سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

وجود چهار هزار نوع ماده شیمیایی و سم خطرناک در دود سیگار وقلیان

وجود چهار هزار نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود سیگار و قلیان وجود دارد و طبق بررسی کارشناسان در ایران سالانه 50 هزار نفر بر اثر استعمال سیگار و قلیان جان خود را از دست میدهند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، دکتر میرکی متخصص داخلی در خصوص مضرات اصلی سیگار گفت: سیگار، علت اصلی مرگ های قابل پیشگیری است که عدم آگاهی از مضرات مصرف آن افراد زیادی را به سمت آن می کشاند.
وی ادامه داد: زردی دندانها، بوی بد دهان، تیره شدن پوست، چین و چروک های زودرس، کبودی و تیرگی زیرپلکها و کاهش حافظه و قوه یادگیری از عوارض ظاهری ناشی از مصرف سیگار در فرد است.
این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: دود سیگار دارای مواد سمی است که  استنشاق آن موجب آسیب دیدن ریه ها و ایجاد سرطانهایی مانند سرطان دهان، گلو، ریه، کبد ، مری، کلیه و پوست در فرد سیگاری خواهد شد و همچنین میتواند عامل بسیاری از بیماریهای قلبی نیز باشد.
وی افزود :سالانه 50 هزار نفر در ايران جان خود را بر اثر استعمال دخانيات از دست مي دهند.
میرکی درخصوص زيان هاي قليان نيز گفت :‌بر خلاف تصورهاي سنتي جامعه ،‌دود منتشره از قليان حاوي مقادير بيشماري از مواد سمي است و ‌نيکوتين حاصل از دود قليان مانند سيگار و ساير مواد دخاني اعتياد آور است .
این متخصص داخلی افزود : مصرف کننده قليان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک مي زند و هر پک حاوي 15 درصد تا يک ليتر دود است.
میرکی تصريح کرد : مونواکسيد موجود در دود قليان در مقايسه با سيگار به مراتب بيشتر و اثرات آن براي چه براي مصرف کننده و چه براي افراد در معرض دود آن ، فراتر از سيگار است و در واقع مصرف قليان در هر وعده معادل با مصرف 100 نخ سيگار است .
وي به خطر انتقال بيماري هاي عفوني ، به دليل استفاده مشارکتي از قليان اشاره کرد و گفت: ‌توتون و تنباکو استفاده شده در قليان از نازل ترين انواع توتون و تنباکو است .
این متخصص داخلی در پایان گفت : چاقي هاي شکمي يکي از عوارض شايع مصرف قليان است که عامل و تشديد کننده بسياري از بيماري ها مثل ديابت ، فشار خون بالا و برخي بيماريهاي ديگر است.
انتهای پیام/ع



بروز انواع سرطان سوغات مصرف سیگار و قلیان است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.