سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام؛

توزیع 200 هزار لیتر آب شرب میان عشایر

روزانه 200 هزار لیتر آب شرب با استفاده از تانکرهای آبرسانی میان عشایر ساکن در منطقه کلات مورموری و برخی روستاهای تابعه توزیع می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،مسئول اداره امور عشایری شهرستان آبدانان گفت: بر اثر کاهش نزولات آسمانی در سال های اخبر و افزایش بی سابقه دمای هوا، آب چشمه ها و رودخانه های بخش کلات مورموری بین 50 تا 70 درصد کاهش یافته و موجب نگرانی و بروز مشکلات عدیده برای مردم ساکن در روستاها و عشایر این منطقه گرمسیری شده است.


کورش شادی اظهارکرد: اکنون 800 خانوار عشایری و روستایی با سه هزار نفر جمعیت در مناطق عشایری و روستاهای آبطاف علیا، سفلی وسطی، چشمه شیرین، آب انار، هلیوه، مصطفی نژادی، چم شالان، سیاهگل، هونگه، تپه حمام علیا، وسطی و سفلی، علی آباد و گلهی مشکل آب شرب دارند و در شبانه روز فقط یک تا دو ساعت از شبکه آب لوله کشی بهره مند هستند.


شادی افزایش دمای هوای منطقه را در 30 سال گذشته بی سابقه اعلام کرد و افزود: به منظور رفع مشکل مردم مناطق روستایی و عشایری با استفاده از سه دستگاه تانکر سیار و 12 دستگاه تراکتور روزانه 200 هزار لیتر آب شرب از چاه های عمیق شهر مورموری برداشت و میان عشایر و روستاییان منطقه توزیع می شود.


بخشدار کلات مورموری نیز عدم رعایت الگوی مصرف و استفاده غیر اصولی از منابع آبی را مهمترین مشکل این بخش دانست و ادامه داد: برای تامین آب مورد نیاز روستاها و عشایر مورموری حفر سه حلقه چاه عمیق در مناطق دختر برجی، چشمه شیرین و دشت عباس پیش بینی شده که اعتبارهای مورد نیاز تامین شده و بزودی عملیات حفاری آنها آغاز می شود.


حجت هادی زاده عنوان کرد: اکثر خانوارهای عشایری در روستاها سکونت دارند که از آب شرب لوله کشی برای احشام، طیور و دام های سنگین خود استفاده می کنند و به همین دلیل، مردم روستاهای این بخش گرمسیری با مشکل جدی کمبود آب شرب مواجه هستند.


وی اضافه کرد: بخش 12 هزار نفری کلات مورموری یکی از مناطق گرمسیری و همچنین قطب تولید محصولات کشاورزی استان ایلام در 70 کیلومتری جنوب شرق آبدانان واقع است که در فصل تابستان دمای آن تا 55 درجه سانتیگراد نیز می رسد.

 

انتهای پیام/ د

 

کاهش نعمت آب در مورموری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.