سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرمای هوا در آبادان و خرمشهروفعالیت روزمره مردم

گرمای هوا در شهرستانهای آبادان و خرمشهر فعالیت روزمره مردم را تحت شعاع قرار داده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛شرجی به هوایی پر از نم و رطوبت به همراه دمای بالا گفته می شود . این پدیده‌ جوی در خلیج فارس و کرانه‌های آن ، معمولاً از فروردین و اردیبهشت به صورت محدود آغاز می شود و در تابستان به اوج می رسد.

واژه شرجی دگرگون شده واژه «شرقی» است و دلیل نامگذاری این پدیده به شرقی این است که در آن مناطق، نسیم بامدادی که این نم را با خود دارد از شرق می وزد.

این روزها در آبادان هم هوا بسیار داغ وشرجی است به طوری که تردد شهروندان در شهر بسیار کم و مردم را خانه نشین  کرده وخیابان ها تا حدودی خلوت شدند اما مصرف برق واستقاده از وسایل خنک کننده بسیار بالا رفته است.

یکی از شهروندان در این زمینه گفت:هوا در آبادان بسیار گرم وآفتاب شهر سوزان است وپدیده شرجی این روزها کارهای روزمره مردم را دچار اختلال کرده  ومردم به سختی وبرای کارهای ضروری به بیرون از منزل میروند .

دیگری هم گفت: گر چه  این گرما وشرجی ها بر فعالیهای روزانه ما اثر گذاشته اما  با این گرما انس گرفته ایم وبه آن عادت کردیم.

این روزها زندگی برای مردم آبادان وخرمشهر بسیار سخت وطاقت فرسا شده است واین امر تا جایی پیش رفته که مشکلات فراوانی را برای شهروندان بوجود آورده است .

چند روزی است که  دو شهر آبادان و خرمشهر با هوای گرم و طاقت‌فرسا مواجه شدند، علاوه بر این گرمای بیش از حد، پدیده شرجی نیز دامن‌گیر شهروندان شده است.

یکی از شهروندان ورزشکار آبادانی هم گفت:رطوبت بالای هوای آبادان باعث شده که مردم کمتر از خانه بیرون روند وتحرک ونشاط ازمیان جامعه واجتماع شهروندان دور شده  است به طوری که مردم اکثر ساعات روز را در کنار وسایل خنک کننده به سر میبرند.

گرمای هوای تابستان آبادان وخرمشهر امسال رکورد زد  ودماسنج ها  در چند روز گذشته دمای بالای  50 درجه را نشان میدادند.

شهروند دیگری گفت:با وقوع پدیده شرجی وافزایش یکباره رطوبت ترجیم میدهیم بیشتر در خانه بمانیم  وکمتر به بیرون برویم.

نجفی کارشناس هواشناسی گفت: گرما و شرجی در آبادان و خرمشهر ادامه دارد و با استقرار توده هوای گرم شاهد دماهای بالای 50 درجه خواهیم بود.

وی همچنین از مردم خواست از ترددهای غیر ضروری در حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی اجتناب کنند.

در این هوای گرم وشرجی مردم آبادان وخرمشهر علاوه براینکه باید  هوای گرم را تحمل کنند با مشکلات دیگری از جمله کمبود آب وافت فشار مواجه هستند در صورتی که وجود آب در این روزها میتواند تسلی بخش مردم باشد اما بدلیل تعمیرات در خط لوله این نعمت تا حدودی برای برخی از شهروندان منع شده است .

یک خانم  شهروند خرمشهری گفت:در این گرما در بعضی از مواقع با قطعی آب وبرق مواجه میشویم وگرما و شرجی این شهر باعث خستگی ما میشود وگذراندن زندگی  بدون برق وآب برایمان سخت وطاقت فرساست.

اما مردم مقاومت مردم آبادان وخرمشهر  در هوای نزدیک به آب شدن آسفالت وپختن شدن تخم مرغ در ظهر روزگار میگذرانند وبه فکر صرفه جویی درانرژی هم هستند.

خانم شهروند دیگری هم  گفت: در ساعت های پیک بالای  بار سعی کردیم از وسایلی مانند لباسشویی وآبگرمن که مصرف بالایی دارند کمتر استفاده کنیم تا در مصرف برق جلوگیری شود.

دیگری گفت:برای جلوگیری از مصرف برق وکنترل آن هنگام خارج شدن از منزل چراغ ها وکولر را خاموش می کنیم .

در حالی که در روزهای گذشته شاهد آب وهوایی با ثبات و گرم درآبادان وخرمشهر بودیم از چند روز گذشته شرجی یکباره شهرهای جنوب خوزستان را فرا گرفت به طوری که رطوبت به بالای 80درصد هم رسید وباعث شد که ساعات اداری شهرهای خوزستان کاهش پیدا کنند.

این تصمیم بنا به درخواست شرکت برق منطقه‌ای و دستور ستاد مدیریت بحران استان خوزستان انجام شد.

گرمای هوای آبادان وخرمشهر به حدی بالاست که حتی مسافران سوار برماشین با کولرهای روشن هم احساس گرما میکند.

یکی از تاکسی رانان گفت:مسافران وقتی سوار برماشین میشوند درخواست روشن کردن کولر رامی کنند در صورتی که اغلب کولرها کشش این هوا را نداشته و به اصطلاح ماشین آمپر می‌کشد.

هرروز عده ی زیادی بدلیل گرمای هوا دچار گرما زدگی می شوند وروانه بیمارستان میشوند .

تاکنون هم حدود110نفر از شدت گرما وبر اثر آسیب آفتاب زدگی به بیمارستان های تحت نظر دانشکده علوم پزشکی آبادان مراجعه کردند.

جانبی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان هم در این زمینه گفت:همکاران ما در تمامی پایگاه ها،فوریت ها  آمادگی  لازم را دارند که  درکوتاهترین زمان ممکن به بالین شخص برسندوبه  وضعیت رسیدگی کنند.

وی افزود:بیمارستان های آبادان وخرمشهر آمادگی لازم برای  ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات با سریع ترین زمان ممکن هستند ودستورات متعددی در این زمینه صادر شده است.

براساس نقشه های هواشناسی هوا همچنان گرم ورطوبت روز به روز در حال افزایش است.

در این تابستان بسیار گرم وسوزان از مصرف عرقیات خنک وفراوان غافل نشویم و تامی توانیم از غذاهای پرچرب دوری کنیم.

خانم منصوری کارشناش تغذیه بهداشت آبادان  نیز در این زمینه گفت: برای جلوگیری از گرما زدگی بهتر است از خاکشیریا تخم شربتی استفاده شود این عرقیات بهترین گزینه برای گرمازدگی است.

وی افزود:همچنین استفاده از عرقیاتی همچون عرق کاسنی، عرق بید و عرق شاه تره در مواقع گرمازدگی بسیار مفید هستند .

یادمان باشد هرچه در مصرف آب وبرق صرفه جویی کنیم تابستان خنک و راحت تری پیش روخواهیم داشت.

انتهای پیام/ د

گرما و شرجی روز افزون هوا در آبادان و خرمشهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.