سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

رفع آثار تخلف ساختمانی در حریم باغ جهانی دولت آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از رفع آثار تخلف در ساختمانی در حریم باغ جهانی دولت آباد خبر داد.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درگفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: در چند ماه گذشته، فردی بدون توجه به ضوابط مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در حریم باغ جهانی دولت آباد کرده بود که یگان حفاظت این اداره کل در راستای حفظ و صیانت از بافت و آثار تاریخی، عملیات مذکور را متوقف کرد و این موضوع از طریق واحد حقوقی اداره کل پیگیری شد که پس از سیر مراحل قانونی و پیگیری های صورت گرفته مالک نسبت به رفع آثار تخلف اقدام کرد.

 دانش یزدی اجرای سقف شیروانی در این ساختمان را تخلف عنوان کرد و افزود: ساختمان‌ سازی‌های جدید به خصوص سقف‌های جدید هیچ مبنای علمی و فرهنگی و هیچ‌گونه تناسبی با ضوابط بافت تاریخی و شهرسازی معماری یزد ندارد.

وی گفت: اهرم قانونی و اجرایی میراث فرهنگی ،حریم ‌های آثار تاریخی را در بر می‌گیرد و طبق ضوابط میراث فرهنگی از ساخت و سازهایی با ارتفاع زیاد، نمای نامتناسب و سقف شیروانی در حریم آثار تاریخی جلوگیری می‌شود.

 دانش یزدی در ادامه اشاره ای نیز به مصوبه‌ی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران داشت و گفت: بر اساس این مصوبه همه موظف به اجرای استانداردهای ضوابط و مقررات کیفی سیما و منظر شهری هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بند (ج) مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ، هدف از اجرای آن احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته کشور اعلام شده است، گفت: این مصوبه ساخت و سازهای جدید شهری مانند ایجاد سقف‌های شیروانی و نماهای آلومینیومی را ممنوع کرده است اما با وجود این قانون، هم‌چنان این نوع ساخت و سازهای بی‌رویه ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به طور کلی دادن هرگونه مجوز ساخت و ساز با سقف شیروانی در شهر یزد را خلاف قانون میراث فرهنگی و همچنین معماری و شهرسازی دانست و گفت: ساخت و ساز با سقف شیروانی در محدوده‌ی بافت تاریخی و حریم آثار تاریخی جرم محسوب می‌شود.بنابراین میراث فرهنگی استان از ساخت این گونه بناها در بافت و حریم آثار تاریخی جلوگیری می‌کند و تاکنون چندین مورد را پیگیری کرده است.

گفتنی است: باغ جهانی دولت آباد در اسفند ماه سال 1346 با شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفته است و همچنین یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است.

انتهخای پیام/ ی

رفع آثار تخلف در ساختمانی در حریم باغ جهانی دولت آباد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.