سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیناروند مطرح کرد؛

از موضوع انحصار دارو تا سخت گیری های تاسیس داروخانه/ سودجویانی که کاهش واردات دارو به نفعشان نیست

رئیس سازمان غذا و دارو توضیحاتی را در زمینه انحصار در نظام دارویی و چالش های تاسیس داروخانه بیان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  رسول دیناروند در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره انحصار نظام دارویی عنوان کرد: اینکه واردات دارو در سال‌هایی که بحران بوده (در سال ٩٠ و ٩١ و ٩٢) صد‌ها میلیون دلار بیش از واردات در سال هاى ٩٣ به بعد بوده، واقعیتى است که نشان از کاهش قیمت دارو بوده و سیاست واردات موازى در کاهش وارداتنقش داشته و اگر این سیاست وجود نداشت این کاهش صرفه جویی ارزى چطور اتفاق مى افتاد؟

وى در پاسخ به رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی درباره آمارسازى‌ها در سازمان غذا و دارو گفت: آمار واردات دارو با آمار فروش در بازار متفاوت است، واردات دارو از طریق گمرک بوده و ارز در بانک مرکزى به آن اختصاص داده مى شود وآمارهای واردات در سازمان غذا و دارو وجود دارد.

برخی به دنبال جوسازی در مورد واردات دارو هستند

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: واردات دارو در سال ٩٣، ٩٦٠ میلیون دلار و سال ٩٤  حدود هزار و ٧٠ میلیون دلار و در مجموع حدود ٢ میلیون دلار بوده این در حالى است که واردات در سال ٩٢ حدود یک میلیارد و ٣٦٠ و در سال ٩١ حدود یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار بوده است.

دیناروند ادامه داد: اگر ٢ سال را گذشته را با ٢ سال قبل آن مقایسه کنید، مى بینید که ٥٠٠ میلیون دلار کاهش واردات داشتیم که این قطعا به منافع عده اى آسیب وارد کرده و این عده پول خرج مى کنند و دنبال جو سازى هستند.

ماجرای انحصار داروهای تک نسخه ای

دیناروند درمورد داروهاى تک نسخه اى عنوان کرد: سال گذشته در قانون برنامه ششم در مجلس ممنوعیت داروهاى تک نسخه اى مطرح شد، داروهاى تک نسخه‌اى داروهایى هستند که در فهرست رسمى داروهاى ایران نیستند و به دلیل اضطرار بیمار و تجویز پزشک توسط ٥٠ شرکت وارد مى شوند.

وی افزد: به محض اینکه طرح ممنوعیت مطرح شد ما آمدیم واردات تک نسخه اى‌ها را محدود کردیم و به هلال احمر اعلام کردیم که این دارو‌ها را وارد کند، چون فکر مى کردیم در سال ٩٦ این ممنوعیت باید اعمال شود  و اکنون واردات داروهاى تک نسخه اى ممنوع شده و انحصار در مورد این داروها براى مدت بسیار کوتاهى بود، براى اینکه مى‌خواستیم از رقابت شدید براى واردات تک نسخه اى‌ها، به ممنوعیتى که امسال وجود دارد برسیم.

وى در پاسخ به وجود انحصار در نظام دارویى گفت: این انحصارى نیست که قانون ایجاد کرده بلکه انحصارى است که به شرایط بین المللى بر مى‌گردد و وزارت بهداشت آن را ایجاد نکرده زیرا برخى برندهاى دارویى مثلا استنت قلبى زایس، فقط یک تولید کننده دارد، اما با این حال ١٠ برند استنت قلبى در کشور وارد مى شود.

شفاف سازى رئیس سازمان غذا و دارو در مورد شرکت دارویى همسرش

در ادامه رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی اظهاراتى مبنى بر انحصار دارو و دادن یک انحصار به شرکت همسر رئیس سازمان غذا و دارو در چند ماهه گذشته مطرح کرد.

دیناروند در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: در همه دنیا انحصار دارویى در برحه اى از زمان دیده مى شود در ایران نیز انحصار مربوط به دوره اى که من ریاست سازمان غذا و دارو را بر عهده داشتم نیست و مربوط به گذشته است و تنها به یک دارو انحصار نبوده و به داروهاى مختلفى انحصار داده شده و این مصوبه شوارى توسعه فناورى وزارت بهداشت است و من آن مصوبه را فقط اجرا کردم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه درباره شرکت دارویى همسرش شفاف سازى کرد و افزود: همسرم استاد تمام و دانشمند داروسازى یک درصد برتر جهان است و من در شرکت دانش بنیانى فعالیت مى کند که این شرکت هیچ کارخانه اى ندارند و یک محصول نانوتکنولوژى دانش بنیان را با همکاری ٢٠ نفر تولیدکرده اند که در بازار ایران فروشى ندارد و نمونه خارجى آن وارد کشور مى شود و این محصول نتیجه ١٠ سال تحقیقات است و ایشان یک سهامدار جزء در این شرکت است.

