به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بیژن نامدار زنگنه با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما به تشریح« اما و اگرهای قرارداد توتال» پرداخت.
وی در ابتدای اظهاراتش با بیان اینکه این قرارداد یک نوع سرمایه گذاری خارجی است که با یک پیمانکاری متعارف، کاملا متفاوت است گفت: هدف از اجرای این قرارداد که حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری است، و صد درصد توسط مجموعه طرف قرارداد انجام می شود، این است که ما حدود ۵۶ میلیون متر مکعب در روز گاز غنی تولید کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه در مرحله اول این قرارداد ۲/۵ میلیارد دلار هزینه می شود ادامه داد: از آنجاییکه فازهای پارس جنوبی ما شروع به افت تولید میکنند و این افت تولید با افت فشار بر سر چاهها شروع می شود، لذا مهم است که فشار را نگه داریم تا تولید را به خشکی رسانده و سقف تولید را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: بر این اساس طبق قرارداد، برای اولین بار ۲/۵ میلیارد دلار برای این کار خرج میشود و یک سکوی فشار افزایی ساخته می شود که وزن این سازه بیست هزار تن است در حالیکه سازه هایی که ما تاکنون برای پارس جنوبی داشتیم زیر سه هزار تن وزن داشتند.
وی با بیان اینکه برای ساخت این سکو باید سرمایه گذاری جدیدی شود، بیان کرد: کاربرد سکو تنها برای این فاز نیست، بلکه باید برای بقیه فازهای پارس جنوبی هم این کار را انجام دهیم تا تولید مان افت نکند.
زنگنه ادامه داد: برای بقیه فازها هم باید صاحب این تکنولوژی شویم و این ظرفیت ها ساخته شود تا این کار در بقیه فازها نیز قابل انجام باشد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه ما ۲۷ فاز دیگر در پارس جنوبی غیر از این فاز داریم گفت: ارزش تولیدات سالانه هر دو فازی که ساخته می شود با نرخ گاز صادراتی حدود ۵/۵ میلیارد دلار است لذا برای ما سرعت در اجرای پروژه ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی یادآور شد: این فاز جزء آخرین فازهایی است که ما در میدان پارس جنوبی اجرا می کنیم و بعد از این باید سعی کنیم مانع افت تولید در این میدان باشیم.
زنگنه با اعلام اینکه این قرارداد اولین قراردادی است که در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی منعقد می شود اظهار داشت: در آبان ماه سال ۹۴ نامه ای را در دولت مصوب کردیم که شرایط عمومی قراردادهای نفتی و ساختار آن را مشخص کرده بود.
وی ادامه داد: بعد از این مصوبه بحث های زیادی صورت گرفت و نهایتا بعد از یکسال به یک اجماع ملی رسیدیم و دولت نیز اصلاحاتی در مصوبه صورت داد و نهایتا این مصوبه طبق قانون اساسی مورد تایید رئیس مجلس قرار گرفت و عملا مثل قانون شد.
زنگنه ادامه داد: بعد از این کار متن قرارداد را نوشتیم و یادداشت تفاهمی که از قبل با توتال صورت داده بودیم را در ۱۲ تیر ماه به قرارداد تبدیل کردیم.
وزیر نفت اظهار داشت: طبق الگوی قرارداد نفتی در هر قراردادی که یک شرکت خارجی می بندد، الزاما باید یک شرکت ایرانی نیز در کنار آن قرار گیرد تا انتقال تکنولوژی صورت گیرد.
زنگنه با تاکید بر اینکه عمده فعالیت توتال نرم افزاری است خاطر نشان کرد: توتال نه چاه حفر می کند ، نه سکوی نفتی می سازد و نه لوله کشی میکند بلکه کارها را مدیریت می کند و مهمترین کاری که توتال می کند مهندسی مخزن، مدیریت پروژه و تامین مالی است.
زنگنه گفت: چینیها هم در این پروژه حضور دارند؛ آنها در دوره تحریم با ما خوب کار کردند و نگرانی هایی مطرح بود که ما بعداز تحریم آن ها را کنار می گذاریم اما ما هیچ وقت دوستان قدیمی خود را فراموش نمی کنیم.
زنگنه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: برای این که تبیین شود قرارداد با توتال توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی دارد مجوز شورای اقتصاد را گرفتیم ضمن آنکه یک هیات تطبیق قرارداد نیز با مصوبه دولت تشکیل شده بود. نهایتا هیات هفت نفره با بررسی اصل قرارداد و پیوست های چهارده گانه آن قبل از عقد قرارداد با توتال اعلام کردند این مصوبه هیچ مغایرتی با الگوی قراردادهای نفتی مصوب دولت ندارد و بعد از آن بود که بنده نیز به عنوان وزیر نفت قرارداد را تایید کردم.
