سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان;

آغاز مرمت کاشی کاری‌های مناره‌های ارگ تاریخی سمنان

مرمت کاشی‌کاری‌های رخ بام مناره های دروازه تاریخی ارگ شهرستان سمنان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حمیدرضا دوست محمدی رئیس اداره ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: با هدف حفظ و مرمت بناهای تاریخی شهرستان سمنان، کار مرمت کاشی کاری‌های رخبام مناره‌های دروازه ارگ حکومتی سمنان آغاز شد.

وی افزود: ساخت کاشی‌های جدید، برداشت کاشی‌کاری‌های گنبدهای کوچک رخبام مناره که بر اثر عوامل جوی دچار آسیب شدید شده، پاکسازی ملات از بین رفته، مرمت لعاب آسیب دیده و نصب مجدد در محل خود از جمله فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مرمت و بهسازی این بنای تاریخی است.

دوست‌محمدی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای مرمت دروازه ارگ سمنان در سال‌های گذشته افزود: یکی از این اقدامات، استحکام بخشی سازه‌های چوبی داخلی آسیب دیده شده از عوامل بیولوژیک مناره های ارگ است که در سال 1390 با مته ای انحصاری ساخت متخصصین ایرانی انجام شد.

 گفتنی است، دروازه ارگ سمنان از یادگارهای دوره قاجاریه است که به دستور ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است و این دروازه به عنوان ورودی شمالی شهر سمنان، جزیی از یک مجموعه ارگ حکومتی بوده که با توجه به توسعه ساختار شهر در دوره پهلوی همزمان با ایجاد خیابان طالقانی، مجموعه ارگ حکومتی تخریب و فقط این دروازه باقی مانده است.

مكان اين دروازه كه اكنون به ميدانی تبديل شده است در مركز شهر سمنان و در خيابان طالقانی واقع است.

شایان ذکر است ، دروازه ارگ سمنان به شماره 395 در تاریخ 30/3/1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام / ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.