سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

ارسال پرونده آیین ۱۰۰ ساله مردم شهرسوریان بوانات به شورای ثبت میراث معنوی کشور

مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی فارس از ارسال پرونده آیین چاووشی خوانی اول محرم مردم شهر سوریان بوانات جهت ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  مژگان ثابت قدم مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: پرونده ثبت این اثر ناملموس با بیش از ۱۰۰ سال قدمت، هفته گذشته پس از طرح و تصویب در شورای ثبت استان به شورای ثبت میراث معنوی (ناملموس) کشور ارسال شد.


وی افزود: گفتنی است استان فارس دارای ۵۳ اثرمعنوی (ناملموس) ثبت شده در فهرست میراث معنوی کشور است.


ثابت قدم ادامه داد: در حال حاضر شهر سوریان دارای سه هیئت عزاداری است که هر کدام تکیه مخصوص به خود دارند و در صبح روز اول محرم ابتدا پیر چاووش هر هیئت در تکیه حاضر شده و شروع به چاووش خوانی می‌کندو پس از حضور دیگر چووشه خوان‌ها و اجتماع مردم، هر هیئت از مسیر جداگانه به طرف مسجد جامع شهر حرکت می‌کنند.


وی اظهار داشت: در این مراسم همه مردم لباس سیاه پوشیده و بیرق‌های سبز، مشکی و قرمز بر روی دوش حمل می‌کنند و هنگامی که مردم سیاه پوش از جلوی منازل و مغازه‌ها عبور می‌کنند از طرف پیرچاووشان و پیر غلامان هر هیئت پرچم‌های مشکی جهت نصب بر سردرب‌ها به آن‌ها داده می‌شود.


همچنین مردم و مغازه دار‌ها ضمن استقبال و پذیرایی با دود کردن اسپند و کندر به جمعیت ملحق می‌شوند و هر سه هیئت در محل مسجد جامع شهر مستقر و به چاووشی خوانی می‌پردازند و آن گاه پیر چاووشان هر هیئت بر بالای بام مسجد رفته و طی مراسمی خاص پنج بیرق عزا را که چهارتای آن سیاه و یکی قرمز است به نیت پنج تن آل عبا بر بالای بام مسجد علم می‌کنند که تا آخر ماه صفر بر افراشته می‌ماند.
انتهای پیام/ر

آیین چاووشی خوانی اول محرم مردم شهر سوریان بوانات در فهرست ثبت میراث معنوی کشور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.