سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موضع دوگانه ترامپ در قبال قطر پیش و پس از سفر به عربستان سعودی

وزیر اقتصاد قطر اعلام کرد موضع دونالد ترامپ در قبال قطر از سه هفته پیش تا امروز به کلی تغییر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "علی شریف العمادی"، وزیر اقتصاد قطر روز گذشته (یکشنبه) در گفتگو با شبکه سی ان بی سی، اعلام کرد: "دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشستی که به تازگی با سران برخی کشورهای اسلامی داشت قطر را بخاطر مقابله با تروریسم تحسین کرد. این درحالیست که وی هفته گذشته پس از اینکه عربستان سعودی و تعدادی از متحدانش روابط دیپلماتیک خود را به بهانه حمایت دوحه از تروریسم با ما قطع کردند، موضع دیگری در قبال قطر در پیش گرفت و حتی سه شنبه گذشته توییت‌هایی را علیه قطر ارسال کرد."

وزیر اقتصاد قطر ادامه داد: "دونالد ترامپ در سفری که سه هفته پیش به عربستان سعودی داشت، موضع متفاوتی در قبال قطر در پیش گرفته بود. وی در سخنرانی خود در ریاض گفت قطر یک شریک مهم برای ما است و در واقع با تروریسم، پولشویی و جنگ مقابله می کند."

العمادی مشخص نکرد که آیا به سخنرانی عمومی ترامپ اشاره کرده است یا به اظهارات وی در نشستی که با سران کشورهای مسلمان داشت. کاخ سفید تاکنون به اظهارات العمادی واکنشی نشان نداده است.

العمادی با اشاره به بخشی از بیانیه کاخ سفید اعلام کرد: "ترامپ در سخنرانی خود در ریاض اعلام کرد که قطر، که میزبان پایگاه نظامی فرماندهی نیروهای آمریکایی است یک شریک استراتژیک برای آمریکا محسوب می شود."

توییت های ترامپ در هفته گذشته هم با آنچه "رکس تیلرسون"، وزیر امور خارجه آمریکا درخواست کرده بود مغایرت داشت. رکس تیلرسون خواستار اتحاد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شد و گفت: قطع روابط دیپلماتیک می‌تواند تلفات انسانی به دنبال داشته باشد و در تلاشهای نظامی آمریکا مانع تراشی کند. یک ساعت پس از اظهارات رکس تیلرسون، دونالد ترامپ از قطر انتقاد کرد و این کشور را حامی جدی تروریسم خواند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روز دوشنبه هفته گذشته در یک اقدام مشترک و با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند و به دنبال آن گذرگاه های زمینی، هوایی و دریایی خود را بر روی این کشور بستند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.