سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

آثار خطی آیت الله دهکردی جمع آوری و منتشر شود

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی تبریزی، خواستار جمع آوری و انتشار آثار خطی آیت الله دهکردی (ره) از سوی محققان و پژوهشگران شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی تبریزی از مراجع عظام تقلید صبح امروز پنج شنبه ۱۵ تیرماه ۹۶ در پیام تصویری به همایش نکوداشت مقام علمی و شخصیتی مرحوم حضرت آیت الله سید ابوالقاسم نجفی دهکردی (ره) در فرهنگسرای شهرکرد تأکید کرد: آیت الله دهکردی هم در مقام قلم و هم در مقام بیان استاد و توانمند بودند.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله دهکردی (ره) علاوه بر اینکه مرجع تقلید و دارای رساله بودند، منبر هم می‌رفتند و مردم را ارشاد می‌کردند افزود: این فقیه عالیقدر در عین فقاهت و مرجعیت، دستی بر سیر و سلوک و عرفان اسلامی داشت.

آیت‌الله العظمی سبحانی تبریزی پیشنهاد کرد: آثار خطی آیت الله دهکردی (ره) از سوی محققان و پژوهشگران جمع آوری و منتشر و در مراکز علمی و دانشگاهی عرضه شود تا شخصیت این عالم ربانی بیشتر شناخته و معرفی گردد.

وی با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم (علیه السلام) پیرامون جایگاه فقها و علما در دین اسلام مبنی بر اینکه «فقهای مؤمن دژ‌های اسلام اند» اضافه کرد: آیت الله دهکردی (ره) از مصادیق بارز این حدیث شریف است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شرح حال و ویژگی‌های آیت الله دهکردی (ره) در صفحاتی از یک مجموعه ۱۷ جلدی شرح حال عالمان بزرگ اسلام آورده شده است خاطرنشان کرد: مجال بیان ویژگی‌ها و خدمات زیاد این عالم ربانی در یک جلسه وجود ندارد.

وی همچنین گفت: چهارمحال و بختیاری دارای شخصیت‌های بزرگی است، اما به خوبی معرفی نشده اند.

آیت‌الله العظمی سبحانی تبریزی با بیان اهمیت نکوداشت علما و فقها و شخصیت‌های علمی هم در دوران حیات و هم در دوران ممات اظهار داشت: نکوداشت بزرگان دینی و علمی بعد از وفات ضمن احیای شخصیت این بزرگان، روح علم را در جوانان زنده نگه ‌می‌دارد.

وی یادآور شد: بسیار علاقمند بودم در این کنگره به صورت فیزیکی حاضر باشم، اما به دلیل شرایط موجود نتوانستم حضور پیدا کنم.

اولین کنگره نکوداشت و بزرگداشت ابعاد علمی و شخصیتی مرحوم حضرت آیت الله سید ابوالقاسم نجفی دهکردی (ره) صبح امروز پنج شنبه ۱۵ تیرماه ۹۶ و همزمان با هفته فقاهت و مرجعیت استان چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

قرائت پیام تصویری آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی تبریزی، سخنرانی حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد و پخش فیلم و کلیپ مستند از بخش‌های این همایش یک روزه با حضور مسئولان استانی، علما و روحانیان، دانشگاهیان و اقشار مردم و جوانان بود.

در حاشیه این همایش از تندیس این عالم بزرگوار در میدان آیت الله دهکردی (ره) شهرکرد هم رونمایی گردید.

گفتنی است: حضرت آیت الله سید ابوالقاسم نجفی دهکردی (ره) دومین فرزند حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بن سید ابراهیم معروف به ملا ابراهیم دهکردی و از علما و مجتهدین استان چهارمحال و بختیاری است که پدرش در بین مردم شهرکرد به فردی با تقوا و با خدا مشهور بود و اجدادش به امام سجاد (ع) منتسب هستند.
 
وی در شب اول ماه رجب المرجب سال ۱۲۷۲ هجری قمری برابر با ۱۲۳۴ هجری شمسی در روستای دهکرد قدیم (شهرکرد امروزی) به دنیا آمد و ششم شوال المکرم سال ۱۳۵۲ هجری قمری و ۱۳۱۵ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی در اصفهان به دیار باقی شتافت و در غرب صحن بقعه زینبیه اصفهان در آرامگاه خانوادگی به خاک سپرده شد.
 
انتهای پیام/خ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.