سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

بحران مالی قاهره و واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» به عربستان

رئیس سابق حافظ منافع ایران در قاهره دلایل واگذاری دو جزیره مصری «تیران» و «صنافیر» به عربستان را تشریح کرد.

مجتبی امانی رئیس سابق حافظ منافع ایران در قاهره در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واگذاری جزایر تیران و صنافیر از سوی مصر به عربستان سعودی اظهار داشت: این دو جزیره از جمله اختلافات ارضی است که معمولا کشورهای منطقه با یکدیگر دارند.

رئیس سابق حافظ منافع ایران در قاهره با بیان اینکه این اختلافات در کشورهای عربی خلیج فارس و شمال آفریقا وجود دارد، افزود: مصر درباره منطقه‌ای به نام ام الرشراش با رژیم صهیونیستی دارای اختلافات مرزی است.

وی با اشاره به اینکه مصری‌ها در قسمت جنوب کشورشان هم درباره مثلث حلایب با سودانی‌ها دارای اختلاف هستند، عنوان کرد: دو جزیره تیران و صنافیر هم جز اختلافات مرزی قاهره و ریاض است.

امانی با بیان اینکه سعودی‌ها از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی در مصر همواره تلاش کردند از طریق پرداخت‌های مالی که قاهره بسیار به آن نیاز داشت، به این کشور فشار وارد کنند، عنوان کرد: مصری‌ها به علت از بین رفتن بخش اعظم درآمدهای ناشی از جهانگردی که به علت شرایط امنیتی مصر دچار کاهش شدید شده، با بحران مالی مواجه هستند و به همین دلیل مبالغی را از عربستان دریافت می‌کنند.

 رئیس سابق حافظ منافع ایران در قاهره گفت: علاوه بر این حدود یک و نیم میلیون کارگر مصری در عربستان مشغول به کار هستند و درآمدهای آنان که به مصر سرازیر می‌شود جزء منابع مهم ارزی برای این کشور است.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها با روی کار آمدن السیسی و دسترسی او به منابع ارزی فراوان تلاش کردند، دو جزیره تیران و صنافیر را از مصر بگیرند، اظهار داشت: سعودی‌ها ادعا می‌کنند، اداره این دو جزیره زمان جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی به علت شرایط جنگی و دست برتر نظامی مصری‌ها، به آنان سپرده شده و طرف مصری هم تلاش کرده تیران و صنافیر توسط رژیم صهیونیستی  اشغال نشود.

امانی با اشاره به اینکه از دو جزیره تیران و صنافیر به دلیل نزدیکی به جنوب منطقه سینا در قرارداد کمپ دیوید نام برده شده و مالکیت مصری‌ها بر این دو جزیره آشکار است، عنوان کرد: اکنون مصری‌ها به کمک سعودی‌ها نیاز دارد و سعی می‌کنند خواسته آنان را انجام دهند.

رئیس سابق حافظ منافع ایران در قاهره گفت: البته مصری‌ها در واگذاری این جزایر به کندی عمل می‌کنند و مراحل اداری و پروسه تحویل صنافیر و تیران به سعودی‌ها با شتاب همراه نیست. اکنون نزدیک به دو سال از توافق اولیه بین مصر و عربستان درباره این دو جزیره می‌گذرد و السیسی در روزهای اخیر بعد از موافقت پارلمان مصر، رضایت خود در این باره را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من رویه واگذاری جزایر به عربستان همچنان با کندی پیش خواهد رفت، تاکید کرد: این موضوع به عنوا ن بخشی از روند گفتگوی موجود بین چهار کشور با قطر هم به گونه‌ای خودنمایی خواهد کرد و مصری‌ها که در مسئله فشار بر قطر همواره با سعودی‌ها همراه بودند سعی می‌کنند، بحث اعطای تیران و صنافیر را هم به مسائل مربوط بین خودشان و سعودی ها اضافه کنند.

 امانی گفت: اگر مالکیت این جزایر به طور کامل و رسمی به سعودی‌ها واگذار شود و آنها بتوانند حق حاکمیت در این منطقه داشته باشند باید رژیم صهیونیستی هم با آن موافقت کند که البته موافقت اولیه از طرف آنان اعلام شده است.

وی اضافه کرد: سعودی‌ها بخشی از قرار داد کمپ دیوید هستند و این موضوع بهانه‌ای خواهد شد تا آنان با فراق بال بیشتر و به صورت آشکارتری ارتباطات خود با رژیم صهیونیستی را در قالب گفتگوهای مربوط به این را آشکارتر کنند. بدون شک اگر سعودی‌ها وارد چنین گفتگویی با صهیونیستها شوند کار به همکارهای امنیتی هم کشیده خواهد شد.

رئیس سابق حافظ منافع ایران در قاهره با بیان اینکه سعودی‌ همواره به دنبال پوششی برای ارتباطاتشان با صهیونیست‌ها و همکاری با آنان بودند لذا از این موضوع استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: سعودی‌ها اکنون نیاز دارند که روابط خودشان با رژیم صهیونیستی را به صورت منظم و تحت یک چارچوب و قاعده ادامه دهند و از این قرارداد هم بدین منظور استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام/

سعودی‌ها به‌دنبال گسترش روابط با رژیم صهیونیستی 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.