سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

صعودغرورآفرین پدیده کوهنوردی ایران به قله برودپیک

پدیده کوهنوردی ایران وهیمالیانوردنیشابوری توانست برای نخستین بار به قله ۸۰۵۱ متری برودپیک صعود کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهدابوالفضل بوستان رییس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی نیشابور گفت: علی رضا نوروزی پدیده کوهنوردی ایران و هیمالیانوردنیشابوری که برای نخستین باربرای صعود به قلل ۸۰۵۱ متری برودپیک،۸۰۸۰ متری گاشربروم ۱ و ۸۰۳۴ متری گاشربروم ۲ در منطقه گیلگیت از ایالت بلتستان کشور پاکستان واقع شده‌است و در نزدیکی مرز چین عزیمت کرده بود توانست در اولین گام قله ۸۰۵۱ متری برودپیک را صعودکند.

وی افزود: علی رضا نوروزی پدیده کوهنوردی ایران و هیمالیانوردنیشابوری در سال ۹۴ و ۹۵ توانست قلل بیش از ۷ هزار متری خانتانگری، لنین، کمونیزم، کورژنفسکایا در کشورتاجیکستان و قزاقستان نیز به تسخیر خود درآورد.

رییس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی نیشابور گفت:رشته‌کوه پامیر در حقیقت ادامه رشته‌کوه هیمالیا بوده که از کشور‌های نپال، تبت و چین گذشته و به کشور‌های قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان می‌رسدو بخش دیگر رشته‌کوه هیمالیا در کشور‌های هند، پاکستان و افغانستان قرار گرفته که قسمت عمده آن به قره‌قروم مشهور است.

بوستان افزود:علی رضا نوروزی از معدود کوهنوردانی است که توانسته بدون استفاده از اکسیژن ودر سرعتی بالا قله ۸۰۵۱ متری برودپیک را صعود کند که وی را به یکی از پدیده‌های کوهنوردی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: این پدیده کوهنوردی ایران هم اکنون با سلامت وآمادگی کامل به بیس کمپ برودپیک باز گشته ودر حال آماده سازی وتدارک حرکت وصعود دوقله ۸۰۸۰ متری گاشربروم ۱ و ۸۰۳۴ متری گاشربروم ۲ می‌باشد.

رییس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی نیشابورگفت: ما امیدواریم با آمادگی جسمانی و فنی قابل قبولی که در علی رضا نوروزی پدیده کوهنوردی ایران و هیمالیانوردنیشابوری سراغ داریم باموفقیت دوقله گاشربروم ۱ و گاشربروم ۲ را نیز به زیر گام‌های خود در آورد.

انتهای پیام// ز.‌ی


کوهنورد نیشابوری موفق به فتح قله ۸۰۵۱ متری برودپیک شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.