وزیر نفت با اعلام اینکه در این قرارداد با ترک تشریفات مناقصه عمل کردیم و اجازه قانونی خارج از تشریفات مناقصه را داشتیم گفت: به وزیر نفت اجازه داده شده در مواردی که در میادین مشترک تشخیص می دهد خارج از تشریفات مناقصه عمل کند و با توجه به اینکه در آن مقطع تنها متقاضی پای کار شرکت توتال بود و شرکت بین المللی دیگری اظهار علاقه نکرد، با این شرکت قرارداد بسته شد و توضیحات لازم نیز با هدف تشریح موضوع به مجلس شورای اسلامی داده شد.
زنگنه با اعلام اینکه در برنامه ششم در حوزه نفت باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم، گفت: به اعتقاد بنده نزدیک به هفتاد درصد این منابع باید از منابع خارجی تامین شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون یک سری از طرح ها در دست ایرانی ها است که امیدواریم تا دوسال آیند تمام شود گفت: این در حالی است که در حین قرارداد تولید زیر ۳/۵ به ما می رسد و سرعت و مدیریت برای ما مهم است.
وزیر نفت گفت: همان طور که اشاره شد توتال نه سکوسازی می کند ، نه سکو می سازد و نه حفاری میکند؛ با حضور ما و طبق فرآیندی که توتال ملزم به قرارداد است این فعالیت ها به مناقصه می رود و شرکت های ایرانی می توانند در این مناقصه ها شرکت کنند.
وی با اعلام اینکه درآمد توتال از قرارداد نفتی که در طول مدت بیست ساله بسته شده، ۱۲ میلیارد دلار است گفت: ابن درحالیست اگر ما درآمد سالانه گاز را با نرخ ده سنت حساب کنیم ۵۴ میلیارد دلار و اگر این نرخ را بیست سنت حساب کنیم ۸۵ میلیارد دلار می شود و در طول عمر پروژه نیز این درآمد به بالای ۱۳۰ میلیارد دلار می رسد لذا اینکه برخی ها می گویند ما در طول بیست سال ۵۰ درصد درآمد را به توتال دادیم کاملا غلط است.
وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای قدیمی خوب است، اما در جای خود! گفت: ما نگفتیم که از قراردادهای قدیمی استفاده نمی کنیم ، در قراردادهای متعارف وقتی کار تمام شد و به تولید رسید، مثلا 21 روز از 28 روز متوالی باید تولید را تحویل داد لذا نه تنها مستحق اصل پول است بلکه از همان روز مستحق دریافت تمام پاداش می شود.
وی با اشاره به اینکه قبلا، بازپرداخت 5-6 ساله بود افزود: الان بازپرداخت هر رقم سرمایه گذاری 10 سال بعد از شروع تولید است و دستمزد را شانزده سال و نیم پرداخت می کنیم یعنی اگر در این مدت تولید کمتر شود خودش جریمه می شود، افرادی که با ما قرار داد می بندند حرف های بی ربط نمی توانند بزنند زیرا اولین کسانی هستند که زیان می بینند و درآمدشان به شدت پایین می آید.
زنگنه با اشاره به اینکه یک عده انتقادشان بر این است که آی پی سی را قبول ندارند اظهار داشت: منتقدین می گویند کمیته مشترکی که تشکیل شده منافع ملی را زیر سوال می برد و یا به حاکمیت ملی ضرر می رساند اما باید اذعان داشت که اینگونه نیست ، حاکمیت ملی خیلی صریح است و مالکیت بر درون گاز ، میعانات و غیره همه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و تمام تاسیسات متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و هر پیچی که در این طرح بیاید متعلق به جمهوری اسلامی و شرکت نفت است.
وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا قراردادها طبقه بندی شده است عنوان کرد: این یکی دیگر از انتقاداتی است که به قراردادها مطرح شده لذا باید گفت که قراردادهای تجاری عموما در دنیا منتشر نمی شوند، و طبق قانونی که در سال 90 به تصویب رسید قراردادها محرمانه است و مجلس طبق قانون اساسی می تواند هر تصمیمی بگیرد و یا اینکه تصمیمش را عوض کند.
وی با اشاره به اینکه گفته شده بود که چرا در قراردادها جریمه نداریم، اظهار داشت: در ذات قرارداد جریمه در نظر گرفته شده است ، ما در جهانی به سر می بریم که هر کسی به دنبال منافع خود است ، الان دو عضو شورای امنیت در خلیج فارس برای ما کار می کنند و اگر بقیه کشورها هم با ما همراه باشند خوب است لذا اینکه منافع آنها با ما هم راستا شود بهتر است یا اینکه هیچ منفعتی نداشته باشند.
