سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله کعبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

پشتوانه مجلس خبرگان مقبولیت مردمی و مشروعیت دینی است

عضو خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری دارای پشتوانه فقهی و مردمی است که مشروعیت و مقبولیت آن را تضمین می‌کند.

آیت‌الله عباس کعبی عضو خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری متشکل از 86 مجتهد عادل با تقوا و دارای نفوذ اجتماعی و سیاسی است گفت: اعضای خبرگان رهبری عامل پیوند بین جمهوریت و اسلامیت نظام و تنظیم‌کننده مشروعیت نظام اسلامی هستند .

 عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: از سوی دیگر این مجلس نمادی برای مقبولیت پایگاه دینی و اجتماعی نمایندگان خبرگان در سطح ملی است.

وی با اشاره به اینکه در مجالس مشابه در سطح دنیا در جهان معاصر نمونه مجلس خبرگان وجود ندارد بیان داشت: حتی در سابقه تاریخی دولت‌ها هم مجلسی به این شکل نداریم و آن چه در سابقه اسلامی است آن هم در اندیشه اهل سنت بوده که مجلسی به نام مجلس حل و عقد است که خلیفه در آن جا مشخص می‌شود.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه مجلس حل و عقد انتخابی نیست خاطر نشان کرد: اعضای مجلس خبرگان رهبری توسط مردم انتخاب می‌شوند و برخورداری از اجتهاد شرط این انتخاب است در حالی که در مجلس حل و عقد داشتن اجتهاد شرط نیست.

وی افزود: در مجلس اهل حل و عقد تعداد اعضا ممکن است دو نفر و یا هر تعداد دیگری باشد اما در مجلس خبرگان تعداد بر اساس توزیع جغرافیایی جهت ایجاد نقش ملی و بر اساس انتخاب مردم صورت می‌گیرد .

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مجلس حل و عقد یک مجلس اجرایی و دارای اقتدار اجرایی است اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری  دارای وظایف اجرایی نیست، بلکه دارای پشتوانه فقهی و مردمی است که مشروعیت و مقبولیت آن را تضمین می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مجلس خبرگان یک مجلس بی‌نظیر است که با رویکرد تقویت نظام اسلامی تشکیل شده است اظهار داشت: در زمان امام راحل برخی از روی احتیاط می‌گفتند شایسته نیست که در زمان حیات امام این مجلس شکل بگیرد، اما علی‌رغم این موضوع امام دستور دادند که انتخابات مجلس خبرگان طبق قانون اساسی برگزار شود.

 

انتهای پیام /

 

آیا مشابه مجلس خبرگان رهبری در دنیا وجود دارد؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۶
جمهوری اسلامی منهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان = نظام شاهنشاهی = نوکر
و سگ دست آموز آمریکائیا