگونه می‌توانند در رشد و آموزش فرز ندان روستاییان تعامل، همکاری و کمک کنند.

رضوی، در پایان مطالبه‌گری دهیاران برای روستاها در راستای افزایش بهره‎‌وری را خواستارشد و گفت:دهیاران بایدتلاش کنند تا عدالت آموزشی را برای افزایش درآمدزایی خانوارهای روستایی بکار بگیرند و ببینند که آموزش، فرهنگ و آموزش فنی‌حرفه‌ای چقدر در روستاها حضور دارد آنرا ایجاد و از دستگاه‌ها اجرایی مطالبه کنند.

شایان ذکر است: سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و هیات همراه برای شرکت در شورای اداری شهرستان و نشست با بخشداران و دهياران روستاهای شهرستان کاشان و ارائه نقطه نظرات، مشکلات و درخواست های  آنها با موضوع زمینه های اشتغالزایی در روستاها و دریافت اعتبارات به این شهرستان سفر کرده‌است.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.