سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف سکه های تاریخی از شهر باستانی اوجان

آثاری از دوره های ایلخانی و سلجوقی از جمله سفال ، سکه و 3برج آرامگاهی در شهر باستانی اوجان آذربایجان شرقی کشف شد .

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، رحیم ولایتی سرپرست هیئت شناسایی ، گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی –ایلخانی اوجان این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد .

وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهرایلخانی اوجان گفت :شهر تاریخی و باستانی اوجان از جمله شهرهای مهم دوره ایلخانی(اقامتگاه تابستانی خاندان شاهی ایلخانی) در جنوب شهر امروزی بستان آباد آذربایجان شرقی است که در دوره غازان خان ایلخانی بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته است.

ولایتی با بیان اینکه بنا به گفته منابع تاریخی این شهر قبل از دوره ایلخانی و بخصوص در دوره سلجوقیان اظهار داشت :این شهر در پی حوادث مختلف از جمله زلزله و جنگهای متعدد نتوانسته موجودیت خود را به عنوان یک شهر مهم و استراتژیک حفظ کند و تنها در دورۀ ایلخانی است که به شکوه و رونق شایستۀ خود دست می یابد.

این باستان شناس با استناد به این موضوع که هر شهر یا بنای تاریخی معرفِ بخشی از وضعیت سیاسی، مذهبی و اجتماعی است که در پیِ تغییر و تحولات سیاسی بوجود آمده تصریح کرد: یکی از مهمترین تحولات اجتماعی دوره ایلخانی پیدایش شهرهایی با ماهیت هنر معماری وشهرسازی خاص نظیر اوجان است.

کشف سکه های مسی

 ولایتی مهمترین یافته های باستان شناسی بررسی آثار سطحی محوطه شهر تاریخی- ایلخانی اوجان را نمونه های فراوان سفال های سلجوقی وایلخانی در سطح گسترده محوطه ، نمونه سکه های مسی بدست آمده از سطح وکاوش محوطه شهر اوجان، آثار دوقبرستان ایلخانی محوطه با خشت های مربع خاص دوره ایلخانی کار شده و سه برج آرامگاهی با ریشه مدور دو مورد در داخل محوطه ویک مورد در خارج از محوطه اعلام کرد .

وی گفت: در سه فصل بررسی باستان‌شناختی در شهرستان بستان‌آباد نتایجی مانند موجودیت شهر از قرون اولیه اسلامی و رونق و توسعه آن در دوره ایلخانی (به استناد منابع مکتوب) و انطباق موقعیت جغرافیایی آن با شهرستان بستان‌آباد فعلی (به استناد مطالعات باستان شناسی) در دو محوطه ایلخانیِ «کوللر و دالی دره سی» به دست آمد .

ولایتی بیان کرد: با توجه به سه فصل بررسی های باستان شناختی ،احتمالا محوطه‌های دالی دره سی و کوللر واقع در روستای اشرف آباد در ساحل غربی رودخانه «اوجان چای» قسمتی از شهر اوجان هستند.

وی افزود: در پژوهش میدانی جدید (گمانه‌زنی وتعیین عرصه و حریم) سعی شد تا داده‌های جدیدِ حاصل از پژوهش میدانی و بررسی‌های باستان شناختی در منطقه بستان‌آباد با منابع مکتوب دوره ایلخانی، مورد سنجش و تحلیل قرار گیرد تا یک گام دیگر برای معرفی این شهر بزرگ اسلامی - تاریخی برداشته شود.

 ولایتی گفت، با توجه به بررسی‌های میدانی و پیمایشی که در دو سال اخیر در شهرستان بستان آباد انجام شده و بر اساس توصیف منابع تاریخی از شهر اوجان باید آن را در حوالی شهر بستان آباد فعلی جستجو کرد .

انتهای پیام/ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.