سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاعر افغانستانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

جلسات شعرخوانی مقام معظم رهبری نقشه راهی برای شاعران انقلابی است

شاعر افغانستانی که در جلسه شعرخوانی بیت مقام معظم رهبری حضور داشت این جلسات را نقشه راهی برای کسانی خواند که اندیشه‌ دیانت و استقامت را در سر می‌پرورانند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  بیت مقام معظم رهبری هر سال در ماه مبارک رمضان پذیرای شعرا و اهالی فرهنگ و ادب فارسی است.  شعرای افغانستانی نیز سال‌هاست به دعوت بیت معظم‌له فرصت حضور در این مجمع ادبی دوستانه را پیدا می‌کنند و مجالی برای  شعرخوانی آنان نزد رهبری معظم انقلاب فراهم می‌شود که همراهی آنان در این محفل همزبانی و همدلی دو ملت ایران و افغانستان را بیش از پیش به رخ می‌کشد.

سید تکتم حسینی، سید حسن مبارز  و محمد سرور رجایی شاعرانی هستند که در این نوبت از محفل شعرخوانی در بیت مقام معظم رهبری از جمع شاعران افغانستانی نمایندگی کردند. همین امر بهانه‌ای شد برای اینکه خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نزد  سیدحسن مبارز رفته و گفتگوی صمیمانه‌ای را در مورد تجربه شعرخوانی این محفل گرانقدر ترتیب دهد.
 
متنی که در زیر می‌خوانید حاصل این گفتگو است:
 
 
 

باشگاه خبرنگاران :چه مدتي است به سرايش شعر مشغوليد و بيشتر در چه قالب و سبكی شعر می‌سراييد؟
 
سید مبارز: حدود دوازده سال است شعر می گویم و علاقمند به غزل هستم.
 
باشگاه خبرنگاران: در مورد حضورتان در محفل شعرخوانی بیت رهبری بگوييد و اینکه شعرخوانی در این محفل چه تفاوتی با سایر محافل داشته است؟
 
سید مبارز: این دیدار از این جهت که با حضور رهبر انقلاب برگزار می گردد و ایشان خود شاعرند و ادیب از سایر مجامع شعری متمایز است.
 
باشگاه خبرنگاران: به عنوان يك شاعر جايگاه اين گونه محافل و به صورت خاص توجه بالاترین مقام سیاسی يك كشور اسلامی به شعر و ادبیات را چگونه ارزيابی ميكنيد؟
 
سید مبارز: به نظر بنده این توجه و علاقه مندی مقام معظم رهبری به عنوان ارشدترین مقام رسمی یک کشور به شعر و ادب در دنیا نمونه‌ای  بی‌نظیر است و از سوی دیگر برگزاری این جلسات به مثابه یک نقشه راه برای شاعرانی است که اندیشه‌های متعالی دیانت، دینداری و استقامت را در سر می‌پرورانند.
 
باشگاه خبرنگاران : در مورد حس‌تان زمانی كه باخبر شديد قرار است در این محفل حضور پیدا کنید بگویید؟
 
سید مبارز: واقعا حس خوبی بود و از سویی دیگر حضور در این مجلس به این دلیل که شرکت شاعران فارسی زبان در این محفل باعث همدلی بیش از پیش بین ملت های اسلامی و فارسی زبان می شود، برایم بسیار خوشایند می نمود.
 
باشگاه خبرنگاران: در مورد شعری كه مقابل رهبر معظم انقلاب قرائت کردید صحبت کنید و چه شد كه اين شعر را برای خواندن انتخاب کردید؟
 
سید مبارز: این شعر در واقع پیشتر برای شهید و همرزم جامانده از شهادت سروده شده بود که چون مناسب این ایام بود و به روح پرفتوح شهدای مدافعان حرم و شهیدان بخشی، کلانی و مالامیری تقدیمش کردم. آرزویم این است که شعر بتواند دلهای مردمان را در کشورهای مختلف به یکدیگر نزدیک کند.
 

متن شعری که سید حسن مبارز امسال در محفل شعرخوانی رهبری تقدیم به شهدای مدافعین حرم کرد:

تویی نسیمِ خوشِ راهی بهار شده
منم همیشه ی دور از تو بی قرار شده
منم پریدنِ اقبال یک شکوفه  تلخ
تویی رسیدنِ یک سیب آبدار شده
تو را چگونه بخوانم تو را خودِ تو بگو
شهیدِ زنده ی تقدیمِ روزگار شده
بس است این همه پنهان شدن بس است ببین
حقیقتِ تو برای من آشکار شده
من و تو آخر این قصه می رسیم به هم
دو چشم خیره به هم یا به هم دچار شده
دو سینه سرخ مسافر دو لحظه یا دو نفر
یکی به خانه رسیده یکی شکار شده
قسم به آب به آن لحظه های رفتن تو
قسم به خاک به این قطعه ی مزار شده
منم حکایت ِاندوه ناتمام خودم
تویی مراسم جشنی که برگزار شده !

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.