سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت بافت تاریخی عقدا

بافت تاریخی عقدا ثبت آثار ملی کشور می شود.

 محسن میرجانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری اردکان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت : شهر تاریخی عقدا به عنوان یکی از کهن ترین حوزه‌های استقرار جوامع انسانی در دشت یزد ـ اردکان مطرح است.

پرونده  ثبت بافت تاریخی عقدا توسط پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر اردکان تهیه و تنظیم  و با پیگیری‌های بسیار، پرونده ثبت بافت تاریخی عقدا به شورای ثبت کشور پیشنهاد داده شده است.

میرجانی افزود:یکی از مهمترین آثار تاریخی این منطقه یعنی مسجد جامع عقدا به واسطه در برداشتن شواهدی از سیر تبدیل آتشکده ها و نیایشگاه های ساسانی به اسلامی مورد توجه محققان بوده و به عنوان یکی از منابع  مهم این دوره مورد استفاده قرار گرفته  است.

وی خاطرنشان کرد: شهر تاریخی عقدا به عنوان یکی از کهن ترین حوزه‌های استقرار جوامع انسانی در دشت یزد ـ اردکان مطرح است و منابع و کتب تاریخی بنیان آن را به پیش از اسلام نسبت می‌دهند و بانی و پایه‌گذار آن را به سرداری ساسانی موسوم به عقدا می دانند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر اردکان گفت: یکی از ویژگی های شاخص بافت تاریخی عقدا انسجام و کالبدی بودن آن است که می تواند مزیت مناسبی برای اجرای طرح های حفاظتی و پایش و ساماندهی این بافت تلقی شود. 

در کنار این مزیت، هم پیوند بودن باغات و مزارع و انارستان های وسیع این شهر که در قدیم از هفته رشته قنات مشروب می شده اند امکان بازسازی و بازشناسی و مستندنگاری یکی از شهرهای تاریخی در قلب کویر مرکزی ایران را فراهم می سازد. 

عقدا از روستاهای تاریخی استان یزد در فاصله 40کیلومتری شمال غربی اردکان و در در حاشیه جاده یزد - اصفهان است که دیدنی های جالب توجهی دارد و به دلیل وجود همین بناهای تاریخی مورد توجه گردشگران است. 

کاروان سرای حاج ابوالقاسم رشتی ،حمام نو، حصار خواجه نصیر، قلعه سام و مسجد شمس نمونه ای از این بناهاست.

انتهای پیام/ ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.