سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

شناسایی ۸۶۰ هزار هکتار برای اجرای طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۸۶۰ هزار هکتار از مناطق مستعد در کشور برای اجرای طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شکرالله حاجی وند مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در کارگروه طرح توسعه باغ‌های اراضی شیبدار در شیراز گفت: تاکنون ۸۶۰ هزار هکتار از مناطق مستعد در کشور برای اجرای طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار شناسایی شده و طبق برنامه ششم توسعه باید ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی به کشت دیم اختصاص یابد.


وی افزود: بیشتر اکو سیستم‌های طبیعی کشور در اراضی شیبدار واقع شده و متاسفانه فرسایش خاک در این اراضی بسیار مشهود است.


حاجی وند ادامه داد: موضوع استفاده بهینه از آب سبر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و می‌کوشیم از این طریق و با بهره گیری از روش‌های نوین، طرح توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار را افزایش دهیم.


وی اظهار کرد: جلوگیری از تخریب اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.


حاجی وند بیان کرد: باید با هم افزایی سازنده بین مدیران باغبانی و منابع طبیعی با مجریان طرح و کشاورزان برای اجرای بهینه این طرح تلاش کرد.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز گفت: بیشتر زمین‌های شیبدار در اراضی ملی قرار گرفته است و این موضوع موجب بروز حساسیت‌ها و مسئولیت‌های بیشتر در واگذاری این اراضی در آینده نزدیک خواهد شد.


مهرزاد بوستانی ادامه داد: هماهنگی با مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط برای اجرای صحیح این طرح در کنار تخصیص اعتبارات لازم برای ارائه خدمات و تسهیلات مورد نظر به متقاضیان و مجریان این طرح بسیار ضروری و نیازمند دقت نظر کافی است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: طرح ایجاد و توسعه درختان مثمر در اراضی شیبدار علاوه بر حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه‌های آسیب دیده، در بهره وری اقتصادی و کمک به معیشت بهره برداران نیز موثر است.


مهدی قاسمی افزود: استان فارس با برخورداری از اقلیم‌های متنوع و چهارفصل برای فعالیت‌های باغبانی به عنوان یک اشتغال و تولید پایدار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که هم اینک بیش از ۱۵ درصد از محصولات باغی کشور در این استان تولید می‌شود.
انتهای پیام/ر

حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح توسعه باغ ها در اراضی شیبدار است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.