زنگنه ادامه داد: اگر تحریمی رخ دهد و یا به هر دلیلی ما نتوانیم این کار را انجام دهیم تا زمانی که تولید شروع شود، هیچ پرداختی نخواهیم داشت و در این قرارداد یک اصل وجود دارد و آن اینکه هیچ پرداختی جز از محل تولید مخزن مجاز نیستیم به پیمانکاران بدهیم.
وزیر نفت با بیان اینکه وقتی قرارداد فاینانس امضا شود 20 تا 30 درصد پول خودمان را باید بدهیم گفت: لذا کسی برای ما فاینانس 100 درصد نمی کند و 70 درصد در کشور طرف مقابل انجام می شود وبا همه اختلافات بیشتر از30 درصد را اجازه نمی دهند که ازسوی کشور میزبان تامین شود اما 100 درصد کار به شرکت های ایرانی داده می شود، در قراردادها شرکت های ایرانی در ساخت سکوها، لوله گذاری، تجهیزات و حفاری چاه ها فرصت طلایی دارند.
وی با اشاره به اینکه اگر خوب حرکت کنیم به راحتی بیش از 70 درصد ارزشی 5 میلیارد دلار را می توان به داخل ایران منتقل کرد، تا سبب ایجاد شغل در کشور شود بیان کرد: در قراردادها برای اولین بار در تاریخ صنعتی ایران است که 10 درصد ارزش مالی مزیت قائل می شویم و هیچ محدودیتی برای استفاده از ظرفیت ایرانی وجود ندارد.
زنگنه با بیان اینکه در میدان آزادگان برداشت ما بیشتر از عراق است گفت: اگر دیر اقدام کنیم، آنها بیشتر از ما برداشت خواهند کرد. در حال حاضر فرایند مناقصه شروع شده و از شرکت ها دعوت به عمل آمده است، اما هنوز شورای عالی امنیت ملی سند رازداری و محرمانه تصویب نکرده است ، و ما باید برای آی پی سی سند رازداری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در آنجا بیش از 60 میلیارد بشکه نفت داریم افزود: برآوردهای به عمل آمده در این دو میدان بر این است که می توانیم با استفاده از تکنولوژی های خودمان زیر 10 درصد برداشت کنیم، لذا تولید به سرعت افت میکند، که در این مواقع باید یکسری اقدامات مهندسی مخزن و افزایش بازیافت صورت گیرد ،
وی افزود: هر یک درصد افزایش بازیافت درآنجا منجر به 670 میلیون بشکه نفت می شود، لذا افزایش تولید و بازیافت در این میدان ها هدف اصلی است و کسی حق ندارد از آنها صرف نظر کند.
زنگنه با اشاره به اینکه نسبت به دنیا و یا میدان های مشابه عقب هستیم اظهار داشت: متاسفانه از تکنولوژی خوبی استفاده نشده و نباید به خاطر اینکه خودمان این دانش را کسب کنیم، صبر کنیم تا میدان ها از دست برود، و اکنون شرکت های خارجی به طوری به این میدان ها اقبال نشان دادند که می توان وارد فاز مناقصه شد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه فرانسوی ها در اروپا کمتر از بقیه کشورها از سیاست های آمریکا پیروی میکنند، گفت: آنها می خواهند استقلال رای داشته باشند و از سوی دیگر سایر کشورها رقبت بیشتری برای همکاری با ایران پیدا کرده اند .
وی با اشاره به اینکه کاسب به دنبال سود است و این شرکت ها ادعا دارند که می خواهند منافع خود را بیشتر کنند گفت: مدیران ارشد باید عالی ترین تصمیم را در سطوح بالا بگیرند.
زنگنه با بیان اینکه بسیاری از میادین با اولویت های ما سازگاری دارند، و الان 10 مذاکره فعال داریم و با 10 کارگروه تشکیل داده ایم اظهار داشت: حرف اول و آخر در موازنه قدرت را تولید در نفت می زند و لذا با 10 مجموعه مذاکرات جدی داریم، تا پروژه ها به موازات هم پیش رود و تا زمانی که پیشنهاد فنی تمام نشود در مورد پیشنهاد مالی نمی توان صحبت کرد و اگر تعداد شرکت کنندگان زیاد باشد به سمت مناقصه می رویم .
وی با بیان اینکه مذاکرات اول به صورت فنی و سپس قراردادی است ادامه داد: میدان خزر جز مواردی بود که کسی به سمت آن نیامد، میدان آذر ، میدان های آزادگان و یادآوران جز اولویت های یک و میادین مشترک است .
