سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کریمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حذف یک صفر تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی گفت: حذف یک صفر تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور ندارد و بیشتر از لحاظ روانی و حسابداری اثرگذار است.

علی‌اکبر کریمی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مصوبه شب گذشته هیئت وزیران مبنی بر تغییر واحد پول رسمی کشور گفت: پیش از این مجلس تأکید داشت تا دولت لایحه اصلاح قانون نظام بانکی را ارائه کند که متأسفانه تاکنون رخ نداده و احتمالا به دلیل وجود مشکلات اخیر موسسات مالی و بانکی این لایحه شب گذشته به جمع بندی و تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: متن لایحه‌ تصویب شده هنوز به سمع و نظر نمایندگان مجلس نرسیده اما این لایحه درباره بازنگری در قانون بانکداری است.

نماینده مردم کرمان تأکید کرد:‌ نظام بانکی کشور در بخش‌های مختلف مانند نحوه تأسیس بانک‌ها، نظارت بر فعالیت‌ آن‌ها در حوزه اخذ سپرده‌های مردمی، اعطای تسهیلات در بُعد صکوک اسلامی، نظارت کافی برفرآیند ورشکستگی و انحلال بانک‌ها در شرایط مورد نیاز و همچنین دغدغه‌ میان مراجع و علما به دلیل بحث وجود شبهه ربوی در برخی تسهیلات بانکی نیاز به بازنگری در قانون و اصلاح آن وجود داشت.

کریمی تصریح کرد: بسیاری از مواد در قانون پولی و بانکی کشورمان مصوب سال 1351 به صورت کامل وجود نداشته یا اصلا ذکر نشده است. 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: قانون عملیات بانکی بدون ربا هم که در سال 62 به عنوان قانون تکمیلی تصویب شد اما با توجه به گذشت زمان و مسائل پیش آمده خاصیت خود را از دست داده بود لذا لایحه جدید دولت براساس تلفیق این دو قانون و تکمیل آن تدوین شد.

وی اظهار داشت: یکی از مواد این لایحه ناظر بر تنظیم واحد پولی کشور از ریال به تومان است، از نظر تاریخی کلمه تومان عمدتا به واحد پول ما اطلاق می‌شده و ریال در دهه‌های اخیر یعنی از اواخر دوره قاجار به عنوان واحد پولی رسمی کشور ثبت شد.

نماینده مردم کرمان بیان داشت: اکنون باتوجه به پایین آمدن ارزش واحد پولی کشورمان بسیاری از مردم در فعالیت‌های روزمره خود از واحد تومان به جای ریال استفاده می‌کنند بر اساس واقعیت موجود یک صفر را از واحد پولی حذف کرده و‌ تبدیل به تومان می‌شود.

حذف یک صفر بیشتر از لحاظ روانی در کشور اثر دارد

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان داشت:‌ البته حذف یک صفر تأثیر آن چنانی ندارد و بسیاری معتقدند برای اثرگذاری بیشتر حداقل باید دو یا سه صفر حذف شود تا نتیجه کامل‌تری به دست بیاید، حذف یک صفر بیشتر تأثیر حسابداری در کشور دارد.

کریمی تأکید کرد:‌ حذف یک صفر همچنین تأثیر آن چنانی بر روی اقتصاد کشور ندارد و بیشتر از لحاظ روانی در جامعه اثرگذار دارد.

نماینده مردم کرمان گفت: بعد از تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون به طبع باید یک صفر از همه واحدهای پولی چه کاغذی یا فلزی از لحاظ ظاهری هم حذف شود که این امر یکی از دلایل رد این پیشنهاد است زیرا هزینه سنگینی را بر دوش دولت و کشور می‌اندازد.

نماینده مردم کرمان خاطرنشان کرد: البته مدافعان این ایده می‌گویند الزامی بر حذف صفر به صورت یک باره بر روی ظاهر پولی کشور وجود ندارد و می‌توان به تدریج آن را اعمال کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
پس اگر تاثیری نداره به چه دردی میخوره؟
منصور
۲۳:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
خودتان را گول میزنید//با این جور چیزها مشکل اقتصادی حل نمیشه
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
به داد ما سپرده گذاران ثامن برسید.از بانک مرکزی بپرسید چرا شورای پول و... امروز و فردا میکند.
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
کل صفرها رو حذف کنید یا چندتا دیگه اضافه کنید،فقط درست کنید اقتصاد رو