سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

مطالعه فرونشست زمین در دشت مرودشت

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور از آغاز مطالعه فرونشست زمین در دشت مرودشت و اطراف تخت جمشید خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) گفت: زمین شناسی فارس بررسی هایی را در دشت مرودشت درخصوص فرونشست زمین آغاز کرده که یکی از محدوده‌های این مطالعات، زمین‌های اطراف تخت جمشید است.


وی افزود: برای انجام مطالعات گسترده، GPS در این دشت نصب شده است تا آخرین وضعیت فرونشست در این محدوده به دست آید.


یوسفی بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ ایستگاه برای جمع آوری این داده‌ها در دشت مرودشت وجود دارد که یکی از این ایستگاه‌ها مربوط به تخت جمشید است.


وی اظهار داشت: برای رسیدن به نتایج مناسب در یک دوره سه روزه داده‌ها و اطلاعات از میزان فرونشست‌ها جمع آوری می‌شود و این داده‌ها طی شش دوره، هر دو ماه یکبارجمع آوری می‌شوند تا به میزان فرونشست در این محدوده دست یافت.


یوسفی ادامه داد: بر اساس این آمار می‌توان دریافت بیشترین نشست زمین در مناطقی است که بیشترین برداشت بی رویه و افت سطح آب‌های زیرزمینی داشته اند.


در سال‌های اخیر نشست زمین همراه با افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های استان فارس، خراسان، تهران، قزوین و کرمان بسیار افزایش یافته است و متوسط نرخ‌های فرونشست تا ۳۰ سانتی متر در سال را نشان داده اند.


شهرستانهای داراب، فسا، نی ریز، مرودشت و استهبان از شهرستان هایی هستند که پدیده فرو نشست در آن‌ها بسیار نگران کننده است.


فرونشست زمین پدیده بحرانی ونتیجه برداشت های بیش از اندازه از آب های زیرزمینی که سبب ایجاد فروچاله‌های بزرگ در برخی از شهرستان‌های فارس شده است.
انتهای پیام/ر

آغاز بررسی فرونشست زمین در دشت مرودشت 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.