سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر سابق ایران در قطر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان استقلال قطر را نشانه گرفته است

آسایش گفت: اگر قطر پیش‌شرط عربستان را بپذیرد به یک استان تبدیل می‌شود و آل‌سعود در این درخواست‌ها استقلال این کشور را نشانه گرفته است.

محمدجواد آسایش سفیر سابق ایران در قطر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تنش‌هایی که بین همسایگان به وجود می‌آید خرسند نیست و نسبت به آن واکنش نشان داشته است، اظهارداشت: امیدواریم اتفاقاتی که بین عربستان و قطر ایجاد شده هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

وی افزود: عربستان سعودی برخورد نادرست و مخالف عرف و قواعد حقوق بین الملل را برابر قطر در پیش گرفت و این شیوه برای قطری‌ها قدری نا آشنا بود، اما برای ما که با این برخوردهای نامتعارف عربستان آشنا هستیم تعجب آور نبود.

سفیر سابق ایران در قطر با تأکید بر پیوندهای میان قطر و عربستان سعودی گفت: این دو کشور اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند.  چرا که هر دو کشور وهابی هستند و یک فرقه مذهبی دارند، مضاف بر این هر دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند و جناح‌بندی‌های مشترکی دارند اما علی رغم همه این‌ها عربستان قطر را محاصره کرده و این مشکلات را به وجود آورده است.

اختلاف قطر با عربستان ریشه در گذشته دارد

کارشناس مسائل غرب آسیا اختلافات عربستان با قطر را مسبوق به سابقه دانست و تصریح کرد: از دو سال پیش هم مشکلاتی بین عربستان و قطر در سطحی خفیف‌تر به وجود آمد که سعودی‌ها و هم پیمانانشان، سفرایشان را از قطر فراخواندند اما به قطع رابطه نینجامید و در نهایت  پس از مدتی به حالت عادی بازگشت اما این بار شدیدتر است و من فکر نمی‌کنم در مدت زمان کوتاهی روابط بین دو کشور به حالت نخست بازگردد.

وی با اشاره به درخواست‌های غیرمنطقی عربستان از قطر به منظور تجدید روابط بیان داشت :  عربستان  درخواست‌های نابجایی برای تجدید  روابط با قطر مطرح کرده، قطر هم اگر آنها را اجرا کند به یک استان عربستان تبدیل می‌شود. چرا که استقلال این کشور  را نشانه گرفته، بنابراین من فکر نمی‌کنم به زودی اختلافات مرتفع شود هرچند ما امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات این دو کشور حل شود و ثبات جایگزین تنش‌های موجود شود.

آسایش همچنین یکی از مشکلات اصلی اختلاف قطر با عربستان سعودی و متحدانش را حمایت از اخوان المسلمین مطرح کرد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی قطر با امارات و عربستان گروه اخوان المسلمین است به خصوص در اجلاسی که در جده با حضور ترامپ و سایر سران کشورهای عربی اسلامی بود اخوان المسلمین و حماس را جزو گروه‌های تروریستی اعلام کردند و من بر این باور هستم که مشکل اصلی تنش این دو از همین اختلاف نشأت گرفته و حتی قرابت‌هایی که قطر با ترکیه دارد بر سر همین موضوع است که هر دو طرفدار اخوان هستند.

انتهای پیام/

اخوان المسلمین ریشه اصلی مشکلات قطر با عربستان و امارات

برچسب ها: قطر ، ایران ، عربستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.