سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

ذخیره آب ۳۸ میلیارد مترمکعبی پشت سدهای کشور

معاون اول رییس جمهور ذخیره آب کنونی پشت سدهای کشور را ۳۸ میلیارد مترمکعب اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه؛ معاون اول رئیس جمهور که از صبح امروز به استان کرمانشاه سفر کرده، پیش ازظهر امروز در محل آبگیری سد جامیشان شهرستان سنقروکلیایی در سخنانی گفت: روزهای پایانی دولت یازدهم است و در ۱۲ مرداد مسئولیت جدید رئیس جمهور در دور دوم آغاز می‌شود که امیدواریم در دور دوم شاهد پیشرفت کشور باشیم.

 جهانگیری گفت: به اختصار باید بگویم؛ یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی مردم ایران آب است. پیش از این هم همه می‌گفتند ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و هرچه پیش رفتیم این چالش بیشتر هم شد، مانند وضعیت دریاچه ارومیه و سایر دریاچه ها. به هرحال این چالش بزرگ شده و تعداد دشت‌های حاصلخیز کشور که دچار بحران شده در حال افزایش است.

 وی افزود: برای اینکه بتوانیم از آب‌های کشور استفاده درست بکنیم نهضت سد سازی راه افتاده است. مجموع آب‌های پشت سدهای کشور ۳۸ میلیارد مترمکعب است که اگر این نبود مشخص نبود چه معضل بزرگی پیش می‌آمد.

 معاون اول رئیس جمهور گفت: این دولت کاری بسیار بزرگ برای آینده نگری انجام داد که با موافقت رهبری از صندوق ذخیره توسعه توانستیم اعتباری ویژه در حدود ۸ میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برداشت کردیم که در ایران بی نظیر بوده است. ما این ۸ میلیارد دلار را برای تعدادی از طرح ها، که یک و نیم میلیارد دلار برای استان‌های خوزستان و ایلام و ۵۰۰ میلیون دلار هم برای استان سیستان و. بلوچستان به طور خاص و برای طرح‌های آبی برداشت کرده ایم.

وی افزود : ما باید به هر میزانی که می‌توانیم در بخش مدیریت و کشاورزی کار جدی صورت بدهیم. ما باید به سمت کشت گلخانه‌ای و آبیاری مدرن برویم. باید جلو مصرف بی رویه آب گرفته شود. با تبلیغات و آموزش باید صرفه جویی در مصرف آب را در جامعه نهادینه کنیم. باید صنایع پر مصرف آب را به سرعت به سواحل آبی و دریایی منتقل بکنیم. هم باید جمعیت به آن سمت برود و هم باید سرمایه گذاری بشود.

 وی گفت؛ وزارت نیرو در دولت یازدهم از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها بوده است. به ایرانیان هشدار می‌دهم مصرف نادرست آب ایران را به خطر می‌اندازد. 

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه استان کرمانشاه استانی کشاورزی است افزود: امروز شاهد افتتاح دو سد در این استان بودیم که امیدورایم این دو سد در توسعه استان کرمانشاه موثر باشد. 

معاون اول رئیس جمهور گفت: کار مهم دیگری که امروز صورت گرفت افتتاح طرح‌های آبرسانی روستایی است. پارسال ۵۰۰ میلیون دلار و امسال ۳۰۰ میلیون دلار با تصویب مجلس شورای اسلامی برای آبرسانی روستایی اختصاص یافت که ثمره آن آبرسانی به ۲ هزار و ۹۸۰ روستای سراسر کشور در سال ۱۳۹۵ است.

 وی در پایان با اشاره به ارائه لایحه اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی به مجلس و تصویب آن اظهار امیدواری کرد؛ از این پس، وام های اشتغالزای ارزان قیمت و با بهره بسیار پایین به روستائیان تعلق گیرد.

 

انتهای پیام/پ

آب از چالش های پیش روی مردم ایران

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.