سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سونامی قطعات خودروی بی‌کیفیت چینی در بازار /وقتی دولتی‌ها به کالای ایرانی اعتقاد ندارند

سالهاست که مسئولان و کارشناسانان از ضرورت حمایت از تولید داخلی، سخن گفته و واردات بی رویه را به عنوان یک چالش جدی برای تولیدات ملی مورد انتقاد قرار داده اند،واردات کالا‌های کم کیفیت و ارزانی که با ظاهری شکیل موجب شده، تولیدات داخلی به حاشیه رانده شوند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قطعه سازی خودرو یکی از صنایعی است که علاوه بر ارزآوری و کمک به رشد اقتصادی تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد، اما با وجود اینکه واحد‌های قطعه سازی خودرو در ایران کم نیستند و کیفیت قطعات ایرانی نیز به گفته فعالان این صنف قابل رقابت به نمونه‌های خارجی است، واردات چشمگیری داشته که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است. 

با نگاهی گذرا به این صنعت در جهان در می‌یابیم که کشور‌هایی که حتی در صنعت خودرو سازی نام و نشانی ندارند، اما در قطعه سازی جزء بهترین‌ها به شمارمی روند. نمونه بارز کشور‌هایی مثل ترکیه و هند که با وجود اینکه خودروساز نیستند، اما بسیاری از قطعات برند‌های برتر خودرو را تأمین می‌کنند و همین امر بیانگر اهمیت این صنعت در جهان است.
 
بسیاری از فعالان صنعت قطعه سازی معتقدند که اگر تأمین مواد اولیه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد، قادر به تولید محصولات با کیفیت هستند، لیکن واردات بی رویه با کیفیت نازل از کشور‌هایی مانند چین، مانع از آن رونق تولید و اشتغال شده است.

در این بین، اما مسئولان بر این باورند که قطعه‌های داخلی کیفیت مناسبی ندارند، تا جائیکه وزیر صنعت بیان کرد که کیفیت پائین برخی خودرو‌ها بدلیل استفاده از قطعات بی‌کیفیت داخلی است و همین نوع نگاه به تولید داخل موجب توسل دست اندرکاران به قطعات بی کیفیت چینی و خارجی شده و با ادامه این روند نباید به بالارفتن کیفیت تولید داخل و کاهش واردات امیدوار بود. 

زیر پای تولید کنندگان علف سبز شد

حسن بشارت نیا عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  در این باره گفت: بسیاری از تولیدات داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و با نمونه‌های خارجی خود قابل رقابت هستند، این در حالی است که شبکه توزیع باید حامی تولید داخل باشد تا از این طریق اشتغالزایی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بزرگترین آرزوی توزیع‌کنندگان لوازم یدکی این است که تنها قطعات داخلی را به فروش برسانند، اما اکنون واردات بی رویه موجب شده تا در بازار قطعات بی کیفیت چینی و دیگر کشور‌ها را شاهد باشیم.

بشارت نیا افزود: برخی از قطعات خودرو را نمی‌توان در داخل از کشور تولید کرد که البته این بخش کمتر از ۱۰ درصد از قطعات است و اکنون بیش از ۷۰ درصد توان بالفعل و ۲۰ درصد نیز توان بالقوه برای تولید در داخل وجود دارد.

عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو اظهار داشت: تجهیزات، زیرساخت ها، مواد اولیه، دانش و توان فنی برای تولید قطعات مختلف خودرو وجود دارد و اگر حمایت‌ها به خوبی انجام شود شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این صنعت در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه جلوگیری از واردات یکی از اقدامات الزامی برای حمایت از تولید داخل است، گفت: سامانه‌ای برای کنترل واردات قاچاق قطعات خود راه اندازی شده که بر روی اقلام برچسبی با کد رهگیری چسبانده می‌شود و شرکت سازنده در قبال معیوب بودن آن پاسخگو خواهد بود.

بشارت نیا در پایان تأکید کرد: در حال حاضر  مشکل اصلی،  واردات کالا‌های کم کیفیت و ارزان با ظاهری شکیل است که موجب شده تولیدات داخلی به حاشیه رانده شود.

واردات بی رویه مشکل اصلی تولید داخل


در همین راستا محمد حاجیان یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار داشت: ماهیانه ۶۲ هزار قطعه کوئل ماشین را تولید می‌کنیم که توان اصلی تولید به مراتب بیشتر از این مقدار است، اما مشکلات متعددی مانع افزایش تولید می‌شود.

وی افزود: واردات قطعه از چین و کشور‌های دیگر که کیفیت و قیمت بسیار پائین دارند، موجب شده تا بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو عملاً در دست اجناس خارجی باشد، چراکه قطعه با کیفیت ایرانی ۵۰ درصد گران‌تر از نمونه بی کیفیت خارجی است.

حاجیان تصریح کرد: تولیدکنندگان درصورت حمایت می‌توانند اشتغالزایی مناسبی را ایجاد کنند، ضمن اینکه نیاز‌های داخلی را تأمین کنند، اما استفاده از قطعات بی کیفیت موجب شده تا تولیدکنندگان داخل انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند.