وزیر نفت عنوان کرد: هفته آینده بین 9 تا 12 مردادماه خط 42 اینچی که از دامغان به ساری و نکا می رسد به گاز متصل می شود و شبکه 3 استان مازندران، گلستان و گیلان به شبکه سراسری متصل خواهد شد و لذا مشکلی از بابت تامین گاز این استان ها نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه امسال 200 مجوز استخدام گرفته شده است افزود: 1300 نفر دیگر هم با امتحان از نخبگان دانشگاهی استخدام خواهند شد و به همین تعداد نیز از میان کسانی که تجربه کاری در صنعت نفت دارند آزمون گرفته خواهد شد.
زنگنه با اشاره به دانشگاه نفت گفت: این دانشگاه خوب است و از آن حمایت می کنیم لذا باید در کشور شغل ایجاد کرد تا فارغ التحصیلان در شرکت های تولید، استخراج، اکتشاف، و حفاری مشغول به فعالیت شوند.
وزیر نفت با اشاره به اینکه قیمت بنزین 2 سال است که ثابت مانده است و این علامت بدی به نظر می رسد ادامه داد: در سال 95 یک میلیون و350 هزار خودرو جدید به خودروهای دیگر اضافه شده است.
طنگه تصریح کرد: این روزها مصرف بنزین خیلی ترمز بریده، به طوری که 84 میلیون لیتر بنزین مصرف داریم که نسبت به سال گذشته5/8درصد رشد داشته است .
وی با بیان اینکه باید خودروهای کم مصرف تولید کرد و حمل ونقل عمومی را توسعه داد گفت: صنعت خودرو فعال شده و سبب ایجاد ثروت و اشتغال در کشور شده است.
انتهای پیام/
لطفا پیگیری کنید و در این مورد گزارشی تهیه و پخش نمایید.
هدف سنگ اندازی نیست ولی یک درصد اعتماد نیست دیگه.
چرا شرکت های داخلی واگذار نشد فقط بخاطر ژست ؟چطور ما موشک درست میکنیم ماهواره برمیسازیم،اما تو نفت وماشین سازی لنگ میزنیم!؟
خب چون هر دو مدیر فکر میکنن ایرانیا لیاقت ندارن،وزیری دیگر میگوید مدیر وارد کنیم!آخه هشتاد میلیون آدم توش بیست مدیر لایق نیست؟!!!!پس باید بمیریم همه!
مسئولینی که دم از شعور میزنید ما شهروند هستیم چرا خواست حرف ما راگوش نمیکنید ،صبر ما حدی داره والا،گوش هاتون رو باز کنید وبشنوید لطفا!
هدف سنگ اندازی نیست ولی یک درصد اعتماد نیست دیگه.
چرا شرکت های داخلی واگذار نشد فقط بخاطر ژست ؟چطور ما موشک درست میکنیم ماهواره برمیسازیم،اما تو نفت وماشین سازی لنگ میزنیم!؟
خب چون هر دو مدیر فکر میکنن ایرانیا لیاقت ندارن،وزیری دیگر میگوید مدیر وارد کنیم!آخه هشتاد میلیون آدم توش بیست مدیر لایق نیست؟!!!!پس باید بمیریم همه!
مسئولینی که دم از شعور میزنید ما شهروند هستیم چرا خواست حرف ما راگوش نمیکنید ،صبر ما حدی داره والا،گوش هاتون رو باز کنید وبشنوید لطفا!
ضمن تشکر از پیگیری های صدا و سیما در این خصوص جناب وزیر در بیاناتشان فرمودند" من خودم با چند شرکت صحبت کردم تمایل نداشتند بنابراین با یک شرکت نمی شد برویم در مناقصه"در نهایت گفتند با اختیارات قانونی خودشان توتال را برگزیدند .
سوال این است چه کسی گفته بود ایشان با سایر شرکت ها صحبت کنند ؟!!! باید مناقصه برگزار می گردید (حتی اگر هم یک شرکت مورد نظر ایشان باید برنده می شد) حالا باید توتال می آمد و موضوع عضویت فرانسه در شورای امنیت فرانسوی ها را مطرح نمودید .
آقای وزیر مردم را چی فرض نمودید؟ گوش شیطان کر کمیسون های که اصلاً مطرح نبوده است.
در مورد بنزین هم بدانید که حرکتی زیر پوستی با پوششی قانونی شروع شده و اگر کمی دقت کنید جایگاه های سوخت دارند زنجیره ای می شوند( پروما- عصر جدید و...) داستان این است پخش فراورده های نفتی توزیع سوخت را به این شرکت ها ی واسطه ای (قانونی ) می سپارد و افزایش حلقه های واسطه بنزین باید گران شود
ثروت و دارایی این مملکت بازیچه دست شما شده و هر بلایی بخواهید سر این ثروت می آورید.
چندسال میخوای خدمت صادقانه کنی؟ برو دیگه بابا، جای جوونای با عرضه رو گرفتی
این بود حقوق شهروندی؟؟؟