سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معظمی در نشست خبری مطرح کرد؛

قرارداد رنو امسال اجرایی می‌شود/بی‌سلیقگی ایران خودرو در اعلام پیش‌پرداخت پژو ۲۰۰۸

معاون وزیر صنعت در توضیح قرارداد ایدرو با رنو گفت: وزیر صنعت توضیحات کامل را خواهد داد و با کارخانه ای که خریده ایم کار را امسال شروع می کنیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: قرار بر این است که در پنجاه سال دوم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به سمت تغییر رفته و با واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، از این بخش حمایت کند.

وی در ادامه افزود: سازمان گسترش و نوسازی، نه رقیب بخش خصوصی بوده و نه از این پس خواهد بود؛ ما ۱۸ طرح داریم که در دست اجرا است و تنها سهام یک طرح به صورت ۱۰۰ درصدی در اختیار ایدرو است؛ ولی مابقی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

معاون نعمت زاده با تاکید بر تاثیر برجام در بخش صنعت و معدن گفت: ۸.۸ میلیارد دلار در قالب ۱۷۲ طرح بعد از برجام سرمایه گذاری شد که ۵.۵ میلیارد دلار از آن اجرا شده و مابقی هم در حال پیگیری و انجام است.

معظمی همچنین اذعان داشت: باتوجه به شاخص های مهم در رونق صنعتی در بسیاری از محصولات صنعتی شاهد افزایش تولید در 4 سال اخیر بودیم.

وی تصریح کرد: در بخش تولید سال گذشته افزایش چشمگیری داشتیم. آهن، فولاد، فرش ماشینی، دارو، محصولات پتروشیمی از تولیداتی است که افزایش داشته است.

معظمی گفت: سال گذشته دولت تصویب کرد ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات در اختیار ۲۴ هزار صنعتی و کشاورزی قرار گیرد. این واحدها توانستند با این تسهیلات مشکلات نقدینگی خود را حل کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش میزان تسهیلات گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی، معدنی و اصناف قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: ما ۱۸ طرح به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم که از طریق منابع داخلی و خارجی در حال انجام است. برای حدود ۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این ۱۸ طرح اشتغالزایی خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: توقع ما از دولت و مجلس این است که به سازمانهای توسعه ای مانند ایدرو اجازه درآمدزایی بدهد. ما درآمدزایی می کنیم اما به خزانه واریز می کنیم و دولت از خزانه به ما چیزی پرداخت نمی کند.

سهم ایدرو در تمام مشارکتها سهم غیر مدیریتی است

وی با تأکید بر اینکه سهم ایدرو در تمام پروژه های مشارکتی غیرمدیریتی بوده، اظهار داشت: در بحث قراردادهای نفتی جدید فعالیت بسیار خوبی داشته‌ایم و امسال توانستیم مجوز توسعه میدان نفتی سوسنگرد را گرفته و شریک خارجی نیز در این زمینه انتخاب شده است.

معظمی در تشریح بخشی از طرح های این سازمان گفت: تولید گیربکس اتوماتیک با بلژیکی ها با سرمایه ای حدود ۴۰ میلیون یورو با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر، طرح تایر سیستان و بلوچستان با سرمایه ۱۶۰ میلیون یورو و اشتغالزایی ۱۶۰۰ نفر که ۱۰۰ درصد متعلق به ایدرو است.

وی افزود: ۲۸ موافقتنامه بعد از برجام در ایدرو امضا شده است. ما هیچ راهی نداریم به جز اینکه درآمدزایی کنیم چون دولت که به ما پول نمی دهد و البته توقعی هم نداریم.

معظمی ادامه داد: ما در تلاش هستیم این موافقت نامه ها را تبدیل به قرارداد کنیم. در حال حاضر حدود ۷ یا ۸ مورد تبدیل به قرارداد شده است.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: شرکتهای خارجی عادت کرده اند و علاقمند به واردات هستند، ما نباید واردات را برای آنها تسهیل کنیم. ما در مقابل واردات مقاومت کرده و اگرچه مذاکرات طولانی می شود اما به انتقال تکنولوژی و افزایش توان تولید داخلی فکر می‌کنیم.

مدیر عامل ایدور بیان کرد: امروز بخش خصوصی توانمندی لازم برای سرمایه گذاریهای بزرگ را ندارد و در صورتیکه توانایی هایی سازمان توسعه ای مانند ایدرو بیشتر شود، می توانیم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم.

معظمی در توضیح قرارداد ایدرو با رنو گفت: خود وزیر صنعت توضیحات کامل را خواهد داد و با کارخانه ای که خریده ایم کار را امسال شروع می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزی ۷ دستگاه تولید دارد که برنامه تولید روزانه ۱۱ دستگاه است.

تولید باید صادرات گرا باشد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قراردادهای رنو، پژو و سیتروئن گفته شده است که ۳۰ درصد از تولیدات باید صرف صادرات شود در صورتیکه این صادرات محقق نشود تولید را کاهش دهند. نکته دوم وصل شدن ما به شبکه تولید و فروش بین المللی این شرکت ها است.

وی افزود: یکی از نارضایتی های مردم و مشتریان خدمات پس از فروش است. مردم انتظار دارند خودرو هم از نظر کیفیت و هم خدمات پس از فروش مطلوب باشد.

معظمی همچنین تأکید کرد: ما نمی توانیم مردم را مجبور به خرید خودروی خاصی کنیم. خودروسازان یا باید نیاز مردم را برطرف کنند و یا باید به فکر تولید خودرو از طریق مشارکت خارجی باشند.

مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران با بیان این موضوع که هدف وزارت صنعت کاهش واردات خودرو است، افزود: در 4 سال اخیر واردات رو به کاهش بوده و این بر اساس سیاست افزایش تولید داخلی و کیفیت و تأمین نظر بازار هدف است.

بی‌سلیقگی ایران خودرو در اعلام پیش‌پرداخت پژو 2008

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه درباره عملکرد ایران خودرو در پیش فروش پژو 2008 و دریافت پیش پرداخت 60 میلیون تومانی از خریداران، گفت: ایران خودرو در دریافت این مبلغ بی سلیقگی کرده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست ما و وزارت صنعت در این مورد دخالت کنیم، افزود: وزیر صنعت در این خصوص 4 یا 5 جلسه گذاشت، سازمان حمایت نیز در این مورد اطلاعیه داد و افرادی که پول واریز کرده اند در زمان تحویل خودرو، این موضوع برای آنها لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.