سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاجیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

تنش با قطر پوست خربزه آمریکا زیر پای عربستان است

سفیر سابق ایران در اردن تنش عربستان با قطر را پوست خربزه‌ای عنوان کرد که آمریکا با ارسال سیگنال‌های غلط زیر پای سعوی‌ها انداخت.

نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تحلیل مواضع دوحه در قبال فشارها و شروط ده‌گانه سعودی‌ها اظهارداشت: موضع قطری‌ها در برابر خواسته‌های عربستان تاکنون خوب بوده و بسیار منطقی و معقول برخورد کرده‌اند.

سفیر سابق ایران در اردن تصریح کرد: سیاست عربستان در قبال قطر یک روش تسلط‌گرایانه و غیر منطقی بوده است و بعید می‌دانم دوحه تسلیم خواسته‌های سعودی‌ شود.

وی با اشاره به پاسخ‌ مقام‌های قطری به درخواست عربستان عنوان کرد: بندهایی که در این متن آمده‌ بیشتر به حالت مشروط است و برای مثال قطری‌ها درباره ایران اعلام می‌کنند که اگر شما واقعا می‌خواهید ما رابطه‌مان با تهران را کاهش دهیم، چرا اول خودتان این کار را انجام نمی‌دهید و رابطه‌تان با ایرانی‌ها را کاهش یا قطع نمی‌کنید و به طورمشخص از میزان حجم مبادلات اقتصادی ابوظبی با تهران و همینطور موارد دیگر یاد می‌شود، بنابراین این یک برخورد هوشیارانه از سوی قطر با خواسته‌های عربستان است.

تاجیک با بیان اینکه خواسته‌های ریاض از قطر منطقی نبود، گفت: وزرای خارجه آلمان و آمریکا از ابتدا هم اعلام کردند اینگونه درخواستها، درخواستهایی سخت و ناصحیح است و به نوعی حاکمیت یک کشور را زیر سوال می‌برد، بنابراین قطر تاکنون خوب جلو آمده و بعید می‌دانم تسلیم خواسته‌های ریاض شود.

سفیر سابق ایران در اردن تاکید کرد: سعودی‌ به دنبال تشدید فعالیت‌های سیاسی هستند، اما در مجموع به نظر می‌آید این پوست خربزه‌ای است که آمریکایی‌ها با ارسال سیگنال‌های غلط به عربستان زیر پای سعوی‌ها انداختند و آنها را گمراه کردند که وارد یک مقوله‌ای شوند که تا انتها نتوانند جمعش کنند.

اضافه می‌شود که 10 پیش‌شرط عربستان برای پایان فشارها بر قطر به شرح زیر عنوان شده است.

1. درخواست کاهش سطح روابط دیپلماتیک قطر با ایران در صورت التزام همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و اخراج همه ایرانی‌ها از این کشورها عملی خواهد شد.

2. قطع روابط قطر با ایران از جمله در بخش اقتصادی به شرط اقدام متقابل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات عملی خواهد شد.

3. تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر به شرط اقدام متقابل همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بستن پایگاههای خارجی در کشورهای خود عملی می شود.

4. قطر هرگونه ارتباط خود با گروه‌های تروریستی که از سوی سازمان ملل تعیین شده‌اند را تکذیب می‌کند. البته تاکید می‌کند که اخوان المسلمین جایی در این فهرست سازمان ملل ندارد.

5. قطر اتهامات مطرح شده در زمینه حمایت مالی این کشور از تروریسم را بدون ارائه دلایل و مدارک روشن، رد می‌کند. ما لیست گروه‌های تروریستی که مورد تایید سازمان ملل است را فقط مورد پذیرش قرار می‌دهیم.

6. قطر تحویل کسانی را که «پناهنده سیاسی و شخصیت‎های اهل سنت تحت ظلم مقیم در اراضی خود» معرفی نموده، رد می‌کند.

7. قطر تعطیلی شبکه‌های تلویزیون و رسانه‎ای رسمی و غیر رسمی خود را رد می‌کند اما در صورت تعطیلی العربیه، اسکای نیوز، الحدث و شبکه‌های مصری دست به اقدام متقابل خواهد زد.

8. قطر تاکید می‌کند که در امور داخلی هیچ کدام از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دخالت نمی‌کند، برخلاف امارات که در امور قطر و کویت دخالت و علیه آنها اقدام تحریک‌آمیز می‌کند، همچنین در امور عمان دخالت اطلاعاتی کرده و در تلاش برای انجام کودتا در این کشور است.

9. قطر ارتباط خود با برخی مخالفان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و یا حمایت از آنها را رد کرده اما ارائه تابعیت قطری به کسانی که تمایل پذیرش آن را دارند یک مسئله حاکمیتی می‌داند.

10. قطر درخواست‌ها در زمینه پرداخت غرامت به کشورهای تحریم‌کننده را رد می‌کند و خواستار دریافت غرامت از بابت «اقدامات احمقانه‎ای» است که در حق این کشور طی روزهای اخیر اعمال شده است

انتهای پیام/

آمریکا با ارسال سیگنال‌های غلط سعودی‌ها را گمراه کرد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.