سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطر سطح تولید گاز مایع خود را افزایش می‌دهد

یک روز پس از نهایی شدن قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، قطر از تصمیم خود مبنی بر افزایش 30 درصدی سطح تولید گاز مایع خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از بلومبرگ، یک روز پس از نهایی شدن قرارداد توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی میان شرکت فرانسوی «توتال» و «پتروپارس» ایران، شرکت نفت و گاز دولتی قطر (قطر پترولیوم) اعلام کرد قصد دارد سطح تولید گاز مایع (LNG) را 30 درصد افزایش دهد. در صورت اجرایی شدن این طرح، مجموع گاز مایع تولیدی قطر به یکصد میلیون تُن در سال افزایش خواهد یافت. این میزان برابر با 40 درصد عرضه جهانی گاز مایع در سال گذشته میلادی، است.

در ادامه این گزارش آمده است: قطر با این تصمیم تلاش‌های استرالیا را برای تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده گاز مایع طبیعی در جهان، ناکام گذاشت. بدین ترتیب، علی‌رغم افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و ادامه تحریم‌ دوحه از سوی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی،‌ قطر تا 7 سال آینده همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز مایع جهان حفظ خواهد کرد.

یک کارشناس مسائل انرژی معتقد است قطر با افزایش 30 درصدی تولید گاز مایع خود، این پیام را به جهان ارسال می‌کند که این کشور قصد دارد بخش قابل‌توجهی از بازار بین‌المللی گاز مایع را از آن خود کند. قطر با این اقدام همچنین، برای عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، شاخ و شانه می‌کشد.

قرارداد 4 میلیارد و 879 میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی روز گذشته با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، میان «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما، «پاتریک پویان»، مدیرعامل شرکت توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی- چینی توسعه دهنده فاز ۱۱ پارس جنوبی، «سید حمید اکبری»، مدیرعامل پتروپارس و لو، مدیرعامل شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین، امضا شد.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.