سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باقرزاده در نشست خبری مطرح کرد؛

رشد ۳ درصدی سوادآموزی در ۵ سال اخیر/ چاپ سالانه ۱۵۲ هزار کتاب برای سوادآموزان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به برنامه های سازمان برای سوادآموزی از چاپ ۱۵۲عنوان کتاب برای سوادآموزان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان نهضت سوادآموزی و موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان صبح امروز با حضور علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، یزدی خواه سرپرست موسسه علمی رزمندگان اسلام و جمعی از مسئولان مربوطه در محل این سازمان برگزار شد.

در این مراسم باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه مساله سوادآموزی با چالش هایی همراه است، عنوان کرد: با این وجود سازمان از هر فرصتی برای انجام کامل ماموریت خود بهره می گیرد.

وی ادامه داد: حداکثر مشارکت در اجرای برنامه ها را مورد توجه قرار دادیم و این مشارکت محدود به آموزش و پرورش نبوده بلکه نهادهای مربوطه، مراکز محلی و خانواده ها در این امر تاثیرگذار خواهند بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه برخی از تفاهم نامه ها به طور ترویجی و برخی به طور تبلیغی است، گفت: امروز سی و یکمین تفاهم نامه را در سازمان امضا خواهیم کرد و با موسسه رزمندگان اسلام وارد تعاملات بیشتری می شویم.

ضرورت توجه جدی به سنجش و آموزش در نهضت سوادآموزی

باقرزاده تصریح کرد: با این موسسه در زمینه آموزش و تولید محتوا وارد تعامل شدیم همچنین سنجش و ارزشیابی و کیفیت بخشی را مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: این تعامل به یادگیری و توانمندسازی کمک کرده و با آگاهی و علم می توان به بهبود سطوح سوادآموزی کمک کرد؛ با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی که رکن اصلی آن توانایی و تولید دانش و علم برای تولید و مصرف بهینه است این موارد در گروه آموزش همگانی محقق می شود.

باقرزاده با اشاره به کارگروه مشترک عنوان کرد: با استفاده از این فرصت سالانه ۱۵۲عنوان کتاب جدید چاپ می شود که همکاری با این موسسه در این مورد و همچنین تولید ابزار آموزشی و ارزشیابی موثر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی‌ به سرشماری‌ سال 95 اشاره کرد و گفت: در این سال سوادآموزی شتاب قابل قبولی گرفت و در سال‌های 95-91 یک میلیون و 113 هزار و 700 نفر از بی‌سوادان ردیف سنی 10 تا 49 سال با سواد شدند همچنین در همه گروه‌های سنی یک میلیون و 480 هزار نفر از تعداد بی‌سوادان کاسته شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های 88 تا 90 شاهد رشد 14 برابری سوادآموزی بوده و گروه سنی 6 سال به بالا رشد 2.85 صدم درصدی را داشتند.

رشد 2.85 درصدی باسوادی طی 5 سال اخیر

باقرزاده‌ با بیان اینکه میانگین درصد با‌سوادی در دنیا در فاصله سال‌های 2000 تا 2015 فقط یک درصد بوده است، گفت: این مسئله در حالی است که ایران بین سال‌های 90 تا 95 رشد 2.85 درصدی را داشته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: بی‌سوادان کنونی کمتر از 50 سال جمعیتی نزدیک به 2 میلیون و 700 هزار نفر را شامل می‌شود که بخشی از آنها اتباع خارجی و برخی آموزش ناپذیر هستند.

باقرزاده در مورد همکاری های انجام شده با این موسسه تصریح کرد: در آموزش افراد کم سواد و بی سواد تولید محتوای درسی و کمک درسی انجام شده است.

وی از آماده شدن ۹ جلد کتاب خواندن با خانواده خبر داد و گفت: این موضوع می تواند توسط موسسه های دیگر ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: هرساله یک کتاب متناسب با مناسبت سال تولید می شود که اکنون چهل جلد کتاب در راستای اجرای طرح حلقه کتابخوانی داریم.

هماهنگی بین جنسیت آموزش دهندگان و سوادآموزان

باقرزاده در مورد به کارگیری نیروی انسانی با توجه به این تفاهم نامه گفت: شرایط به کارگیری مانند فعالیت آموزش دهندگان بوده یعنی برای آموزش بین جنسیت آموزش دهندگان و سوادآموزان هماهنگی وجود دارد و جمعیت هدف نیز ۱۰تا ۴۹ساله هستند.

وی با اشاره به اینکه ۶۳هزار آموزش دهنده آزاد و ۱۰هزار و ۶۰۰معلم با سازمان همکاری کرده و در طرح توانمندسازی نیز شرکت کردند، اظهار کرد: موسسه به ساماندهی و شناسایی نیروهای جدید کمک می کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص معیارهای ارزشیابی سوادآموزی که در این همکاری مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در ارزشیابی پایانی سوالات باید براساس یادگیری افراد و استاندارد طراحی شود تا در اختیار آزمون دهندگان قرار بگیرد تا صدور گواهینامه انجام شود.

باقرزاده یادآور شد: یکی از موضوعات منحصر به فرد طراحی سوالات استاندارد بودن آنها است که حداکثر شباهت با آزمون سراسری دارد و کسی که بتواند به سوالات سراسری اشراف داشته باشد می تواند سوالات مربوطه آزمون را طراحی کند.

انتهای پیام/

رشد پر شتاب سوادآموزی در 5 سال گذشته

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.