وی افزود: همچنین آزادراه تبریز ـ مرند ـ بازرگان که طبق قرارداد جدید توسط بخش خصوصی داخلی در دست ساخت قرار دارد بر اساس پیشبینیهای اولیه قطعه اول این آزادراه حدفاصل تبریز ـ صوفیان در سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در ادامه به آزادراه پارسیان ـ لامرد اشاره کرد: مصوبه هیئتوزیران درباره این آزادراه اخذشده است و قرارداد آن بزودی نهایی خواهد شد. این آزادراه باعث ایجاد دسترسی و ارتباط بین جنوب استان فارس و هرمزگان میشود.
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در ادامه بیان داشت: قرارداد اجرایی آزادراه کنارگذر سیرجان و کنارگذر اراک نیز به زودی امضا می شود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها همچنین به آزادراه بندر شهید رجایی ـ ایسین ـ تونل شهید میرزایی نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز بخشی از کریدور بندرعباس ـ تهران است وهماکنون در مرحله آزادسازی مسیر در حال انجام است و پس از امضای قرارداد سرمایهگذاری عملیات اجرایی شروع خواهد شد.
میرشفیع با بیان اینکه متن قرارداد آزادراه اردکان ـ مهریز و مهریز ـ انار نهایی شده است نیز گفت: امیدواریم با امضا آن توسط سرمایه گذار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل عملیات اجرایی آغاز شود.
وی با اشاره به پروژههای در دست اجرا نیز گفت: برخی از این پروژهها نیز پیشرفت قابلملاحظهای دارند که ازجمله آن آزادراه شیراز ـ اصفهان باقابلیت کاهش ۱۰۰ کیلومتری فاصله این دو استان، عملیات روسازی بتنی آن آغازشده است و قرار است ۵۴ کیلومتر از این آزادراه بهصورت بتنی آغاز شود.
وی افزود: احتمال میرود شهریورماه سال آینده این ۵۴ کیلومتر تکمیل شود. مجموعا در این آزادراه حدود ۱۵۰ کیلومتر از ۲۰۰ کیلومتر در سال آینده به بهرهبرداری خواهید رسید.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها در ادامه به آزادراه کنارگذر شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: قرارداد ساخت ۶۳ کیلومتر از این آزادراه نهایی شده و هماکنون در حال اجرا است. بهعلاوه برای ۳۰ کیلومتر دیگر از این آزادراه نیز تفاهمنامه منعقدشده است و متن قرارداد در دست تنظیم است.
میرشفیع از بهرهبرداری از ۳۰ کیلومتر از این آزادراه در مهرماه خبر داد و در ادامه با اشاره به آزادراه تبریز ـ ارومیه گفت: امیدواریم ۴۰ کیلومتر از این آزادراه در مردادماه و ۲۹ کیلومتر دیگر تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
میرشفیع به عقد قرارداد ساخت آزادراه پردیس ـ پلور اشاره کرد و گفت: این آزادراه در صورت عملیاتی شدن موجب کاهش ۱۴ کیلومتری فاصله پلور تا پردیس و کاهش ۵۰۰ متری اختلاف ارتفاع میشود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها خاطرنشان کرد: البته این پروژه بسیار سنگینی ازنظر سرمایهگذاری است اما بازده خوبی ازنظر صرفهجویی سوخت و ایمنی دارد.
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بیان کرد: کل آزادراه مراغه-هشترود نیز فعالشده و امتداد آن قرار است تا مرز تمرچین ادامه یابد و یکی از کریدورهای مهم برای اتصال به شمال کشور عراق خواهد بود.
وی یادآور شد: هماکنون حدود ۹۰۰ کیلومتر آزادراه در دستساخت و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در شرف قرارداد است و در کنار آن ۴۰ توافقنامه جدید برای احداث آزادراهها داریم که با اخذ مصوبه هیئتوزیران، قرارداد اجرایی برای این آزادراهها نیز تهیه میشود.
میرشفیع بابیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید بین ۴ تا ۵ هزار کیلومتر آزادراه جدید ایجاد شود تأکید کرد: البته این حجم از آزادراه منوط به استمرار وضعیت سرمایهگذاری در کشور است و دولت نیز باید بتواند سهم آورده خود را بهموقع پرداخت کند.
انتهای پیام/