سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبدالهی اصل در همایش معاونین غذا و دارو کل کشور مطرح کرد؛

سامانه مدیریت داروخانه‌ها جایگزین کاغذبازی‌ها در حوزه سلامت می‌شود

مدیر‌کل ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: سامانه مدیریت داروخانه‌ها جایگزین کاغذ بازی‌ها در حوزه سلامت می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکبر عبداللهی‌ اصل مدیر‌کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در همایش معاونین غذا و دارو کل کشور در سالن همایش‌های رایزن‌ به تشریح چالش‌های حوزه دارویی کشور پرداخت و گفت: سامانه مدیریت داروخانه‌ها در کشور روی بستر HIE راه‌اندازی و فعال است و در آینده همه نهادهای درمانی از این بستر تبادل اطلاعات در حوزه سلامت انجام می‌دهند؛ معاونت‌های غذا و دارو باید اشکالات این سامانه را به سازمان اطلاع داده و این سیستم جایگزین کاغذ‌بازی‌ها شود.

عبداللهی‌ با اشاره به موضوع نظارت بر قیمت داروها‌ مطرح کرد: طبق قانون وقتی کمیسیون قیمت‌گذاری قیمت دارویی را مصوب می‌کند به محض اعلام آن از سوی کمیسیون افزایش یا کاهش قیمت باید اعمال شود؛ شرکت‌های ستادی و کارخانه‌ها و معاونت‌های غذا و دارو با داروخانه‌ها در این زمینه مشکل دارند و به عنوان مثال دارویی که قیمت آن در اسفند ماه کاهش داشته در تیر ماه گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد که شرکت پخش دارو را با قیمت بالاتر می‌فروشد.

وی ادامه داد: معاونت‌های غذا و دارو باید داروخانه‌های متخلف‌ را به تعزیرات‌ ارجاع دهند ما نیز در حوزه ستادی پخش مرکزی را به تعزیرات‌ معرفی می‌کنیم.

  400 قلم دارو نماینده رسمی برای واردات در کشور ندارند

مدیر‌کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه خوشبختانه در دولت یازدهم کمبود دارویی را کاهش داده و از بحران‌ دارویی خارج شدیم، گفت: با این وجود کمبود داریم و کمبود دارویی به صفر نرسیده است برخی داروهای برند خاص و داروهایی مانند آلبومین کمبود وجود دارد همچنین بعضی داروها به دلیل آنکه نمایندگی رسمی ندارند کمبود آن در کشور وجود داشته و حدود 300 تا 400 قلم دارو به طور کلی نماینده رسمی برای واردات ندارند.

وی با بیان اینکه کمک گرفتن از شرکت‌های فوریتی‌ واردات دارو راهکار درستی برای رفع مشکل کمبود دارو نیست، افزود: در سال‌های 91 و 92 شرکت‌های فوریتی‌ به دنبال آن بودند که در کنار واردات داروهایی که کمبود داریم برخی داروها را وارد کنند‌ و از کنار آن سود کسب کنند که ما جلوی آنها را گرفتیم و اکنون این شرکت‌ها به دلیل آنکه سازمان غذا و دارو راه سود آنها را بسته از ورود برخی داروها سر باز می‌زنند البته ما در تلاشیم‌ تا با برخی راهکارها‌ این موضوع را رفع کنیم.

عبد‌اللهی با بیان اینکه به پروتکل‌های دارویی جدید نیاز داریم، عنوان کرد: پزشکان نباید برخی داروهایی که در کشور وجود نداشته یا به دلیل نبود ماده اولیه تولید نمی‌شوند نسخه کنند به همین دلیل باید پروتکل‌های جدید تدوین شوند و پزشکان از این پروتکل‌ها استفاده کنند.

