سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قناد‌باشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان با خرید تسلیحات نظامی در پی جبران شکست‌هایش در عرصه داخلی و خارجی است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ‌عربستان با خرید تسلیحات نظامی از آمریکا در پی جبران شکست‌هایش در عرصه داخلی و در منطقه است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خرید تسلیحات نظامی عربستان از آمریکا و کشورهای اروپایی، اظهار داشت: نباید خرید تسلیحات نظامی از سوی عربستان را از جنبه خریدار بررسی کرد، بلکه بخشی از آن مربوط به رویکرد و سیاست فروشندگان این تسلیحات است.

کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه فروشندگان تسلیحات نظامی تلاش می‌کنند انگیزه‌های خرید سلاح را زنده نگه دارند، گفت: علل فروش سلاح از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به ریاض روشن است چرا که فروشندگان سلاح در پی رسیدن به سود بالا، اعزام مستشاران و حضور نظامی به بهانه آموزش و نگهداری از این تسلیحات در منطقه خاورمیانه هستند.

وی پیرامون ارتباط مقوله خرید تسلیحاتی نظامی عربستان از اروپا و آمریکا با ولیعهدی محمد بن‌سلمان، افزود: عربستان تصور می‌کند که خرید تسلیحات نظامی باعث جبران شکست‌های منطقه‌ای و داخلی این کشور می‌شود؛ لذا وجود این عوامل و همچنین حضور محمدبن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان در جنگ با یمن سبب شد تا آ‌مریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تلاش بسیار زیادی در به ولیعهد رسیدن محمدبن سلمان داشته باشند.

کارشناس غرب آسیا افزود: عزل محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان پوشش و نقشه‌ای از سوی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها برای فروش تسلیحات نظامی بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آ‌یا آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد صدامی دیگر در منطقه هستند، گفت: آمریکا از جنگ‌هایی که موجب اختلاف افکنی و فروش تسلیحات بیشتر در منطقه شود استقبال می کند.

کارشناس غرب آسیا متذکر شد: از جمله مشکلاتی که برای آمریکا در صورت بروز جنگ بوده احتمال قطع دسترسی به نفت و بروز مشکلات عدیده‌ای برای کشورهای مختلف است.

قنادباشی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نگرانند که در صورت بروز جنگ و تضعیف کشورهای خلیج فارس کشورهای محور مقاومت از این درگیری بهره‌مند و قدرتمندتر شوند.

کارشناس غرب آسیا خاطرنشان کرد:‌ وجود چنین عواملی مانع از آن می‌شود که آمریکا به تبلیغ جنگ بپردازد و پادشاه و ولیعهد عربستان را به بروز جنگ ترغیب کند.

انتهای پیام/

عزل محمد بن نایف نقشه‌ای از سوی آمریکایی‌ها برای فروش تسلیحات نظامی بود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.