سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

شاخص های کیفیت زندگی در کاشان بالاتر از میانگین است

استاد دانشگاه کاشان گفت: شاخص های کیفیت زندگی ذهنی نظیر همدلی اجتماعی در این شهرستان رضایت‌بخش و بالاتر از میانگین است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد گنجی، در نخستین همایش ارائه پژوهش های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در فرهنگسرای مهر این سازمان گفت: این شاخص از نوع عینی کمی پایین تر از حد متوسط و از منظر ذهنی فراتر از مقیاس میانگین است که این امر نشان دهنده آن است که مردم این خطه، از احساس رضایت بیشتری نسبت به تحقق بیرونی و واقعیات ظاهری برخوردارند.

وی، همدلی اجتماعی، تعلق محله ای و هویت شهری، رضایت زناشویی را از مصادیق مطلوب بودن شاخصه های کیفیت زندگی ذکر و عنوان کرد: از منظر دیگر شرایط اقتصادی، امکانات فرهنگی و آموزشی، حمل و نقل و.. از دغدغه های شهروندان در کیفیت زندگی عینی به شمار می آید.

به‌گفته‌وی، قرارگیری مشکلات اقتصادی نیز در صدر دغدغه های اجتماعی شهروندان کاشانی است.

این دانشیار دانشکده جامعه شناسی دانشگاه کاشان، سپس به تشریح نقاط قوت و ضعف جدی و نسبی مناطق پنج گانه در دو بعد کیفیت زندگی عینی و ذهنی پرداخت و گفت: مواردی نظیر سلامت جسمی و کیفیت تغذیه از منظر کیفیت زندگی عینی در مناطق مختلف از قوت نسبی برخوردار است اما در عین حال شاخص های کلی این نوع کیفیت زندگی در مجموع در مناطق دارای ویژگی ضعف نسبی است.

گنجی، مسئولیت پذیری اجتماعی، کبفیت همدلی اجتماعی، تعلق محله ای و هویت شهری، قانون و غیره را دارای نقطه قوت جدی در کیفیت زندگی ذهنی دانست و افزود: شاخص کلی این نوع کیفیت زندگی در مناطق یک و چهار نقطه قوت جدی و در سه منطقه دیگر و در مجموع دارای قوت نسبی است.

وی، مشکلات اقتصادی را مهم ترین آسیب های اجتماعی مطرح شده از منظر کاشانی ها دانست و عنوان کرد: این در حالی است که کمترین آسیب رایج در منطقه از نگاه شهروندان، مسائل مربوط به زنان و کودکان است.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی، با اشاره به دو حوزه نشاط فردی و شهری کاشان گفت:‌در حالی که در حوزه نشاط فردی با شاخص های مطلوب فراتر از میانگین مواجه هستیم، کاشان در عرصه نشاط شهری نیازمند شتاب و توجه بیشتری است.

گنجی، وضعیت اوقات فراغت خانوادگی را نسبت به نمونه های دیگر نظیر اوقات فراغت فرهنگی-علمی ، فرهنگی-هنری، ورزشی و...بهتر ارزیابی کرد و آن را نشانه پیوند عاطفی محکم در میان خانواده های کاشانی دانست.

وی با تقدیراز سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برای مطالبه و سفارش این پژوهش ها، تشکیل ساختاری با همکاری فرمانداری، شهرداری و دانشگاه برای ایجاد سازوکاری به عنوان پایش اجتماعی در قالب بانک داده ای  قدرت مند برای استفاده درحوزه های مختلف و توسط عموم دستگاه ها و مجموعه های شهرستان را خواستارشد.

به‌گفته‌وی، همانگونه که در تبیین مفهوم زندگی با تعاریف مختلفی مواجه هستیم در بیان معنای کیفیت زندگی نیز، تفاسیر متفاوتی وجود دارد اما به صورت ساده تر این شاخص در واقع همان نمره ای است که به زیست و شیوه آن می دهیم.

گنجی، کیفیت زندگی را ابزاری برای برقراری عدالت در نظام شهری دانست و گفت: با این عامل، می توان میزان رسیدن مناطق مختلف را به استحقاق واقعی خود سنجید و میزان توزیع عادلانه امکانات و منابع متناسب با استعدادها را مورد بررسی قرار داد.

وی، دو بعد کیفیت زندگی عینی و ذهنی را خاطرنشان کرد:‌ در کیفیت زندگی از نوع عینی، ظهور بیرونی شرایط زندگی مطرح است و در نوع دیگر کیفیت زندگی، ادراک و ارزیابی افراد از وضعیت زندگی شان توسط شاخص های ذهنی عنوان می شود.

شایان ذکر است:نخستین همایش ارائه پژوهش های فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان با حضور مدیران شهری و مسوولان فرهنگی و اجتماعی این شهرستان در فرهنگسرای مهر سازمان برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.