در آزمونهای سراسری ۲ عامل IQ (هوش تحصیلی) و EQ (هوش هیجانی) مورد سنجش قرار میگیرد که IQ ثابت و منتقل شده توسط ژنهای وارثتی و EQ با تمرین قابل افزایش است که میتوان با به کارگیری روشهایی تقویت EQ و چگونگی استفاده از آن را در آزمون سراسری مورد توجه قرار داد.
توانایی کنترل انواع هیجانات اعم از شادی، امیدواری، غم، نا امیدی و مواردی از این قبیل همچنین اجرای بهترین تصمیم در شرایط مختلف نشان از هوش هیجانی بالا در افراد مختلف است در واقع اگر منطقی و عقلانی رفتار کنیم عملکردی هوشمندانه داشته ایم که نشان از شرایط رضایت بخش هوش هیجانی محسوب میشود.
محمدرضا پور دستمالچی مشاور تحصیلی در خصوص ضرورت هوش هیجانی در آزمون سراسری با بیان اینکه هوش هیجانی به شکلهای مختلف در آزمون سراسری سنجیده میشود، مطرح کرد: با تغییر نگرش خود میتوان هوش هیجانی را برای آزمون سراسری تقویت کنیم.
وی ادامه داد: کنترل هیجان ناامیدی، کنترل هیجان ایده آل گرایی، کنترل هیجان اضطراب و مقایسه، کنترل هیجان بی خیالی، کنترل هیجان بی تفاوتی و مواردی از این قبیل میتواند مسیر موفقیت در آزمون سراسری برای داوطلبان را هموار کند.
پور دستمالچی با اشاره به اینکه برای یک داوطلب آزمون سراسری تقویت هوش هیجانی تاثیر بسزایی در روند نتیجه گیری وی دارد، بیان کرد: این مساله موجب میشود تا در جلسه آزمون رفتار هوشمندانه داشته باشد، با نگاهی منطقی آزمونها را تحلیل کرده و رفتار خود را اصلاح کند، رفتار دیگران تأثیری در عملکرد او نداشته باشد و با تمام توان برای رسیدن به هدفش تلاش کند.
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه داشتن رفتار هوشمندانه در جلسه آزمون به معنی کنترل ذهن است، افزود: به عنوان مثال مهم نیست که به همه سؤالات پاسخ داده شود و برخلاف شایعههای موجود، درصد ۱۰۰ نسبت به سایر درصدها هیچ برتری و امتیازی ندارد.
وی تصریح کرد: در واقع تمامی سؤالات در آزمون سراسری برای سنجش علمی داوطلبان نیست برخی سؤالات برای سنجش هوش هیجانی است و داوطلبانی که روی این سؤالات (سؤالات مبهم) مکث میکنند درصد کمتری کسب کرده بنابراین هوش هیجانی کمتری دارند که با تمرین و یادآوری این مهارت (هنر آزمون دادن) در آزمونهای آزمایشی میتوان هوش هیجانی را تقویت کرد.
موفقیت در آزمون سراسری تنها با بالا بودن اطلاعات میسر نیست و نیازمند به کارگیری هنر آزمون دادن است که این مساله باید در آزمونهای پایانی مورد توجه و تمرین دانش آموزان قرار گیرد تا میزان تسلط بر آن افزایش یافته و شکلی عملیاتی در جلسه کنکور پیدا کند.
پور دستمالچی در این باره با بیان اینکه هنر آزمون دادن شامل ۱۰ تکنیک است، اظهار کرد: این حق را برای خود قائل شویم که به تعدادی از سؤالات پاسخ ندهیم، در مرحله اول فقط سؤالاتی که مطمئن هستیم را پاسخ دهیم، وقت هر درس را فقط به همان درس اختصاص داده و از زمان پاسخگویی به هر درس را کاهش داده تا در انتها زمان برای مرور ایجاد شود.
وی ادامه داد: زمان شروع پاسخگویی به هر درس را در ابتدای همان درس بنویسیم، هر ۱۰ سوال یک بار زمان و شماره پاسخ برگ را کنترل کنیم، اگر زمان پاسخ گویی به سؤالات یک درس به اتمام رسید و برخی سؤالات آن هنوز باقیمانده بود تست های مربوطه را رها کنیم، در زمان مرور ابتدا سؤالات را نخوانده و بعد به سؤالات علامت دار جواب دهیم، هر زمان که دچار آشفتگی ذهنی شدیم با مصرف مواد قندی، تنفس عمیق، کشش عضلانی، رعایت وضعیت نشستن و ایجاد افکار مثبت حدود انرژی اولیه را در خود ایجاد کنیم و فراموش نکنیم دیگران هیچ تأثیری روی نتیجه ما نخواهند داشت و کافی است ما به درصد دلخواه خود دست یابیم.
توجه به هنر آزمون دادن و دستیابی به این مهارت نیاز به تمرین دارد تا در جلسه کنکور به طور کامل قابلیت اجرایی پیدا کند بنابراین در این روزهای باقی مانده باید خود را با این شرایط هماهنگ کرد تا مسیر حرکت به سمت رشته و دانشگاه دلخواه فراهم شود که این کار نیاز به شبیه سازی شرایط کنکور و پیاده کردن مهارتهای یادشده دارد.
انتهای پیام/