وی ضمن برشمردن مشکلات تولیدکنندگان قطعات خودرو گفت: یکی دیگر از مشکلات پرداخت‌های شرکت‌های خودروسازی به تولیدکنندگان است که شرایط مناسبی ندارد و پرداخت هزینه قطعات ۵ یا ۶ ماه به طول می‌انجامد که تأمین مواد اولیه را با مشکل مواجه می‌کند.

این تولیدکننده قطعات خودرو در پایان تأکید کرد: اگر به دنبال رشد اقتصادی و صنعتی هستیم، باید به توان داخلی اعتماد کرد و حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان صورت گیرد.

ترویج میل خرید کالای با کیفیت در مردم

محمدرضا نجفی منش یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  در خصوص وضعیت  بازار لوازم یدکی گفت: حجم بازار قطعات خودرو بسیار بالا است، به طوریکه کالا‌های متعدد زودمصرف و با دوامِ زیادی در آن وجود دارد که نشان از اهمیت بالای این صنعت بوده، این در حالی است که در سال‌های اخیر استفاده از لوازم وارداتی، بیشتر صورت گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم مبارزه با قاچاق قطعات خارجی خودرو عنوان کرد: از آنجایی که بیشتر قطعات وارداتی از کیفیت نازلی برخوردار است، باید توجه بیشتری به کالای داخلی کرده و در واقع میل خرید کالای باکیفیت در مردم را بالا ببریم.

نجفی منش تصریح کرد: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با عنایت به اینکه ایجاد اشتغال وابسته به افزایش تولید و حمایت از آن است، لذا کنترل واردات نقش مؤثری در اشتغال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از توان داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: تغییر این روند و حرکت به سمت استفاده از ۷۰ درصد توان داخل الزامی بوده و باید تنها قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شوند و یا تولید صرفه اقتصادی ندارد را وارد کنیم.

گزارش از زهرا ابهری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
خودروی چینی اصلا بدرد نمیخوره
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۹ تير ۱۳۹۶
برید اول آموزش و پرورش را درست کنید بقیه چیزها درست میشود
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۹ تير ۱۳۹۶
مدیر قوی ، پاک ،متخصص ،وطن دوست میتونه در همه ی عرصه ها باعث پیشرفت کشورش بشه
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۶
خدایش نمی دونم این بالایی ها چه کار دارند می کنند؟؟؟؟!!!!
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۶
خدایش نمی دونم این بالایی ها چه کار دارند می کنند؟؟؟؟!!!!
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تنها راه جلو گیری از ورود کالای خارجی استاندارد کردن تمامی قطعات ونظارت دقیق تولیدات داخلی
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۸ تير ۱۳۹۶
صنعت خودرو ،صنعتی راهبردی است هر استانی باید یک قطب خودرو باشد
هر فردی که به تولید ملی بها ندهد قبر خود و فرزندانش را با دست خودش میکند والسلام نامه تمام
Bm
۲۰:۰۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
داود مطلق
۱۹:۵۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
سلام، متاسفانه دولت به اینده کشود نقشه ای ندارد و دلسوز کشور و ملت نیست. همشون به خارج متصل هستند و برای رضایت انها تصمیم مگیرند. انها که ان ههه کپی خارجی ها را میکونند، چرا روش هایی را که دوات امریکا برای کیفیت کالا پایه گزاری کرده را برای کشور الگو نمیکنند؟ دولت امریکا برای کالای با کیفیت، بورسیه و جواز ساخت میدهد، بدونه جواز ساخت، اجازه ساخت کالا را نمیدهد. یک کالا در امریکا باید مهر استادارهای دولتی را داشته باد. کدام سازمان استاندار حقیقی در ایران دلسوزانه در کار هست؟ بدونه مدیرییت، دولت انتظارش بیش از عملش میباشد. برای همین هست که چشمشان به خارج هست و تحریم بر علیه ما کار میکند.
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۸ تير ۱۳۹۶
والله بخدا این تولید داخل رو اگر یه کم کمک کنن از پسش بر میاد ولی متاسفانه اصلا تفکر سازنده تولید ملی رو خود مدیران مون زیر پا میزارن...
باید از یه جا شروع کنیم ..تنها راهشه...
منوچهر
۱۹:۱۳ ۱۸ تير ۱۳۹۶
خودرو سازان ما مگه خودرو باکیفیت تولید میکنن که انتظار دارین قطعات باکیفیت تولید کنن،شما کره رو نگاه کنید تویک سال چندفیس جدیدازیه مدل ازماشیناش داره میسازه اونوقت مانزدیکه 15 ساله پرایدمیسازیم فقط چراغاشوتغییرمیدن اونم پرایدساخت خودکره است
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۸ تير ۱۳۹۶
مگه فقط خودرو تولید داخلیه
بیش از 30 ساله مردم ما فقط خودرو داخلی می خرن. اینقدر هم دولت ازش حمایت می کنه.
کاش اینقدر از پراید و پژو حمایت می کردین از تولید کننده ی بدبخت مداد و دفتر هم حمایت می کردیم که اول مهر اینقدر کالای چینی تو بازار نباشه.