دیناروند به ابطال انحصار دارو اشاره کرد و گفت: سال گذشته به ٧ محصول انحصار داده شد و هر ٧ محصول بعد از جلسه سندیکاى صنعت داروسازان در سال قبل ابطال شدند و ما سیاست انحصارى صنعت را به درخواست خود صنعت داروسازان انجام مى دهیم.

داروخانه دارى سهام دارى نیست

وى در پاسخ به اینکه مسئولان سازمان غذا و دارو نباید هیچ سهامى داشته باشند، افزود: این چه تصورى است که در وزارت بهداشت پزشک یا داروسازى که مطب و داروخانه دارند و فعالیت مى کنند، انحصار در تاسیس داروخانه ایجاد مى کنند که خودشان نفع ببرند، داروخانه داشتن سهام دارى نیست.


دیناروند در ادامه با بیان اینکه تعجب مى کنم یک چرا بحث علمى به یک بحث جنجالى تبدیل شده، گفت: در چهار سال گذشته ٢٥٠ شرکت جدید وارد عرصه واردات شدند و این یعنى انحصار وجود ندارد و فراموش نکنید که شرکت هاى چند ملیتى بزرگ در دنیا به هزار مورد نمى رسند و متاسفانه داروهاى جدید مربوط به شرکت هاى خاص است و این موضوع انحصار نیست.

لزوم اصلاح ضوابط تاسیس داروخانه

وى با بیان اینکه متقاضیانى براى تاسیس داروخانه داریم که در صف انتظار هستند، گفت: سالی هزار و ٢٠٠ داروساز جدید فارغ التحصیل مى شوند و اینکه محدودیت تاسیس برداشته شود موضوعی است که سازمان غذا و دارو به آن توجه مى کند و در مورد اینکه ما مى توانیم اصلاحاتى در ضوابط تاسیس داروخانه داشته باشیم، شکى ندارم.

دیناروند در پاسخ به اظهاراتى مبنى بر اینکه لحاظ کردن ضوابط فاصله بین داروخانه‌ها در سایر کشور‌ها نیست، عنوان کرد: ادعا مى کنیم این کار در ایران است و در جاهاى دیگر نیست که این درست نیست، در برخى کشور‌ها براى تاسیس داروخانه به عنوان مثال در فرانسه، آلمان و اسپانیا حد نصاب جمعیتى و فاصله اى وجود دارد، اما انگلستان و آمریکا این ضوابط را ندارند.

رئیس سازمان غذا و دارو به فردى با ٢٠ داروخانه در تهران اشاره کرد و افزود: داروساز داروخانه تاسیس مى کند و وزارت بهداشت مجوز را به داروساز مى دهد او موسس و گرداننده داروخانه بوده، اما این داروخانه سرمایه گذارى دارد که مى تواند سرمایه ٢٠ داروخانه دیگر را نیز تامین کند و ما به عنوان دستگاه نظارتى موسس را مى شناسیم نه سرمایه گذار را، که در این صورت به نوعى شراکت اتفاق افتاده، اما نه در چارچوب قانون.

١١ هزار داروخانه درکشور داریم

دیناروند با بیان اینکه حد نصاب جمعیتى براى تاسیس داروخانه ربطى به تعداد داروخانه ندارد، گفت: ١١ هزار داروخانه داریم و در ٤ سال گذشته ٢ هزار داروخانه جدید تاسیس شده اند و باید بگویم، کسى ٢٠ سال در انتظار صف تاسیس بماند خارج از ضوابط اقدام به تاسیس داروخانه مى کند.

وى افزود: خدمات سلامت باید در کشور توزیع شود باید در هر جایى که خدمت پزشکى وجود دارد داروخانه باشد اگر همه ضوابط را حذف کنیم مردم به زحمت مى افتند زیرا داروخانه‌ها در یک منطقه خاص تجمع پیدا مى کنند و دسترسى مردم مشکل مى شود.

سخت گیرى‌ها در تاسیس داروخانه باید کم شوند

دیناروند عنوان کرد: امتیاز تاسیس دارخانه در نقاط محروم سالى ١٤٠ امتیاز و در تهران ٣٠ است و باید در تاسیس داروخانه‌ها سخت گیرى‌ها کمتر شود.

وى با اشاره به مخالفت‌ها نسبت به تاسیس داروخانه شبانه روزى گفت: در یک شهرستان که ١٠٠ داروخانه روزانه وجود دارد معمولا ١٠ داروخانه شبانه روزى است که با شبانه روزى شدن آن‌ها باید مسئول فنى و بازرسى هاى سازمان غذا و دارو افزایش پیدا کند و بازرسى بر این تعداد داروخانه دشوار است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.