سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

گلیم بی نظیر ترین صنایع دستی سیرجان

گلیم بی نظیر ترین صنایع دستی سیرجان مهد هنرمندان این عرصه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،  غدا هیجاوی  کارشناس شورای جهانی صنایع دستی و داور بین المللی در بازدید از گلیم سیرجان برای ثبت جهانی ،گفت : شما هنر سنتی گلیم را نسل به نسل انتقال دادید و دخترها ، نوه ها و مادران در کنار هم گلیم را می بافتند و برایم جالب بود که 300 خانوار در روستا دارای این حرفه بودند و کارگاه های مختلف و موزه و کارگاههای تولید گلیم و حتی کارگاههای رنگرزی به صورت سنتی و خیلی جذاب بود.
وی افزود : ما تحت تاثیر حضور بی نظیر مردم و مشارکت مردمی به همراه مسئولین دولتی بودیم و نمایشگاههای شما جذاب بود و غرفه ها همه چیز را در بخش گلیم به ما الهام می کرد .
هیجاوی گفت : دوره های آموزشی رایگانی که وجود داشت ، به کسانی که علاقه مند به بافت گلیم هستند کمک می کرد و حتی برای کارگاه وام و اعتبار داده می شود یقین پیدا کردم که باید سیرجان مهد دلباخته گلیم باشد و ما این مطالب را یک بازخورد خوب برای گزارش خود می دانیم و امیدواریم در مراحل بعدی هم سیرجان بتواند به ثبت جهانی این هنر برسد.
آقای کوین  مورای داور بین المللی هم تبادل تجربیات را مهم دانست و گفت : در شهرستان سیرجان بافت گلیم جایگاه خوبی دارد و ما غنی ترین صنایع دستی را دیدیم که در هیچ کجای جهان ندیده بودیم .
محمود وفایی مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت : ما 7 پرونده جهانی در این استان داریم که این ثبت جهانی گلیم با واقع بینی و نگاه حقیقت بین شما محقق خواهد شد.
وی افزود : گلیم سیرجان از مردم هنرمندی است که با طبع و روحیه لطیف خالق این هنر اصیل هستند و میراث ماندگار ما هستند و امروز سیرجان با این شور و اشتیاق به استقبال شما آمده بودند تا این میراث چند صد ساله بسیار گرانبها را با امضاء شما به ثبت جهانی برسانند .
وفایی بحث آموزش و زیرساخت های گلیم را در سیرجان بالاتر از استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت : متعاقب ثبت جهانی توسعه تشکل ها و اتحادیه ها و سازمانهای مردمی مرتبط بیش از گذشته و به صورت حرفه ای تر کار می شود .
انتهای پیام/ی

گلیم بی نظیر ترین صنایع دستی سیرجان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.