سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

واکسيناسيون رایگان 5000 راس دام عليه تب برفکی

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: واکسیناسیون 5 هزار راس دام سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در ریگان اغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ محسن دهقانیان مدیر شبکه دامپزشکی ریگان در رابطه با طرح رایگان واکسیناسیون دام اظهار داشت : واکسیناسیون تب برفکی گاوی با همکاری بخش خصوصی بر علیه این بیماری به مدت یک ماه در شهرستان انجام میشود .


وی افزود: باتوجه به قرار گرفتن شهرستان در مسیر ورودی استان واکسیناسیون دامها با اولویت دامداریهای متراکم و روستاهای در مسیر تردد دام انجام شده است .


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت:تب برفکی يا «بيماری دهان و پا» يک بيماری عفونی و گاهی کشنده ويروسی است که موجب بيمار شدن حيوانات زوج سم، از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.


دهقانیان تصریح کرد:ويروس عامل بيماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد نموده و متعاقبا تاول‌هايی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود.


وی بیان داشت: اين بيماری بسيار واگيردار است و انتشار آن از طرق تماس مستقيم با دام آلوده و از طریق هوا و باد امکان پذير است.


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: ازجمله اقدامات لازم درکنترل وپيشگيری ازاين بيماری انجام واکسيناسيون دامهای منطقه، رعايت اصول و ضوابط قرنطينه ای و کنترل ورود و خروج دام ، ضدعفوني وانجام اصول مديريت بهداشتی جايگاه دام مي باشد .


دهقانیان اظهار کرد: قاچاق دام و حمل و نقل بی ضابطه آن يکی از عوامل گسترش بيماری و افزايش احتمال درگيری دام‌ها به بيماری تب برفکی است وهمچنين باعث ورود سويه های جديد بيماری و در نتيجه ناکارآمدی اقدامات پيشگيری خواهد شد .


وی از دامداران خواست علاوه بر واکسيناسيون دامهای خود ، از خريد و انتقال دام‌های فاقد سابقه بهداشتی و غير بومی به واحدهای دامپروری خود جلوگيری کنند و حتی در صورت خريد دام جديد بومی ابتدا دام بصورت جدا نگهداری و واکسيناسيون و سمپاشی دام انجام شده و پس از اطمينان از سلامتی به محيط دامداری وارد نمايند.

 

انتهای پیام/س

واکسيناسيون رایگان 5000 راس دام عليه بيماری تب برفکی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.