رئیس سازمان راهداری و معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: در مصوبه شورای اقتصاد مجوزی مبنی بر نوسازی ٦٥ هزار دستگاه كه عمری بالای ٣٥ سال دارند در یک دوره ٥ ساله صادر شد و در چند سال اخیر بخشی از ناوگان نوسازی شده است.
وی با اشاره به نقش شركت بهینه سازی مصرف سوخت در این طرح گفت: وزارت نفت اجازه دارد ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هزینه كند كه بطور تقریبی برای هر كامیون حدود ٤٣ هزار دلار (در یك دوره ٦ ساله با بازپرداخت تسهیلات) هزینه خواهد شد.
كشاورزیان ضمن بیان اینكه این طرح با همكاری چند دستگاه انجام می شود، عنوان كرد: مدل مورد تفاهم این گونه است كه شركت بهینه سازی مصرف سوخت از مجموع سود از صرفه جویی مصرف سوخت، بخشی را برای نوسازی به صاحبان خودروهای فرسوده از طریق تسهیلات اختصاص خواهد داد و مصرف كننده نهایی فقط ٩ درصد از هزینه را پرداخت خواهد كرد.
رئیس سازمان راهداری بیان كرد: سال گذشته نیز قراردادی با یک شركت سازنده كامیون برای نوسازی منعقد شد كه تاكنون ٤٠٠ دستگاه تحویل داده شده و امروز هم قراردادی برای تحویل یک برند معروف كامیون كه متقاضان زیادی در كشور دارد با سایپا دیزل به امضا خواهد رسید.
وی تصریح كرد: سازمان راهداری باید میزان پیمایش كامیون ها را در اختیار شركت بهینه سازی مصرف سوخت قرار دهد تا مقدار سوخت مصرفی مشخص و میزان صرفه جویی نیز معلوم شود تا این شركت بتواند مقدار تسهیلات را تعیین كند.
معاون وزیر راه افزود: یكی از آثار مهم نوسازی ناوگان حمل و نقل بهسازی محیط زیست است و با توجه به تعهدات بین المللی مبنی بر كاهش گازهای گلخانه ای جهان این امر الزامی به نظر می رسید.
كشاورزیان با اشاره به مشكلات حمل و نقل كشور گفت: یكی از چالش های اساسی حمل و نقل كشور پائین بودن قیمت سوخت است و چاره ای نداریم تا قیمت سوخت را همانند اغلب كشورها واقعی كنیم تا مشكلات كمتر شود.
وی در پایان تاكید كرد: با رقم فعلی سوخت انگیزه و رغبتی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد و ما با منابع محدود دیگران را تشویق به نوسازی می كنیم .
انتهای پیام/