سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم حمایت همه جانبه تمامی سازمان‌ها از انجمن اوتیسم

انجمن اوتیسم نیازمند یاری و حمایت همه جانبه تمام سازمان‌ها است تا بتواند گوشه ای از هزینه‌های کمرشکن خانواده‌هایی که دارای فرزند مبتلا به اوتیسم هستند، بکاهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جلسه هم اندیشی انجمن اوتیسم ایران که صبح امروز در محل این انجمن برگزار شد، سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن خیریه اوتیسم ایران اظهار کرد: طبق آمار جهانی از هر ۶۵ نفر یک کودک به اوتیسم مبتلا که در ایران از هر ۱۰۰ کودک یک نفر به این بیماری دچار است؛ بنابراین حدود یک میلیون کودک ایرانی از اوتیسم رنج می‌برند.

وی بیان کرد: انجمن اوتیسم تلاش می‌کند انگی را به کودکان اوتیسیک زده می‌شود، برداشته و این کودکان بتوانند مانند سایر کودکان در اجتماع حضور پیدا کنند.

 مدیر عامل انجمن خیریه اوتیسم ایران با بیان اینکه انجمن اوتیسم از سال ۹۳ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: این انجمن دارای 6شعبه و هفت دفتر نمایندگی است و هم اکنون حدود سه هزار خانواده تحت پوشش این انجمن هستند.

صالح غفاری عنوان کرد: حدود ۱۶۰ نفر در این انجمن (به صورت موظف و داوطلب) مشغول به کار هستند.

وی تاکید کرد: بیماری اوتیسم شامل طیف وسیعی است و در صورتی که کودکان دچار این اختلال تحت درمان به موقع قرار نگیرند در بزرگ سالی نیاز به بستری در بیمارستان های روانپزشکی پیدا می کنند.

مدیر عامل انجمن خیریه اوتیسم با اشاره به هزینه های کمرشکن درمان و نگهداری این کودکان  تصریح کرد: حداقل هزینه ای که خانواده های این کودکان به طور ماهانه باید پرداخت کنند حدود ۲ میلیون تومان است.

صالح غفاری گفت: قوه های مقننه، قضاییه و مجریه قوانین مناسبی برای کودکان اوتیستیک در نظر نمی گیرد و مشاهده می شود که فردی ۲۰ ساله که به این عارضه دچار است باید به خدمت سربازی برود.

وی اظهار کرد: انجمن اوتیسم ایران در زمانی که از سوی سازمان های دولتی حمایت نمی شد با همت خیرین تاسیس شد و حدود ۶۰ درصد از افرادی که در این مرکز کار می کنند خودشان از خانواده های مبتلا به اوتیسم هستند.

مدیر عامل انجمن خیریه اوتیسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات این انجمن برای کودکان اوتیستیک عنوان کرد: کلیه خدمات درمانی انجمن رایگان است.۴۰ کلینیک خصوصی در سطح کشور در زمینه ارائه خدمات توانبخشی به کودکان اوتیستیک فعالیت می کنند.

صالح غفاری افزود: ما در کشور سامانه ثبت کودکان اوتیسم را نداریم.انجمن اوتیسم ایران این پتانسیل را دارد که سامانه ثبت کودکان اوتیستیک در کشور را راه اندازی کند.

وی بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ کودک تهرانی مبتلا به اوتیسم تحت پوشش این مرکز قرار دارند که از این تعداد ۲۸۵ خانواده زیر خط فقر هستند.

 مدیر عامل انجمن خیریه اوتیسم توصیه کرد: باید دولت شرایطی را برای مادران کودکان اوتیستیک فراهم کند که بتوانند از بازنشستگی زودتر از موعد برخوردار شوند.همچنین جامعه نیز باید امکانات لازم برای این کودکان را مهیا کند.به طوری که در نور و صدای فرودگاه برای این کودکان به شدت آزار دهنده است بنابراین باید شرایط نور ساختمان فرودگاه به نحوی باشد که کمترین آسیب به این کودکان وارد شود.

صالح غفاری بیان کرد: قوانین موجود در جامعه باید به نحوی تغییر کند که کودکان اوتیسم بتوانند به راحتی در جامعه زندگی کنند.

اوتیسم نباید با عقب ماندگی ذهنی اشتباه گرفته شود

همچنین در ادامه این مراسم سینا توکلی سرپرست واحد آموزش مدیریت توانبخشی درباره علائم بیماری اوتیسم مطرح کرد: این بیماران ارتباط چشمی و اجتماعی برقرار نمی کنند و همچنین آنها رفتار های کلیشه ای انجام می دهند ، این بیماری نباید با عقب ماندگی ذهنی اشتباه گرفته شود، در صورتی که این کودکان طی سه تا پنج سالگی تحت درمان و آموزش قرار نگیرند، می توانند به عقب ماندگی ذهنی دچار شوند.

وی گفت: برخی از کودکان اوتیسم خودآزاری داشته یا وسایل خانه را خراب می کنند در واقع این بیماری دارو و درمان قطعی ندارد ، اما برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم با آموزش های صحیح می توانند به مدارس عادی رفته و وارد دانشگاه شوند.

سرپرست واحد آموزش مدیریت توانبخشی با اشاره به اینکه در سال 2017 میلادی سنای آمریکا حدود 218 میلیون دلار بودجه پژوهشی را به تحقیق بیماری اوتیسم اختصاص داد، تصریح کرد: هدف از تاسیس انجمن اوتیسم این است که  نگاه خیر افراد جامعه از کودکان اوتیسمی برداشته شود و دانش و آگاهی خانواده ها در باره این اختلال افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی جونی
۱۴:۵۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
اتیسمی ها بهشتی اند