سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر آلمان در کابل: از حمله بر سفارت آگاه نبودیم

سفیر آلمان در افغانستان، گزارش‏ های برخی از رسانه‎های آلمانی را مبنی بر این که از حمله بر سفارت این کشور در کابل از پیش اطلاع داده شده بود، رد می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، والتر هاسمن، به طلوع نیوز می‏گوید که اگر چنین اطلاعاتی میداشت، هم ساختمان سفارت و هم اطراف آن را به گونۀ کامل تخلیه می کردند.

وی در این باره می‎گوید: «ما یک ارزیابی از ساختمان سفارت مان داشتیم، و درک کردیم که باید ساختمان اصلی را که در کنج قرار دارد تخلیه کنیم و این کار را انجام نیز دادیم. در صبح روز انفجار، تمامی کارمندان من در ساختمان دیگر سفارت بودند. ببینید، هرگاه ما دربارۀ این حمله می دانستیم، ما هردو ساختمان به شمول اطراف سفارت را تخلیه می کردیم؛ بنابر این در بارۀ این حمله چیزی نمی دانستیم. اما، ما می دانستیم که تهدید مداوم در برابر ما و نهادهای دولتی افغان در بیرون از سفارت وجود دارد و ما تا حد توان کوشیدیم مواظب باشیم، اما نمی دانستیم در صبح همان روز حمله انجام می شود.»

در همین حال، سرپرست سفارت ایالات متحده در کابل می‏‎گوید که هرگاه انتحار کننده می توانست از ایست بازرسی در چهارراه زنبق بگذرد، امکان داشت سفارت امریکا با فاجعه روبه رو می‎شد.

هوگو لورنس، سرپرست سفارت امریکا در کابل بیان داشت: «اجازه بدهید از نیروهای قهرمان قدردانی کنیم که برای حفاظت همه، خود شان را فدا کردند و حتی سفارت ما را از یک فاجعۀ بزرگ نجات دادند و به نماینده گی از مردم امریکا تسلیت خود را عرض می دارم ، افتخار دارم با خانواده‏های قهرمان افغان قراردارم.»
پس از این حمله، سفارت آلمان در کابل بسته شد و بسیاری از کارمندان آن از کابل بیرون شدند.
والتر هاسمن سفیرآلمان درافغانستان در این باره اظهار داشت: «این عمل غیرانسانی ظالمانه، نه هم از رهگذر سیاسی و نه هم از رهگذر مذهبی توجیه شده می تواند. آلمان در کنار دوستان افغانش خواهد ماند. ما همکاری مان را ادامه خواهیم داد. ما حمایت مان را از حکومت افغانستان در شرایط بسیار بسیار دُشوار امنیتی ادامه خواهیم داد. ما به بازسازی سفارت مان مصمم هستیم. ما این جا می‏مانیم.»
ریس عمومی امنیت ملی کشور نیز به روز یک‏شنبه در پاسخ به یک پرسش طلوع گفت که این ریاست در بارۀ حمله در نزدیک سفارت آلمان اطلاعات بیشر از آن چه داشت که در گزارش‎‏ های رسانه های آلمانی به آن اشاره شده است.
اما این که آیا این اطلاعات با نهادهای مربوط شریک ساخته شده بود، آیا برای جلوگیری از هم‏چو یک تهدید بلند، تدابیری لازم گرفته شده بود و این‏که چرا و به کدام دلیل نیروهای امنیتی در جلوگیری از آن کوتاه آمدند، رییس امنیت ملی به این پرسش‏‎ها پاسخی نداد.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.