سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار بورس در هفته‌ای که گذشت؛

فرازو نشیب بازار سرمایه در آخرین هفته خردادماه

معامله گران بازار سرمایه در اولین روز از بازار، درحالی معاملات کم حجم و رخوت آور را به نظاره نشستند که بازار کوچک فرابورس به لطف معاملات بازار پایه شاهد ارزش معاملات بالاتری نسبت به کل بازار سهام داشته است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص کل هم وزن با کاهش ۳۵ واحدی به عدد ۱۷ هزار و ۱۴۸ واحد رسیده است، این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۳۰۳ واحدی به عدد ۸۶ هزار و ۳۱۳ واحد دست یافت.


ارزش کل معاملات بورس، به بیش از ۸۴ میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۳۷۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۵ هزار و ۵۹۹ نوبت داد و ستد شده است.


بازده مؤثر بیش از ۲۵ درصدی اوراق اسناد خزانه اسلامی در کنار ورود دوباره برخی مؤسسات اعتباری و بانک‌ها به بازار بین بانکی به‌منظور جذب بازدهی باعث شده تا این روز‌ها بازار سهام تنها به ویترینی برای وقت‌گذرانی برای سهامداران این بازار تبدیل شود، بازاری که وظیفه اصلی آن جذب سرمایه‌های سرگردان و به گردش درآوردن آن به‌منظور افزایش بهره‌وری و کارایی سرمایه در شرکت‌های صنعتی و خدماتی است.


*** در دومین روز از بازار سرمایه، افت شدید نماگر‌های منتخب درحالی روی داده که بی انگیزگی و عدم حمایت حقوقی‌ها باعث شده که بورس با افزایش عرضه در برابر تقاضای سهام مواجه شوند.


شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۴۳ واحدی به عدد ۱۷ هزار و ۵ واحد رسیده است، این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۴۶۲ واحدی به عدد ۸۵ هزار و ۸۵۱ واحد دست یافت.


ارزش کل معاملات بورس، در حالی به بیش از ۲۴۵ میلیارد تومان نمایش داده شد که در بازار نقدی این بورس از ۱۴۲ میلیارد تومان فراتر نرفت که این امر ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۰ هزار و ۷۶۸ نوبت داد و ستد شده است.


برآورد‌های اقتصاد سیاسی ایران در داخل و خارج از کشور در کنار نبود خبر‌های برخوردار از ارزش بالا در آینده باعث شده تا اندک امید جاری در بازار سهام نیز اندک اندک به ناامیدی تبدیل شود.


*** در سومین روز از بازار سرمایه، معامله گران بازار، درحالی نظاره‌گر تداوم تخلیه هیجان انتخابات بودند که تابلوی معاملات بازار، پایه فرابورس، این روز‌ها جای تالار معاملات بورس را گرفته است.


شاخص کل هم وزن با کاهش ۶۴ واحدی به عدد ۱۶ هزار و ۹۴۱ واحد رسیده است، این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۱۴۸ واحدی به عدد ۸۵ هزار و ۷۰۳ واحد دست یافت.


ارزش کل معاملات بورس، در حالی بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان ثبت شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۲۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۱ هزار و ۵۰۴ نوبت داد و ستد شده است.


عدم گردش پول در بازار سهام در کنار سکون حقوقی‌ها باعث شده تا برخی معامله‌گران به اصطلاح تحت عنوان از تالار شیشه‌ای تحت عنوان بازاری که کمر آن شکسته شده یاد کنند، بازاری که معلوم نیست حتی با تغییر کابینه جدید دولت بتواند اکسیژن جدیدی را برای معامله‌گران این بازار رقم بزند.


*** در چهارمین روز از بازار سرمایه، درحالی با بازارسازی‌های نوبتی برخی حقوقی‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری شاهد حمایت از نماگر‌های بورس بوده که فرصت دوباره‌ای برای نوسان گیری در برخی نماد‌های معاملاتی بازار دوم بوجود آمده است.


شاخص کل هم وزن با افزایش ۲۴ واحدی به عدد ۱۶ هزار و ۹۶۳ واحد رسیده است، این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۳۵ واحدی به عدد ۸۵ هزار و ۷۳۴ واحد رسیده است.


ارزش کل معاملات بورس، در حالی به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این امر ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۰ هزار و ۹۴۱ نوبت داد و ستد شده است.


بازار سهام، بازاری متعادل و کم‌حجم بوده که اصلاح قیمت سهام در برخی گروه‌های کوچک در کنار حمایت ضعیف تعدادی از حقوقی‌های حامی نماگر‌های بورس باعث شد، تا فرصتی برای جمع‌آوری سهام با هدف نوسان‌گیری فراهم شود.


*** در آخرین روز از بازار سرمایه، شاخص بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات با کاهش ۱۳۱.۳۱ واحدی به پله ۷، ۸ هزار و ۷، ۳، ۶ واحدی رسید، این درحالی است که ارزش کل معاملات بورس تهران از ۲ میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۹، ۶، ۳ میلیون سهم طی ۳، ۱ هزار نوبت معاملاتی است.


نماد‌های پر بیننده معاملات شبهرن با روند صعودی و نماد شپنا، وغدیر، وبملت، رانفور، مبین، تاپیکو با روند نزولی بوده است.

انتهای پیام/

معاملات کم حجم بازار سرمایه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.