سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاهرود؛

مرمت منار سلجوقی مجموعه تاریخی بسطام آغاز شد

منار آجری 924 ساله مجموعه تاریخی بسطام مرمت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: در این مرحله از مرمت تخلیه بندها و بندکشی جدید همرنگ با منار(اُخرا)، تعویض آجرهای فرسوده و نصب آجرهای جدید، اصلاح تزیینات آجری منحصر به فرد و تثبیت منار انجام می شود.


حمیدرضا حسنی با بیان اینکه در حال حاضر داربست‌ها به دلیل حفظ پایداری منارمجموعه تاریخی بسطام برداشته نمی‌شود، افزود : ساخت این منار به دوره سلجوقیان برمی‌گردد.


وی تصریح کرد : منار آجری مجموعه تاریخی بسطام در سمت شرق مسجد بايزيد و متصل به آن واقع شده که همزمان با ساخت مسجد توسط رضی الدين محمد عيسی ( هشتمين وارث و جانشين بايزيد) در دوره سلجوقیه ساخته شده است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود تصریح کرد : بر اساس کتيبه کوفی آجری منار، این منار در سال 514 هجری قمری ساخته شده و دارای 14.5 متر ارتفاع است.


حسنی با بیان اینکه تزئينات منار شامل چند بخش آجر کاری متفاوت است، اظهار داشت : تناسبی که بين اين بخش‌ها از نظر تزئينات و طول آنها در نظر گرفته اند نشانگر مهارت و ذوق هنرمندان سازنده آن است که در قسمت فوقانی منار نیز به وسيله چند رديف آجر چينی ظريف وهنرمندانه تاج منار را بوجود آورده اند.


وی افزود : پلکان‌های منار به صورت مارپيچ در ميان آن قرار گرفته و به وسيله سوراخ‌هايی که در بدنه منار تعبيه شده نور داخل آن را تامين می‌کنند .


حسنی تصریح کرد : قسمت فوقانی منار حرکت و جنبش محسوسی دارد و در زيرنويس يکی از عکسهای قديمی نوشته شده است: آدم که بالای منار می رود و به قوت تکان می دهد منار حرکت می کند.


انتهای پیام / ذ


تعویض آجر های فرسوده منار سلجوقی مجموعه تاریخی بسطام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.