سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسامی کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار اعلام شد

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جز ایران 43 کشور در اجلاس گرد و غبار در سطوح مختلف از جمله وزیر، قائم مقام وزیر، معاون وزیر، مدیر کل و کارشناسان حضور دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید شفیع‌پور، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار اظهار داشت: اولین کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در پی تحقق آخرین قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل در ایران برگزار می‌شود. در یکی از بندهای این قطعنامه به برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار در ایران اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه کنفرانس مقابله با گرد و غبار تا روز چهارشنبه 14 تیرماه ادامه خواهد داشت افزود: این کنفرانس در زمینه محیط زیست کشور به خاطر حضور و مشارکت 43 کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بی‌نظیر است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران در جامعه جهانی در موضوع گرد و غبار به دلیل برگزاری این همایش نقش رهبری را برعهده دارد. ضرورت پرداختن به این معضل به دلیل گسترش پدیده گرد و غبار در پنج قاره جهان وجود دارد. در شرایط حاضر در اقیانوسیه و استرالیا، محدوده خاور دور بین کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی و مغولستان، هند، در غرب آسیا، در آفریقا، در بخش جنوبی اروپا، یونان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، بریتانیا، آمریکای شمالی و بخش جنوبی آمریکای لاتین معضل گرد و غبار وجود دارد.

شفیع‌پور تاکید کرد: تعدادی از کشورها که کانون گرد و غبار در داخل کشور خود ندارند اما با این معضل مواجه هستند. به همین دلیل بسیاری از کشورها به دعوت ایران و سازمان ملل برای حضور در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار پاسخ مثبت دادند.

وی ادامه داد:به جز ایران 43 کشور در اجلاس گرد و غبار در سطوح مختلف از جمله وزیر، قائم مقام وزیر، معاون وزیر، مدیر کل و کارشناسان حضور دارند.کشورهای افغانستان، ارمنستان، استرالیا، آذربایجان، چین، چاد، اکوادور، عراق، نیجریه، جمهوری اسلامی موریتانی، ژاپن، کره جنوبی، قطر، عمان، ترکیه اسپانیا، مراکش، زلاندنو، هلند، سوئد، پاکستان، هندوستان، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، تاجیکستان، سنگال، اسلواکی، چک، قزاقستان، سوریه، روسیه، لبنان، صربستان، مغولستان، آلمان، نروژ، کویت، اتریش، تونس، مکزیک و ترکمنستان در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار حضور دارند.

شفیع‌پور گفت: برای 58 کشور دعوتنامه ارسال شد که از این بین 43 کشور حضور یافتند اما باید بدانیم که به دلیل حضور گروه‌هایی مثل گروه 77 و چین مواضع برخی کشورها که در اجلاس حضور ندارند از طریق این گروه‌ها پیگیری می‌شود. برای مثال اکوادور، رئیس گروه 77 و چین است که متشکل از 134 کشور در حال توسعه است و وقتی نماینده این گروه در اجلاس حضور دارد، در حقیقت هم در مقیاس ملی برای کشور اکوادور و هم برای گروه 77 و چین در اجلاس حاضر است.

وی بااشاره به غیبت عربستان در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار افزود: برای عربستان نیز دعوت نامه ارسال شده بود ولی این کشور در اجلاس حاضر نشده است. در این مورد باید تاکید کرد که کنوانسیون کویت موسوم به کنوانسیون راپمی که ناظر به حفاظت دریای عمان و خلیج فارس است و از هشت کشور عربستان بحرین، کویت، قطر، امارات، اردن، عمان، عراق و ایران تشکیل می‌شود در این اجلاس حضور دارد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل کنوانسیون‌های سازمان محیط زیست گفت: امروز بعد از پایان اجلاس وزراء بیانیه وزراء منتشر می‌شود و در روز آخر اجلاس راهکارهای سیاسی و توصیه‌های فنی و تخصصی برای مقابله با گرد و غبار در نتیجه چهار نشست فنی و تخصصی فراهم و صادر می‌شود.

شفیع‌پور افزود: بیانیه کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار و گزارش اجلاس در اواخر شهریور ماه سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.