مدیر‌کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به داروی آلبومین‌ و کمبود آن در کشور تصریح کرد: در مورد واردات داروهایی مثل آلبومین‌ سازمان غذا و دارو تحت فشار چند شرکت بوده و علی‌رغم اینکه ذخیره آن را دارند این دارو را تأمین نمی‌کنند تا قیمت آن بالا برود اما ما در سازمان غذا و دارو با افزایش قیمت مقاومت می‌کنیم و موجودی این دارو به همین دلیل بسیار کم است اما تأمین به اندازه مصرف ما است و مجبور هستیم مصرف آن را مدیریت کنیم و آلبومین‌ مثل فاکتور هفت و هشت طبق سهمیه‌بندی تأمین می‌شود.

وی افزود: اکنون به اندازه نیاز یک ماهه کشور آلبومین تأمین شده اما به وضعیت عادی برنمی‌گردیم تا شرکت‌ها فشاری که به ما در مورد افزایش قیمت وارد می‌کنند برداشته شود.

معاونت‌های غذا و دارو با شرکت‌های پخش دارو تعاملی برخورد کنند

عبداللهی‌ با بیان اینکه معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی پول شرکت‌های پخش دارو را نمی‌دهند، گفت: معاونت‌ها با فشار به شرکت‌های دارویی سعی می‌کنند نیاز خود را تأمین کنند اما برخی شرکت‌های داروسازی 300 تا 600 روز از دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهی دارند که یا بیمه پول دانشگاه را نمی‌دهد یا دانشگاه اولویت‌های دیگری برای هزینه‌های خود در نظر دارد اما موضوع مهم این است که صنعت داروسازی بیش از این توان ندارد.

وی افزود: استان‌هایی که با شرکت‌های پخش به صورت تعاملی برخورد می‌کنند تا حدی داروی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند اما معاونت‌هایی که جدال را با شرکت‌های پخش پیش گرفتند شرکت‌های پخش دارو را به استان‌‌های مورد نظر ارسال نمی‌‌کند و ما نیز به دلیل آنکه شرکت یک سال پول خود را نگرفته نمی‌توانیم فشار بیشتری وارد کنیم.

مدیر‌کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو عنوان کرد: تجربه به ما نشان داده که شرکت‌های فوریتی‌ ورود دارو در شکستن قیمت به ما در برهه‌ای از زمان کمک کردند اما این شرکت‌ها دارو را از داروخانه بیمارستان یا بیماری در خارج از کشور خریداری کرده و به یک چهارم قیمت به ایران می‌فروشند و می‌گویند نماینده رسمی دارو را به قیمت چند برابری به شما می‌فروشد در صورتی که در کشور ما اگر دارویی از داروخانه خارج شود خرید آن از بیمار توسط داروخانه تخلف است اما عمده داروهای فوریتی‌ یا از بیمار خریداری می‌شوند یا انقضای آنها نزدیک بوده یا اهدایی هستند و سلامت آنها مورد تأیید نیست و باید بگویم که تنها راه برای جبران کمبود برخی داروها شرکت‌های فوریتی‌ نیست بلکه باید پول شرکت‌های دارویی را بدهیم و نماینده رسمی دارو را وارد کشور کند.

عبداللهی‌ به یکی از چالش‌های ورود دارو به صورت فور‌یتی اشاره کرد و گفت: می‌بینیم که وزارت بهداشت هنوز تاوان داروهای هپاتیتی‌ و ایدزی‌ 25 سال پیش را می‌پردازد چون این داروها ثبت نشده وارد کشور شدند.

انتهای پیام/ 

کمبود دارو در کشور به صفر نرسیده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۰۱:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
اگر بچه خود مسئول محترم نیاز به دارو داشته باشد آیا باز هم مسئله درگیری با شرکتهای وارد کننده را بهانه نبود دار می کند. عزیز جان پدری که بچه مریض دارد حاضر است خانه خود را بفروشد تا پول دارو را تامین کند
رضا
۰۱:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
اگر بچه خود مسئول محترم نیاز به دارو داشته باشد آیا باز هم مسئله درگیری با شرکتهای وارد کننده را بهانه نبود دار می کند. عزیز جان پدری که بچه مریض دارد حاضر است خانه خود را بفروشد تا پول دارو را تامین کند
مهام
۲۲:۵۵ ۲۱ تير ۱۳۹۶
ان شاالله