محمدرضا مودودی مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت و قائم مقام سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار
صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: صادرات محصولات صنایع غذایی در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 8 درصدی از جهت ارزشی داشته و از مرز 2 میلیارد دلار گذشت.
وی در ادامه افزود: طی همین سال ، 9 گروه ویژه مانند روغن نباتی، فرآورده های لبنی، ماکارونی، قند و شکر رشد چشمگیری در صادرات داشته اند، هر چند که در برخی از محصولات مانند کمپوت و کنسرو شاهد کاهش صادرات بودهایم.
مودودی تصریح کرد: این رشد 8 درصدی در نتیجه افزایش کیفیت محصولات ما در صنعت غذایی بوده و توانستهایم رقبای صنعتی را در بازارهای جهانی به عقب برانیم، بهعنوان مثال در بازار عراق از صادرات 440 میلیون دلاری به 490 میلیون دلار رسیدهایم.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: در سال گذشته بسیاری از کشورهای اروپایی هم به مقصد صادرات محصولات غذایی ایرانی اضافه شدند تا جاییکه محصولات لبنی و شکلاتهای ایرانی به آمریکا نیز صادر میشود.
وی در پایان با اشاره به تأثیرات برجام بر روی افزایش صادرات محصولات غذایی گفت: برجام باعث شد تا محصولات ایرانی اجازه ورود به کشورهای اروپایی را یافته و شرایطی همچون بیمه و مسائل بانکی در روند برجام تسهیل شده است.