سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گذشتن علما از حق خود برای رسیدن مردم به آزادی + تصاویر

وزیر اطلاعات گفت: علما از حق خود می گذرند تا مردم به آزادی برسند و خدمتگزاری به علما یعنی همراهی و فراگیری علم آنها در راه رسیدن به هدف که در روایات نیز به آن اشاره شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،وزیر اطلاعات در همایش انقلاب اسلامی در استان کرمان به روایت اسناد ساواک از حضور در جمع مردم کرمان ابراز خوشحالی کرد و گفت :افتخاربزرگی است که درجمع مردم انقلابی کرمان حضور داشته باشم.

حجت الاسلام علوی با اشاره به اینکه شیعه پیوسته با خطرات سنگینی روبرو بوده است افزود :امام سجاد (ع) در این شرایط نهال اسلام را پرورش داد و مدیریت کرد و شخصیت هایی از جمله سعید بن نصیب وقاسم بن محمد ابی بکر در این زمان پرورش یافته و کتب زیادی را نوشته اند.

وی با اشاره به اینکه روایت ها در طول تاریخ به دست افراد مختلف حفظ شده تا به درستی انتقال یابند افزود :کتاب های ارزشمند فقهی و تفسیر وادبیات درعلوم اسلامی کتابخانه عظیم اسلامی تشکیل دادند و علمای شیعه همیشه برای روایت احادیث و بقااسلام تلاش کردند تا مکتب بماند و پیروان اهل بیت حفط شوند.

وی بااشاره به تلاش برای استقلال ایران و حفظ اسلام گفت :زمانی فاتحین تهران جان آیت الله فضل الله نوری را تامین می کردن گفتند به سفارت روسیه پناهنده شوید ولی وی نپذیرفت وگفت من هرخطری را با دل وجان می سپارم و حتی نپذیرفت که پرچم اجانب را بردرخانه ایشان نصب کنند و درنهایت حاضر شد بالای دار برود اما زیرپرچم اجانب نرود.

وزیراطلاعات ادامه داد :مدرس تنها وتنها دربرابر دیکتاتوری رضاخان فریاد آزادخواهی تشیع سرداد ،امام  راحل نیز فریاد مبارزه را باپاسخ فراگیر روبرو نمی دید احساس تکلیف کرده و به میدان آمد همه علمای آن زمان فریاد مخالفت با این نوع قراردادها را اعلام می کردند قرار دادهای ازجمله جریان تنباکو وحرام اعلام کردن دخانیات باعث برملاشدن توطئه استعماری انگلیس شد.

وی گفت: ردم نیز همراه با روحانیون در صفوف مبارزه شرکت کردند و از روحانیون  حمایت کردند.

وی تصریح کرد: فریادهای دادخواهی علما مسلمان درتمام طول تاریخ عامل روشنگری مردم بود درشرایطی ایران توسط متفقین اشغال شد نیزآیت الله کاشانی فریاد برآورد و گفت تازمانی زتده ام به شما انگلیسی ها اجازه اشغال کشورم رانخواهم داد.
علوی افزود : امام نیزدرشرایطی امیدی به مبارزه فراکیر نداشت حرکت را آغازکرد ،دانشگاهیان که سرخورده بودند را وارد فاز مبارزه کردتد بازاریان سرخورده ازفعال های ان زمان بودند راجذب کردند.
وی یادآور شد:این نشان می دهد فرهنگ عزت وسربلندی اهل بیت دراین کشور تاثیر گذاشته است.

علوی بااشاره به اینکه علما از حق خود می گذرند تا مردم به آزادی برسند افزود: خدمتگزاری به علما یعنی فراگیری علم وی و همراهی با آنها کسی  که عالمی راحرمت کند به خدای خود بهاداده وحرمت گذاشته و این در روایت است.

وی با اشاره به اینکه مردم کرمان نیز مردمی مبارز و انقلابی بوده اند یادآور شد :حرکت در دوران مشروطه بود توهین به یکی علما در کرمان توسط یکی از مسئولین وقت باعث خیزش و فراگیری نهضت شد .

وی یادآور شد : کرمان دارای علمای بزرگی است ،آیت الله هاشمی رفسنجانی ،شهیدباهنر همه درعین مبارزاتی بودن وسیاسی بودن حالت احساسی برآنها حکم فرما نیست بلکه انها نیزچون علما کرمان هیج گاه نگذاشتند احساسات برآنان حکم کند ،آیت الله جعفری نیزبا همین خصوصیات وبا ارامش وعقلانیت شان تاثیر بالایی بر روند مبارزه داشتتد همچنین  آیت الله صالحی وحجتی از جمله این افراد بزرگ هستند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد : آیت الله جعفری همیشه در خطبه های نماز جمعه از وحدت و برادی صحبت کرده اند و این خود سرلوحه دیگر  ائمه جمعه کشور است .
علما همچون جعفری بامردم بهترین مدل حرف زدن بدرمحبت را درحامعه ازتریبون نمازپخش کردن
وی ازبرگزارکنندگان این همایش تجلیل کرد وگفت :امیدوارم آیت الله جعفری قصورهای ما رابپذیرد واگرنتوانستیم حق مردم کرمان را دراین کتابها ادا کنیم عذرما رابپذیرند.

وی تصریح کرد : در این همایش تلاش شده ۲۰جلدکتاب دراین خصوص کارکند که ۱۰جلد درخصوص مبارزه مردم و۵جلد علما وما بقی نیز درخصوص اسناد وحرکتها است.

نخستین سری از مجموعه اسناد وتاریخ مکتوب ومستندمبارزات مردم دیار کرمان به روایت اسناد ساواک در کرمان امروز با حضور سید محمود علوی وزیر اطلاعات رونمایی شد.

در ادامه همایش ازخانواده ۲۳شهید انقلاب اسلامی تجلیل شد همچنین پرتره آیت الله جعفری نماینده ولی فقیه دراستان ومبارز روحانی استان رونمایی شد این پرتره توسط هنرمند بین المللی کرمان محمدصالح رزم حسینی طراحی وبه تصویر کشیده شده است.

همچنین تمبر یادبود مراسم نیز رونمایی شد که به امضای وزیراطلاعات رسید.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.