اگه راست می گن و دلشون به حال تولید کننده داخلی می سوزه، گوشت رو قبل از رمضون وارد نمی کنن برا تنظیم بازار
اگه راست می گن این GLX بدبخت تو رقابت با سامسونگ و حتی سونی اریکسون از پا در نمی اومد
چرا فقط سنگ خودرو و قطعات خودرو به سینه می زنین
شما هم اگه می دونین حرفم حقه نشون بدین.
علی
۱۸:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
علی برکت الله فاز ورودی قطعات چینی رو افتتاح میکنیم هر چی سرمون بیاد والله کمه
مھران
۱۷:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۶
باسلام قطعات چىنى واقعا بىچارھ کردھ مردمو ھمىن اىام تعطىلى عىدفطر براى ىھ پمپ بنزىن پژو تمام تعطىلى ما حروم شد چون مجبور شدم چھارتا پمپ بنزىن بخرم که ھمھ شون چىتى بودن وشاىدباورنکنىدھر کدومشون دوساعت بىشتر کار نمى کردن تازه مغازه داران کلی ازشون تعرىف مى کردن
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
فقط بايد از مديران متخصص و سخت كوش و پاك استفاده كرد
سعید
۱۶:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۸ تير ۱۳۹۶
باید خوروهایی با قیمت مناسب و استانداردهای روز و قابل رقابت وصادرات تولید کردبعد که بازارهای جهانی به دست آمد خود به خود تولید خودرو و قطعات افزایش پیدا میکند‌.
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۸ تير ۱۳۹۶
باید خوروهایی با قیمت مناسب و استانداردهای روز و قابل رقابت وصادرات تولید کردبعد که بازارهای جهانی به دست آمد خود به خود تولید خودرو و قطعات افزایش پیدا میکند‌.
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
خادم
۱۵:۴۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
نگویید دولتیها به کالای ایرانی اعتقادی ندارند کسانی که به کالای ایرانی اعتقادی ندارند رانت خوارهاومافیای نفوذ هستندهمچنین از سرمایه داران و سهامداران عمده به شمار میروند که فقط وفقط منافع خودشان را در نظر میگیرند نه منافع ملی
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
وقتی که خودرو بی کیفیت تولید شود با قیمت بالا و غیر قابل رقابت با بازار های جهانی و غیر قابل صادرات و استانداردهای روزجهانی وعدم ایمنی لازم حالا میخواهیم قطعه سازیمان با کیفیت باشد و صادرات هم داشته باشیم
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
چرا دولتی ها جلوی واردات را نمی گیرند
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
چرا دولتی ها جلوی واردات را نمی گیرند
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
چرا دولتی ها جلوی واردات را نمی گیرند
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
چرا دولتی ها جلوی واردات را نمی گیرند
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۸ تير ۱۳۹۶
تولید خودرو باید استاندارد و باکیفیت باشد
ایرانی
۱۴:۰۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
ما نیازمند مدیران لایق و شایسته هستیم.
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
کالا های ایرانیم داریم میبینیم.
محمد
۱۲:۵۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
ما باید قبل از تولید ملی به فکر نظارت ملی قابل اعتماد باشیم .
همون چیزی که تو کشورمون بی کیفیت تر از تولیدمون هست .
سمیع
۱۲:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
مدیر قوی ، پاک ،متخصص ،وطن دوست میتونه در همه ی عرصه ها باعث پیشرفت کشورش بشه
سمیع
۱۲:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
مدیر قوی ، پاک ،متخصص ،وطن دوست میتونه در همه ی عرصه ها باعث پیشرفت کشورش بشه
سمیع
۱۲:۴۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
مدیر قوی ، پاک ،متخصص ،وطن دوست میتونه در همه ی عرصه ها باعث پیشرفت کشورش بشه
hamed
۱۰:۳۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
ما عادت کردیم به کم کاری خودمون هم قطعه بسازیم اونقدر فکرمون به سود کردنه که کیفیت یادمون میره
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
اونها دلشون اگه میسوخت ماشین بی کیفیت و ارابه مرگ نمیفروختن
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
مسئولین باید رسیدگی کنند
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۸ تير ۱۳۹۶
اگر جنس با کیفیت در بازار باشد من و بسیاری دیگر حاضریم با قیمت بیشتر آن جنس را بخریم...مشکل این است که جنس ایرانی قیمت اروپایی و کیفیت چین دارد!
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۸ تير ۱۳۹۶
متاسفانه عده ای در کشور به عمد مشکل بوجود میاورند
و کسی هم نمیتواند جلو اینها را گیرد
سید علی طباطبایی
۰۹:۲۳ ۱۸ تير ۱۳۹۶
لوازم یدکی داخلی تو بازار وجود نداره به طور مثال شمع ایرانی لنت ایرانی وغیره
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
نتیجه اهمیت به تولیدات داخلی میشه ایران خودرو و سایپا که بازار خودرو انحصاری کردن و اشغال تولید میکنن
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
با این تفکراتی که وجود داردچطور میشه تولید و اشتغال ایحاد شه !